Bulan cepat marah



”Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5)


Pertama-tama, salam Nuzul AL-Quran.
________

Selalunya bila bulan biasa,
orang tanya berulang, banyak tanya
atau bertanya soalan yang tak patut ditanya pun,
kita masih boleh sabar lagi, tak kisah pun.

no hal.
no problem.

Boleh je kita tolong punya.

Tapi , kali ni, orang baru tanya sikit.
Kita dah mula tinggi suara , buat muka,
rasa nak marah, tambah berbahaya, rasa
nak cekik orang tu- adeh.

Hati disentap, kaki dihentak.huhu.

Dah nama pun bulan puasa, kita di duga.
Bukannya perut jer berpuasa, semua
pancaindera pun tergolong sama.

Lebih-lebih lagi, waktu begini,
melibatkan cuti, DUIT dan masa,
perlu menuntut banyak perhatian
dan PENGORBANAN, sayang.

Sabar lah, bila kita diduga, ALLAH turut
beri kita kekuatan dan jawapan padanya,
jadi bertahanlah, banyak alasan diperlukan
untuk mula marah- ingat awak seorang je puasa?
Awak seorang ja boleh marah?

Pandainya awak marah, tapi kenapa awak tak pandai sabar?


awak= anem, monolog di kesiangan.^_^

p/s: Abah kata-Lapar boleh bunuh orang owh.-takut;p


21 yang menasihati:

  1. bile marah tak dapat di kawal, macam-macam leh jadi. sebab tu kalau dah tau orang tu cepat marah, jangan la kasi dia marah.dan yang si pemarah tu pon, kene la pandai2 kawal diri dan perasaan.

    ReplyDelete
  2. ape2 pn kena tetap sbr kn anem?huhu..akak pn skrg tgh cuba buang sikap pemarah..moga berkuranganlah sikap buruk akak 2..sabar, sabar...huhu

    ReplyDelete
  3. betul abah anem cakap tu..
    teringat satu cite kat tv..2 org tersadai kat tengah padang pasir, bile perut lapar selapar-laparnya die tgk kawan die nampak macam ayam panggang.. =)

    ReplyDelete
  4. ite xpndi maYah uwg. . .ngeE~

    ReplyDelete
  5. bulan cepat lapar..juga bulan cepat dahaga..tapi tak pernah pikir knapa perlu melalui bulan ini..

    ReplyDelete
  6. sabar itu penting. sebab itu sabar itu sebahgian daripada iman...

    ReplyDelete
  7. betul2..marah tu boleh bunuh org tau.tapi klu sabar pun boleh membunuh jugak tau..mcm mane tu hek??hahhahaha

    ReplyDelete
  8. hmm..lapar leh mbunuh..mcm berita tb 2..kelaparan drug tlh mbunuh dak kecil yg xberdosa..huhu..

    ReplyDelete
  9. anem..akak da bg juadah utk anem..jemput2..pngan 2 nak blk ey..xde nasi kerabu pun bagi gula sekilo ok da..=p


    -->punyela psyko ayat..adeh..

    ReplyDelete
  10. emang tidak gambang untuk sabar..
    kalo hati sudah diselimuti marah...
    ada baeknya untuk instirahat sejenak.. ambil nafas.. atur dengan perlahan.. n bilang alhamdulillah... aku masih bisa inget ama Allaah..

    kira2 gitu Arnamee yg bisa saya kasih nasehat...
    negaraku baek2 aja,..
    salam persahabatan dr Indonesiaa

    ReplyDelete
  11. harus tetap sabaaarr :)

    ReplyDelete
  12. •·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·•:
    insyaallah, same2 la mengawalnya.

    ZihNuN FaTiN
    insyaallah, akk, meh kite:)

    kakna
    aiyak..lari..;p

    minTanG_teLip2
    baguss dik;p

    alvin si miskin bercherita..
    okkla tu:0

    sI tEDI
    sabarr

    ateh...
    itula pasaiii...

    syed mohamed bin syed hassan (jen)
    sat naa..

    izaFiza
    akak, ok nanti anem jenguk;p

    elmoudy
    alhamduliillah bgus gitu:)

    genial♂
    selagi bisa.

    ReplyDelete
  13. sabar lah benda paling susah nak buat :)

    ReplyDelete
  14. assalammualaikum

    jangan cepat marah....
    control ayu tu sikit ya..

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah semoga bisa iia :)

    ReplyDelete
  16. Faisal Admar
    sememangnya, cakap mudah la..;)

    a kl citizen
    alaikummussalam,insyaallah cikgu:)
    doakan..

    genial♂
    amin.:)

    ReplyDelete
  17. salam anem.. betullah.. bulan puasa.. memang sgt mengujikan sy yang panas baran ni.. sy selalu je nak marah.. untuk mengawalnye, diam itu adalah lebih baik.. (^__^)

    ReplyDelete
  18. setuju faa..
    diam itu adalah lebih baik..
    sesungguhnya;)

    p/s;anem sush nk diam owh;p

    ReplyDelete
  19. haha...ayah nuar cakap camtu...lelaki kalau tak diisi perutnya, boleh hiruk-pikuk satu rumah...betol ke? haish! =P

    ReplyDelete
  20. betul.. itu kelebihan letak pada wanita :)

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top