Kadang-kadang kita rasa



Dengan orang,

Kadang-kadang kita rasa tiada mood.
Kadang-kadang kita rasa tiada siapa yang faham kita.
Kadang-kadang kita fikir siapa pun tak pedulikan kita.

Kadang-kadang kita tertanya-tanya.
Kadang-kadang tiba-tiba kita rasa menyesal.

Kenapa kadang-kadang kita rasa pelik sangat.
Kadang-kadang je orang nak bercakap dengan kita.
Kadang-kadang macam entah apa-apa kita ni.

Kadang-kadang kita terfikir kenapalah dengan orang tu.
Kadang-kadang kita rasa kita tak layak untuk sesuatu.

Kadang-kadang kita salahkan keadaan.
Kadang-kadang sukahati kita je.

___asyik berkadang-kadang dengan orang__

dengan diri ,kita tanya balik:

Kenapa Kadang-kadang jer kita ingat DIA .

-ALLAH yang esa?


__________________

P/S: haa.. kadang-kadang tak tahu nak tulis apa;p

*"kadang-kadang" = "kadangkala".

__________________________________

Hadis dari Abu Hurairah :
عَنْ اَبِىْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ الله ُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْ لُ اللهِ صلى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلم: اُنْظُرُوْااِلَى مَنْ هُوَ اَسْفَلَ مِنْكُمْ (وَلاَتَنْظُُرُوْا اِلَى مَنْ فَوْقَكُمْ فَهُوَاَجْدَرُاَنْ لاَتَجْدَرُا (متفق عليه
Dari Abu Hurairah R.A berkata : Rasulullah SAW bersabda : Lihatlah orang yang rendah dari pada kamu dalam urusan dunia dan janganlah kamu melihat orang yang lebih tinggi dari pada kamu, maka dia lebih patut / pantas (menempati kedudukan yang lebih tinggi dari pada kamu), agar kamu tidak mengandai-andai (jangan kamu pantas - pantaskan kedudukan orang yang ada di atasmu). (H.R. Bukhori dan Muslim).


*entri tahun 2009 yang masih relevan




20 yang menasihati:

  1. saya tulis sesuatu dengan permulaan kadang2 untuk minggu lepas pd ketas mase dlm kelas bi.
    minggu nie hari rabu tiba2 kwn saya mntk buku.kebetolan ketas tu dlm buku yang dia mintak.
    dia baca.
    dia menganjing sy.malu!
    *,*

    ReplyDelete
  2. kadang2 lah..
    kalau lah..
    bile2 lah..
    entah lah..

    lah lg byk owg gune kan =P

    ReplyDelete
  3. Peace Loverz4:56 PM

    byk nye kadang2... ;)

    Allah kurniakan kita akal dan fikiran...
    kadang-kadang kita lupa bila tersedar..
    baliklah ke pangkalan jalan.....

    kadang-kadang....
    sakit itu hilang dalam senyum yg terukir...
    kadang-kadang...
    sakit itu lebih perit dalam ketawa yg panjang...
    hidup.....
    mana pernah mudah...bukan?

    ReplyDelete
  4. Hmm,kadang-kadang tak tahu nak komen ape...

    ReplyDelete
  5. ohh. btol jgak. kdg2 je ~

    ReplyDelete
  6. tul tu ame...
    tapi kita x pasan. tul x?
    semoga Allah ampunkan dosa2 kita yea.

    ReplyDelete
  7. Salam,

    ♥chentaMAYA™
    alolo. dugaan tu syg. yg penting elak wat lagi . sbr selalu - kamu ade sye^_^

    criestz
    itulah, mcm2 agik, dik:)

    Peace Loverz
    yerp, yg penting kena kmbli sedar,pasti!:)

    ijoks2009
    eheh. komen da tu;p

    Hazari.
    kdg2 lah ;p

    kiNaKoYu @ AsMaWaTiE ALiaS
    insyaallah, semoga akak :)

    ReplyDelete
  8. kadang2 kita dok main intenet sampai tgh mlm, tak ingt nak tido hahahha.

    have a gudnite sleep! :)

    ReplyDelete
  9. eheh, akak.
    thu takpe. nite2 kak :)

    ReplyDelete
  10. Salam.. Nice word..
    Kenapa Kadang-kadang jer kita ingat DIA <-- Jadikanlah kami hamba sentiasa mengingatiMu,Sentiasa mensyukuri segala pemberianMu dan perelokkanlah ibadatKu..

    Kita ni manusia,xlepas dari lalai padaNya.. Yg penting bila da sedar segera kembali padaNya.. Jangan tangguh2.. Istigfar banyak2.. Amalkan mcm tu aja.. moga2 istiqamah..

    Ibarat kita udah meniti pun skarang.. Dibawah titian ni ada lautan neraka yg maha dasat pedih nya.. Kita nak meniti di jalan yg lurus.. Bila nak jatuh,cpt2 capai balik tali tu. Nak jatuh lagi? cpt2 capai tali tu.. dan seterusnya..Kalau kita jatuh,kita xcuba naik balik(kembali padaNya)bermakna kita merelakan diri kita jatuh ke dalam neraka jahanam.. Nauzubillah..jangan putus asa dengan RahmatNya.. Selagi masih bernyawa.. Segera kembali padaNya.. Dengan izinNya juga.. Usha,ikhtiar dan tawakkal.. buat suatu perkara bersungguh2.. Wallahualam

    ReplyDelete
  11. Salam assiddiq, perkongsian yg cantik.
    yerp, jgn biar dri jatuh sndri, perlu bangkit-insyaallah. pasti :)

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah..mudah-mudahan..

    ReplyDelete
  13. insyaallah, amin:)

    ReplyDelete
  14. pakcikli006:20 AM

    Asalamualaikum

    Kadang kadang
    kabi kabi (bahasa hindustan)
    bila seorang
    selalu begini

    Bila hati tak boleh lupa
    kita akan sentiasa mengigatinya

    Jika suka madah seloka
    kunjungi halaman blog saya

    maaf beri laluan,
    http://pakcikli00.wordpress.com/

    terima kaseh wasalam.

    ReplyDelete
  15. pakcikli006:20 AM

    Asalamualaikum

    Kadang kadang
    kabi kabi (bahasa hindustan)
    bila seorang
    selalu begini

    Bila hati tak boleh lupa
    kita akan sentiasa mengigatinya

    Jika suka madah seloka
    kunjungi halaman blog saya

    maaf beri laluan,
    http://pakcikli00.wordpress.com/

    terima kaseh wasalam.

    ReplyDelete
  16. Alaikummussalam.

    insyaallah pakcik:)

    ReplyDelete
  17. Lupa pun dalam kekuasaanNya juga.. Kita ni bukan sempurna..Sentiasa bersyukur apa yg kita capai. Janji terus kembali padaNya..

    Ada satu kisah,sy lupa riwayat mana.. sebab perkara ni sy ada tanya sorang ustaz berkenaan iman turun naik ni/ingat dan lupa..
    Org bertanya pada Abu bakar,bila ketika ceramah iman mereka akan naik..gementar jiwa.. bila balik rumah je kenapa terus menurun iman? Lalu abu bakar pun membawa mereka berjumpa dengan rasulullah. Rasulullah pun bersabda,Itulah kekuasaanNya.. Yg wajib adalh kita cuba dan cuba,.. jangan putus.. zikrullah.. kerana ALLAH..

    Sekadar perkongsian aja..

    ReplyDelete
  18. terima kasih ea, rjin berkungsi:)

    ReplyDelete
  19. saling2 beringat sesame kite...

    hadirkan perasaan kasih syg dlm hati. :)

    ReplyDelete
  20. insyaallah.
    comey ayat kamu meo;)

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top