LELAKI UNTUK KITA?




Entri ni mula timbul apabila terbaca dua entri spektikal dua sahabat wanita (wahhh,..) satu - dia takut dilukai kerana dikelilingi insan-insan terluka dan peristiwa melukakan. Seorang lagi pula berharap dapat mengetahui siapa jodohnya, dan kena usaha atau tidak.

Dan satu lagi (ni yang ketiga nem;p), Adik kecil yang bertatih terbang namun telah luka sayap kanannya (dia rasa begitu).

“Wanita itu dinikahi kerana 4 perkara iaitu kerana kecantikan, harta, nasab(keturunan) dan agama. Pilihlah yang agama kerana itu lebih memberi untung.” - Mafhum hadis.

__________________________

Luka? Mungkin anem hampir terluka.
Namun tatkala bunga baru memekar.....


Ikhlasnya Anem boleh kata,setiap insan takdir lain-lain.
Usaha bergantung pada hasilnya. Namun bila rasa

"eh, aku betul-betulla ingat dia baik, tapi,"

....

ketahuilah saat itu anda diduga. Dugaan kan datang ikut
kemampuan kita, ALLAH tahu kita kuat, tu dia sengaja bagi yang salah DULU.
Fikir dari perspektif agama. Bercinta keranaNya.

Baru kenal hunny bunny, hubby baby, dah pegang -pegang, usik-usik*, sedangkan belum halal lagi, bagaimana keberkatan akan muncul dalam hubungan kalian. Mesti asyik bergaduh, tak kena dan tak seimbang punya.

Biarlah saat "membatalkan air sembahyang" - ITULAH kali pertama
memang wudu' anda dibatalkan - ia sangat nikmat. Bayangkan kalau dah
biasa (lebih dari tu) -tiada maknanya dah upacara tu nanti, dik.

Semua orang nak yang baik, yang tak tinggal solat, yang ada kerja tetap, yang tak kisah perangai kita, terima kekurangan.

Nak yang baik, kita kena jadi baik dulu. Jangan kongkong dia, dia jadi suami pun kita tak boleh kongkong, ni jadi pakwe nak buat pula.KELA..KAR.

sungguh!

Berusaha, berdoa , berikhtiar - nampak biasa kan ayat ni, belajar la buat.

PAda yang lanjut usia, yang tak nikah lagi, anda pun nak kahwin, cuma belum sampai jodohkan? Asalkan anda berusaha, okke dah.

JAngan takut dah ea. selagi mak ayah ada tu, kalau boleh berdoa dapat nikah
sebelum mereka 'pergi"- insyaallah.

Soal jodoh pula, ia memang dah ditentukan di luh mafuz, nak tahu? ALLAH bagi tanda, kita selalu terikat dengan dia, atau berdebar-debar. Contoh kadang-kadang asyik gaduh jer dengan bakal suami kan.itu contoh, Contoh lain,yang kahwin selepasberemail-email. Kenapa sebelum ni, tak suka nak online, layan email , ni rajin pula. -tu nama "jalan". ALLAH bagi jalan pada anda yang "cari", ANDA yang "MAHU".

lastly, PADA LELAKI, perempuan kalau syg over owh. Sangat ! Melainkan jika terluka. Perempuan yang melukakan lelaki yang baik pula, lelaki itu diduga, kerana ada lagi baik untuk dia. (Jangan perasan pula sudah;p)

Sangat tertarik pada artikel baru ni isteri nak tinggalkan suami kerana tak solat,
sedangkan masa bercinta, orang tu tak solat, tak tegur pun, pulak tu
ikut juga macam si dia tak solat- macam-macam la.

ish, selagi boleh memilih, pilih la elok-elok.
ada masa lagi ni..

mari, doakan yang baik-baik untuk kita- insyaallah ya ALLAH.


”Apabila datang lelaki (untuk meminang) yang kamu redhoi agama nya dan akhlak nya maka kahwinilah dia, dan bila tidak kamu lakukan akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerusakan yang meluas.” (HR. Tirmidzi dan Ahmad)


35 yang menasihati:

  1. anem bile nak 'batal air semayang'.. ;p

    ke dah?

    ReplyDelete
  2. anim... suke nye baca entry anim nih..emm...ni tgh sengih niey..sampai kembang idung akak yg mancung nieyh..haha

    ReplyDelete
  3. anem rujuk tutorial yg ni "Klik untuk baca lagi/pendekkan" dekat mana??

    ReplyDelete
  4. Salam..

    ^inas^
    lum lagi. dlm perncgn beberapa thun lagi;p


    white^^angel
    tenkiu.eheh. comey jer akak ni. ;p


    DilOt
    anem dapat kat kawan, anem edit2 skit.
    lupe dpy kat ne. tapi nak ea? nanti anem wi.

    ReplyDelete
  5. lumrah hidup..ada manis ada garam..tanpa terluka tiada erti..

    ada org mengerti sendiri
    ada org perlu terluka baru mengerti
    ada org xpernah mengerti

    ^_^

    ReplyDelete
  6. semoga kita belajar utk mengerti^^

    ReplyDelete
  7. salam...aneem...ske bc entri ni..actually, sy br je terluka...n sy anggap ni 1 ujian buat diri ni...tp alhamdulillah,pegang2 tangan 2 xde la lg..sy syukur msih lg menjaga batas..mmg de hikmahnya...insyaallah akan datang yg lbh bek lg...doakan sy cpt kawin...hehehe..org lain dh berpusu2 kawin...:)

    ReplyDelete
  8. oppsss...siapakah itu yg bertanya akan soal jodoh dan camna nak tau..hik3...

    anem..
    thanz 4 da such a really great info..
    skang rsanya da x susah ati sgt da kot lpas bca entry anem nih..

    smoga ada manfaat utk smua..amin

    ReplyDelete
  9. entry yg ckp menyentuh ati.. tp mmg btl sume yg anem ckp tue...

    ReplyDelete
  10. akak rekemen la..
    sy single lg budak baek n pndai jge ati owg.. lg2 owg tue..

    ok x ??

    p/s: ini hanya karutan shj jgn ngengade nk ngorat ak =P
    (aku dan kontroversi)

    ReplyDelete
  11. salam kak nem..

    pertama skali nak cakap bab email2 tu..bro saya jumpa kak ju pun pasal ni jugak lah..(ada entri bln jun klu nak tgk gambo dia)rancang nikah ong lain tapi tu lah perancangan Allah itu kan lbh baik..huu..nak cita benda ni esok pun xhbs..merepek ja kat blog akak kan..lalala~~~

    kak..
    sy pk "hasil itu bergantung pada usahanya"..bkn sebaliknya..
    rasanya ini yg akak nak smpikn..mgkn kesilapan dlm mbuat ayat..

    maaf byk bebel lak..huhu
    -attoyyibat littoyyibin-

    ReplyDelete
  12. Wah, dah mula berbicara bab ini. Nice post, apapun selamat mendapat suami yang soleh.

    ReplyDelete
  13. Salam,

    ZihNuN FaTiN

    salam. ALhamdulillah. bgus2, kuat dia ni.
    erm, insyaallah. semoga cepat bertemu jodoh ea, jemput nnti;p

    imHepPie
    siapakah?;p eheh. comey jerk.
    insyaallah, smoga^^


    cinta lea ixora
    alolo. terima kasih lea :)


    criestz
    ekeke . ihsan ni. cumelnyer.
    sile2, sape berminat, nanti gitau anem ea
    wahai pembce blog;p

    ummu aisyah***

    owh, okke dik zue, insyaallah berkesempatan akk kunjung nanti- menarik bunyinyer. takpe pnjg2 tulis kat blog ni- i like:)

    oh ya dik, betul tu- thnks ea syg:)

    fareast
    insyaallah ncik fais, doakan ea:)

    ReplyDelete
  14. Peace Loverz1:25 PM

    insyaALLAH...
    mudah2an...
    setiap manusia d ciptakn berpsgn...
    cume x jumpe yg seswai lg je....

    lame dh peace x jenguk n tgglkn pesan kt blog anem ni....
    byk dh ktinggalan.. ;(
    thanx d ats entry2 yg anem post...
    sdikit sbyk d4 bg info...
    cyg die... ;)

    ReplyDelete
  15. sme rina syg.
    saling berkongsi kan indah .
    thns sdi singgah.
    mai la jenguk2 lagi:)

    ReplyDelete
  16. wah...

    setuju ngan kak anem...

    best plak baca pasal nieh...

    kak anem bila lagi??

    ;D

    ReplyDelete
  17. tren lelaki sekarang ramai ikut prinsip-wanita itu dijadikan girlfren kerana 3 perkara kecomelannya, kemanjaannya dan kesetiaannya.
    sedangkan perlunya(xpasti wajib/x) kita menurunkan pandangn terhadap wanita- itu yang sebaiknya.
    malangnya aku juga mengikut tren sekarang.
    mcmnama nk hadapinya.?

    ReplyDelete
  18. susah nak carik laki yg btol2 ikhlas ksng neh..ada gk yg pilih pompuan kalo x cun, kaya..tuh je..huhu..

    ReplyDelete
  19. Peace Loverz10:04 AM

    insyaALLAH anem....
    klau rina de klapangan psti rina singgah....
    dh byk ktinggalan dh... ;(

    imHepPie....
    xsume lelaki yg x ikhlas...
    ade yg xpndg sume tu...
    ade yg knl ati budi n cra die brgaul dgn org..
    yg pnting btas prgaulan d jaga.... ;)

    ReplyDelete
  20. hmmm....Insya Allah..

    ReplyDelete
  21. Salam^^

    Iznie akak? lmbt agi dik;p


    Ro Zhaf Zeck kena bersikan atidan iklaskan hati, perlahan2, okke jer. insyaallah:)

    imHepPie betul susah even tak semua, yg penting kita kena betul2. insyaallah dpt:)

    Peace Loverz ya, itu pasti rina. insyaallah:)

    YaYa amin ya:)

    ReplyDelete
  22. entry yg best
    simple tp bmkne
    dlm x sdr..
    kite sbnrny tlah mnyakitkn diri kite sndiri..
    moge2 ade ruang utk kite sme2 mngenali si empunya tlg rusuk ini..

    ReplyDelete
  23. Salam EyEdA ,

    insyaallah ..moga-moga;)
    kdg2 begitula tnpa sedar ^_^

    btw thnks ea yg:)

    ReplyDelete
  24. Hihi.. Moga dapat yg terbaik..InsyaALLAH..

    Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (2. Al Baqarah)

    ReplyDelete
  25. insyaallah saudara, kamu juga:)

    ReplyDelete
  26. Sy lambat lagi.. Xlayak di miliki sape2 pun lagi skarang.. kih2..

    ReplyDelete
  27. sme la kite... takpe, sye doakn yg terbaik utk awak:)

    ReplyDelete
  28. same2.. doakan yg terbaik buat smua.. InsyaALLAH..

    ReplyDelete
  29. salam anem .. maafkan sy ... sy xtau perasaan anem kat sy mcm mana ... knp anem merajuk dgn sy ? plsss anem .. sy slalu tunggu anem online ym..xonline pon..

    ReplyDelete
  30. yuszas

    salam. saya memenag jarang ym.takpe awak, kirim salam fara ea:)

    ReplyDelete
  31. hErm.. .metoL Uh siS. . .kdg2 ite terLaLu pkir n duniAwi ajO. . .SuLd chenge ebrYtink . . ite cukE bAce entrY nEh

    ReplyDelete
  32. minTanG_teLip2

    yerp, cyg. tentiu cudi bce cnie;p

    ReplyDelete
  33. yuszz71@gmail.com10:01 AM

    iman adalah segalanya. pengalaman memperlihatkan. yg nmpk baik x semestinya baik. yg nmpak jahat x semestinya jahat. kebaikan dan kejahatan dsembunyikan. apabila hidup bersama, semuanya terluah. beruntunglah sesiapa yg dkurniakan teman yg sebaiknya. berdoalah byk2. semoga hidup sejahtera zahir batin dunia akhirat.

    ReplyDelete
  34. @yuszz71@gmail.com

    Insyaallah . beerti sungguh kata-kata awak ni:)terima kasih.

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top