Kawan waktu susah?



Dari Abu Dzar, Jundub bin Junadah dan Abu Abdul Rahman, Muaz bin Jabal r.a, dari Rasulullah SAW, sabdanya : " Bertaqwalah kepada Allah di mana saja engkau berada. Iringkanlah perbuatan jahat itu dengan perbuatan baik, mudah-mudahan yang baik itu akan memadam yang jahat. Dan berperangai kepada manusia dengan dengan perangai yang bagus. "

Telefon bimbit~ No new message.
Peti surat~kosong.
Email~You have no new email.

`Kenapa ya , dulu mereka selalu mesej kita, call call, tapi sekarang , masing-masing senyap,`

Terkedu. Membisu. Payah nak cari jawapan. Memandang ke dada langit. Lesu.

Seakan ada salahnya. Mungkin mereka terlalu sibuk. Dan tiada kredit. Ya, kita perlu bersangka baik. Jangan ada benci. Kita sayang mereka.Mereka kawan kita, yang dulu pernah tolong kita.

Semua tak kekal, jadi hargailah sesuatu yang masih ada di sisi~ bersyukurlah kerana pernah merasai indahnya persahabatan dengan mereka. Ada hikmahnya kenapa jadi begini.

Alhamdulillah.Kita pernah rasa dihargai dan diperlukan oleh insan-insan di sekeliling kita.

Kadangkala kita tertanya-tanya, kenapa bila nak minta tolong baru mencari kita, tiada kawan, baru nak berjumpa dengan kita. Sewajarnya kita bersyukur kerana kita ada kelebihan yang memungkinkan kita di cari, yang membuat kita rasa diperlukan (biar pun kadangkala). Sekurang-kurangnya mereka masih ada niat untuk berkawan dan berjumpa lagi dengan kita.

Alhamdulillah.

Janganlah mempersoalkan apa-apa, kerana kadangkala itu berpunca dari kita sendiri, mungkin sikap dan cara kita yang mereka kurang senangi. Jika kita merasa bersalah, mintalah maaf. Cuba berubah demi kebaikan, tiada salahnya. Seandainya merasakan orang lain yang bersalah, maafkanlah, doakan dia berubah, ingat kebaikannya.

ALLAH itu maha adil. Bersabarlah.

Mungkin hubungan kita dengan manusia kurang baik, sebab kita tak jaga hubungan dengan Ash- Shakur, kekasih sejati kita itu.
Wallahua’alam.

Ya ALLAH, ampunkankanlah dosa-dosa kami..

p/s: masih mengharap dan tak jemu mencuba. Ukhwahfillahabadanabada. (^_^)



30 yang menasihati:

  1. mmg susah nk cr kwn sejati.. =)

    ReplyDelete
  2. gua setakat baru jumpa sorang kawan sejati beb!

    sebab gua ni bukan kategori sejati juga kot

    ke camana?

    ReplyDelete
  3. [S]itie [B]Um [B]Um :

    memang sukar,yg penting kite ikhlas kan dri, dan tak jemu mencuba..kan..=)

    poyotito's :

    Alhamdulillah ada juga jumpa daripada takde..=p

    yerp,untuk mendapat sahabat yg baik, diri kite perlu menjadi shbt yg baik juga..=)

    ReplyDelete
  4. slm ziarah jugek! thanks 4 visiting!

    ReplyDelete
  5. terima kasih kembali..=)

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah...syukran ye...
    Sahabat yang baik ialah sahabat yang membawa kpd kebaikan..carilah mereka dgn membuat kebaikan..insyaAllah..
    nice to meet you!!

    ReplyDelete
  7. salam..
    nice blog kamu..
    :)
    suka la lagu ni..
    lagu apa yer...

    p/s : beta add link blog kamu dlm my buddies link yeah..

    ReplyDelete
  8. NurAthira:

    Insyaallah.Salam ukhwah..nice to meet u here..=)

    bunga binti nordin:

    Aalaikummusalam.trima kasih ea.
    lagu ni,keredhaanmu tajuknya oleh inteam.

    p/s:sye juga!=)

    ReplyDelete
  9. insap jap kakdaz (nama sebenar)singgah blog ni..
    (smbil btlkn selendang)
    errr....(hulurkan tangan salam kenalan)


    [psst munga... aku nmpak lemah lembut tak]

    ReplyDelete
  10. ::dazzLaila::
    eheh.

    (sambut tangan kak daz)..
    ayu je kakdaz ni..\

    trime kasih sudi menyinggah..=)

    ReplyDelete
  11. selamat ari raya kak!

    ReplyDelete
  12. salam aidiladha dik..=)

    ReplyDelete
  13. Kenapa macam itu? kerana mungkin dalam hati kita yang putih... ada satu titik hitam yang mencomotkan...

    Kenapa begitu? kerana mungkin hati dia hitam... ada satu titik putih yang menjernihkan..

    husnu zon kadang2 pahit.. hati yang ikhlas akan berjaya menanganginya... takpe... kita belajar sama2..

    Sesungguhnya Allah Maha melihat usaha kita. Amiin.. selamat berkenalan..

    ReplyDelete
  14. C@h@Y@ :

    sALAM PerKEnaLan..



    ya BetuL,itu yang menyebabkan kDg2 kITe TerTnye2 tntg Org lain, sdgkan dri kite..UMp..

    InsyaALLAH,sme2 kite belajar & memuhasabah dri..=)

    tERima kAsih.

    ReplyDelete
  15. tima kasih kerna menjenguk ke daerah saya.....

    kawan??

    itu la kawan....

    cari la sahabat......
    kerna seorang sahabat tak akan meninggalkan sahabatnya dalam apa keadaan sekali pon.....

    ReplyDelete
  16. jinggo:

    Salam..
    terima kasih kembali.=)

    erm..ye,kawan berbeza dgn sahabat.
    insyaallah,semoga kite same2 menemuinya..=)

    ReplyDelete
  17. salam ziarah kembali..

    mencari shbt sejati.. xsenang.. but to have one, we have to be one.. kn..

    salam taaruf! (^_^)

    ReplyDelete
  18. Humayra':

    Syukran sudi singgah kembali,sayang..=)

    yEap,we have to be one,insyallah..=)

    Salam taaruf..(^_^)

    ReplyDelete
  19. salam ziarah kembali..nice post..akak agree ngn humayra..
    'mencari shbt sejati.. xsenang.. but to have one, we have to be one..'

    alhamdulillah..ku punya sahabat sejati...semoga kekal ke akhir hayat..amin...

    ReplyDelete
  20. kak dade supergirls :

    Salam ziarah.thanks akak..=)
    betul kan pe humayra ckp,erm,insyaallah..=)

    smga kita mkin ramai shbt sejati,insyaallah=)

    amin.

    ReplyDelete
  21. buat pa kawan ? pi kawin ja senang..

    ReplyDelete
  22. Anak Antu Seni:

    kahwin perempuan ngan perempuan ker?nauzubillah.

    huhu.erm..lambat lagi kot nak pk mende2 gitu.

    neway,thnks 4 visiting=)

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum ya ukhti,
    post yg menarik..
    ^_^
    syukran..

    ReplyDelete
  24. airin:

    Alaikummussalam ukh airin..
    alhamdulillah,saling berkungsi,ya..
    (^_^)

    ReplyDelete
  25. Salam

    Carikan teman untuk sama2 berfikir pasal Allah...Di situ ada keikhlasan kerna yang berusaha mencari Tuhannya sahaja yang akan ikhlas...

    ReplyDelete
  26. kawam2 milik die..
    mmg ssh nk dptkn..seribu dlm 1

    ReplyDelete
  27. penah terjadi pd saya.. sgt sedih bila member baik lupakan kita n salahkan kita...

    ReplyDelete
  28. Kerasma:

    Insyaallah,itu yang pasti..=)

    hIrOsHiNaRi:

    Betul3,insyaallah same2 kite cri ea..=)

    MiSS MiMieY:

    Sabar tau,yang penting keihklasan dalam berkawan..huhu..insyaallah=)

    ReplyDelete
  29. aduhhhh....
    terasew nyer...xtau la ambe adlh salh seorg yg termasuk dlm senarai ke x...

    :(

    tp kan sll terpikir gak npe org x cntct kiter kn....
    tp ape salh nye kiter cnct kawan2 kiter dl ek??
    satu persoalan...

    ReplyDelete
  30. salam ni..

    gitula yang..kite kdg2 kena mengala. ,mungkin.mungkin kite perlu call ke, jika sms x jawab..

    eehe.insyaallah ade rzki dan peluang akan hamba cntct2 mereka, dan juga sebaliknya ;)

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top