kerana KATA-KATA ORANG


Gambar asal kucing Anem (sini)

Pernah tak hati tu rasa sakit? Pernah tak ia di usik,sehingga terasa bagai disiat..atau paling tidak pun rasa bagai di jentik…?

Ikhlasnya, Anem bukannya jenis pendendam apatah lagi jenis manusia yang tak memaafkan orang. Berdosa begitu. Paling ditakuti jika ia berbalik pada Anem. Nauzubillahi minzalik…

“Siapa saja dikehendaki ALLAH menjadi baik, nescaya akan dia fahamkan tentang agama (Islam)”alhadith

Tapi Anem merasa betapa penipunya Anem pada diri Anem sendiri jika Anem kata Anem mampu melupakan semuanya.

Begini ceritanya:(diringkaskan demi kemaslahatan kami bersama)

kawan perempuan Anem, sms :
____________________________

KAWAN: "Anem , maafkan A ya, sepertimana A maafkan semua kesalahan Anem"

Anem lantas bergurau, "Apa ea, kesalahan Anem, nak tau, nak tau"

KAWAN : " Hari tu, A tak terfikir sampai hati Anem kata A macam tu, burukkan A kat orang begitu, cerita lama, A dah lupakan dah"

Anem dah mula keluh . "Burukkan? ya ALLAH, Anem puji-puji A lagi ada, bangga tau A jadi kawan Anem, "

KAWAN: "Sudahlah Anem, A dah tahu semuanya, dah tahu siapa Anem sebenarnya, tapi takpe A maafkan dah."
____________________________

Setelah berbicara panjang, kini, kami tak lagi berhubung.
*macam-macam Anem buat, nak berbaik dengan dia, entahlah.


...................................................................................

Ump.. Siapa tak sedih, kawan kita, yang kita sanjung depan belakang, yang kita tolong dikala dia susah senang , dengan mudah mempercayai kata orang ketiga atau dalang yang tak suka melihat persahabatan kami. Dia terima bulat-bulat kata orang lain, sehingga memadamkan 1001 kebaikan dan kenangan manis antara kami.

Cukuplah, Anem nak A tahu, Anem tak pernah kutuk A belakang-belakang, lebih baik Anem tegur A depan-depan, untuk kebaikan dunia akhirat A juga, buat apa baling batu sembunyi tangan, kan , lagipun kita kan kawan.

Anem ingat lagi kata-kata seorang pakar motivasi negara:

"Jika dah berabad-abad seseorang itu tidak mahu berhubung dengan kita, menjawab sms kita, fahamilah situasi mungkin dia sudah penat dengan kita dan tidak mahu lagi bersama kita, tiba masanya kita perlu mencari kawan baru, dan mungkin telah tiba waktunya persahabatan yang lama itu berakhir".

Anem perlu berpijak di bumi nyata, dan redha. ^_@
Anem minta maaf sesungguhnya jika Anem ada tersilap kata, A..

p/s: Ump.. Anem masih lagi mencari si 'dalang' tu, jika dia baca blog Anem, ketahuilah, Anem doakan dia semoga kaya-raya:)


71 yang menasihati:

  1. spekah mangsa dan pemangsa sebenarnya...
    kpd anem sabar rileks je tau..
    smue ni mesti de sbb dan musabab nye..

    ReplyDelete
  2. salam.biasa la tu..dalam kite berkenal-kenal sesama manusia,mmg akan smpai satu masa kita jumpa ngn org yg mcm tu...sabar ea.pengalaman

    ReplyDelete
  3. sabar yer anem...doakan sj kebahagian semua pihak dan doa harap kebenaran tu muncul ok =)

    ReplyDelete
  4. Xpelah anem, kalau A tak nak kawan aneem, Z kan ada ni.. hahaha ngee.. Biasalah tu, sbb tu org tua pernah kata, buat baik berpada2,buat jahat jgn sekali. Ada kwn kita blh bawa masuk rumah,ada kawan setakat kedai kopi je. Tentu Aneem fahamkan.. Wahai si A, tak kesiankah kau pada si Aneem ni. Dah la kecik sampai tak besar2.. ngee.. (jgn marah)

    ReplyDelete
  5. anem, kiter kawann kannns.. ehehe

    ReplyDelete
  6. sabar k. allah sdg mendugamu :)

    salam :D

    ReplyDelete
  7. salam anem...
    byk2 kn bersabar ye..doa di beri petunjuk..doa juga agar A mendapat petunjuk tentang sesuatu kebenaran itu...semoga anem terus tabah n cekal

    ReplyDelete
  8. aduhai.. percaya tanpa menyiasat. putus persahabatan kerana fitnah.

    sabarlah.. selalunya kebenaran akan menang!

    ReplyDelete
  9. Dunia..kawan dan lawan.
    FITNAh, paling dasyat daripada membunuh. Kerana kata, satu dunia boleh musnah.

    sedarlah pada insan yg membuat fitnah..mana nak lari bila tiba masa dihitungkan nnt...fikirkanlah.

    ReplyDelete
  10. Dalam dunia ni rasanya semua org pernah terkena perkara seperti anim ceritakan ini..memag pahit unutk ditelan terutamannya bagi seseorang yang betul2 menghargai kawan..luka dihati memang boleh sembuh, tp parut tu tetap ada..

    ReplyDelete
  11. Salam anem..

    orang dengki ngn kita pasti ada di mana2..

    akk pn prnh alami situasi cam anem,tp lain skit..

    emm ada org lain dengki dgn prshbtn akk..dpn akak dia lain, belakang akk dia lain..akak tahu pn drp kwn akk yg lain jugak.

    tp akk biarkan je dia nk dengki, akk mls nk layan..nasib baik besfren akk x terpengaruh ngn dia..

    sabar ye anem..lama2 dia pasti mana 1 yg betul..waktu tu baru dia akn sedar anem btul2 shbt dia..:)

    ReplyDelete
  12. Huhuhuuhu...
    Semoga terbuka pintu hati dia melihat kebenaran.. aminnnnnnnn..
    Biarlah Anem,
    lambat laun dia tahu gak cerita sebenar. ^____^
    Walaupun taktau le bila tu.

    (Ada orang tak suka akak gak sebab ada orang buruk2kan akak depan dia)

    But it's OK.
    I don't care. EHEHE

    ReplyDelete
  13. salam dik..

    akak pernah dikhianati oleh kawan baik sendiri..

    sehinggan kini..

    dendam masih aderr..

    tak tau bila akan berakhir..

    ReplyDelete
  14. Hidup la tu....Macam2 la kesahnya kannn?

    Salaammmm....

    ReplyDelete
  15. MMMMM ~ Mmg mangkok sangatlah ~


    Anem dah mintak penjelasan lanjut x? ker stop mcm tu jer? huhuhuhu kalau kene ngan Frodo, alang2 dah gadoo biar gadoo semua!! carik sampai dapat dalang pokemon yg cam cibai nak burukkan org. Tapi andai mungkin tanpa sedar anemm terlepas kata ... manusia xda yg sempurna.


    sebagai manusia aku sayang padamu katanya .. muhahahha


    Frodo doakan yg tobaik tuk anem.


    >>__________<<

    ReplyDelete
  16. biasa la sumer tu anem.. manusia ni susah nk diduga.. trus wat keputusan ngan andaian tanpa menyiasat dulu.. ..

    ReplyDelete
  17. banyak kali dah kena macam ni... sabor jela..

    ReplyDelete
  18. alahai~
    moga yang terbaik milik kamu teman~
    tabahkan hati ya sayang?
    moga apa yang menyulitkan kamu dan mereka akan terungkai~

    ReplyDelete
  19. standard la tu...

    kita dah berusaha nak baik dgn dia tp dia x nak, what to do??

    masa ni la kesabaran kita teruji~

    ReplyDelete
  20. hurrmmm...
    xsume kita buat orang boleh terima..
    tak sume kita boleh puaskan hati orang..
    tak sume orang nk percayakan kita..
    now,,just let it be..
    crik kawan baru..
    mybe ade hikmahnye..
    DIA sahaja yg tahu kan..

    ReplyDelete
  21. salam..
    sabarlah yea..
    akhir zaman fitnah ada kat mana2 jea..

    sy pernah berada di suasana itu pada suatu ketika dahulu, sukar utk dihadapi, tetapi selagi kita dipihak yang benar, pedulikan segala kata-kata orang lain k.

    ReplyDelete
  22. lumrah kehidupan begitu laa...

    errr...jom kawan ngan kita plak..

    wahahaha >:D

    ReplyDelete
  23. kita tak mampu nak puaskan hati semua org nem...
    biarlah.. kan setiap perbuatan itu ada balasannya..
    Allh maha mengetahui.. :)
    smilee..

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. sedeh crtanye..sbr je..mngkin ada hikmah sbliknya tu..kemngkinan juga akn bertemu kawan yg lebih sempurna dr tu...sape taw kn..

    ReplyDelete
  26. Salam..

    Ermm... itulah sifat manusia..
    mudah sangat percaya cakap orang sebelum mengkaji dulu samada betul atau tidak..

    Sikap sebegini sebenarnya di dorong oleh syaitan..
    Oleh itu kita sepatutnya kaji dulu samada betul atau salah sebelum menilai dan membuat keputusan..

    Kepada anem sabarlah dan janganlah berdendam ek..
    Biar Allah sajalah yang menghukum hamba Allah yang menjadi dalang itu... semoga dia mendapat hidayah Allah..

    Apa yang penting hidup kita perlu diteruskan selagi kita masih bernyawa..
    Wallahualam..

    ReplyDelete
  27. dunia ni..memcam ragam manusia ada..
    penuh iri hati, hasad dengki...semoga kita dijauhi dari semua nie..

    aneem...cheer up ok

    smiless

    ReplyDelete
  28. nak share 1 prinsip dalam hidup..iaitu jari ada lah saya pernah postkn entry tajuk J.A.R.I.
    kite kena jujur,amnah,respek,dan ikhlas dalam setiap perhubungan..

    ReplyDelete
  29. sy selalu sakit...

    sgt2 sakit...

    tetapi hari nie sy hepi... sy duk layan industan...

    jom menari bersama.. :)

    You Are My Soniya

    Dekha Tum Ko Jabse Bas Dekha Tum Ko Yaara
    Tum Se Koyi Achcha Hai Na Tum Se Koyi Pyaara
    Yun Nazre Na Pheron Tum Mere Ho Mere Tum
    Dekha Tum Ko Jabse Bas Dekha Tum Ko Yaara
    Dekha Tum Ko Jabse Bas Dekha Tum Ko Yaara
    Tum Se Koyi Achcha Hai Na Tum Se Koyi Pyaara
    Yun Nazre Na Pheron Tum Mere Ho Mere Tum
    Keh Do Na Keh Do Na You Are My Soniya
    Keh Do Na Keh Do Na You Are My Soniya
    Dekha Tum Ko Jabse Bas Dekha Tum Ko Yaara
    Dekha Tum Ko Jabse Bas Dekha Tum Ko Yaara
    Tum Se Koyi Achcha Hai Na Tum Se Koyi Pyaara
    Yun Nazre Na Pheron Tum Mere Ho Mere Tum
    Keh Diya Keh Diya You Are My Soniya
    Keh Diya Keh Diya You Are My Soniya

    Teri Mohabbat Mein Yeh Dil Deewana Hai
    Is Mein Hain Meri Kya Khata
    Haan Yeh Dil Churane Ka Achcha Bahana Hai
    Mujhko Hai Pehle Se Pata
    Milne Mein Humko Kitne Barson Lage Hain Yara
    Aisi Khushi Ka Pal To Phir Na Aaye Dubaara
    Aisi Khushi Mein Yaara Yeh Nasha Kya Kam Hoga
    Keh Do Na Keh Do Na You Are My Soniya
    Keh Diya Keh Diya You Are My Soniya

    Pagal Banaya Hai Teri Adaaon Ne
    Mujhko To Hai Tera Nasha
    Maine Bhi Palko Mein Tum Ko Chupaaya Hai
    Tu Mere Khwaabon Mein Basa
    Betaabi Kehti Meri Aaja Baahon Mein Bhar Loon
    Jeena Hai Teri Hoke Milke Yeh Vaada Kar Loon
    Dono Ne Kasme Li Hain Pyaar Kabhi Na Kam Hoga
    Keh Do Na Keh Do Na You Are My Soniya
    Keh Diya Keh Diya You Are My Soniya
    Dekha Tum Ko Jabse Bas Dekha Tum Ko Yaara
    Tum Se Koyi Achcha Hai Na Tum Se Koyi Pyaara
    Yun Nazre Na Pheron Tum Mere Ho Mere Tum
    Keh Diya Keh Diya You Are My Soniya
    Keh Diya Keh Diya You Are My Soniya
    You Are My Soniya

    ReplyDelete
  30. pyh jdi org baek sgt.

    ReplyDelete
  31. emm...takper ade 1000 orang lain yg masih sudi mahu berkwn dgn kamu ok..!!!

    tenangx2 aje...6-^

    ReplyDelete
  32. Peace Loverz10:10 PM

    salam....
    sbr bbyk ye anem.....
    insyaALLAH.....

    erm....
    rina pon dh lame x brhubung dgn anem....
    lwt blog nih.....
    cm ade kaitan gak post anem dgn diri rina..... ;)

    ReplyDelete
  33. Salam dik...

    Ingat... ini ujian dari ALLAH...
    Masih ramai sahabat yg
    sayangkan kita...

    ReplyDelete
  34. Salam Anem syg..

    Hidup berkawan tak selalunya indah. Seperti yang anem pernah cakap kat saya. Lebih baik kita mencari daripada kita MENJADI kan.. Tapi kadang-kadang lebih baik kita MENJADI dari mencari.. Mungkin dia tak kawan anem keranaNYA.. sebab itu dia mudah percaya kata-kata org lain. Smoga anem sentiasa tabah mengharungi situasi ini. Ada kawan macam ni memang sedih.. Lagi susah ada kawan yang tak boleh terima nasihat orang lain dan tak boleh nak mengakui kesilapan sendiri.

    p/s: saya juga menyayangi anem hanya keranaNYA.. semoga kita juga berkawan keranaNYA.. Terima kasih atas setiap teguran dan nasihat dan ilmu yang diberikan... (^__^)

    ReplyDelete
  35. salam~

    mulut orang kan payah nak tutup
    dan kadang2 misunderstanding jugak
    :)

    ReplyDelete
  36. salam .. bawa bersabar yer anem :) Dengki itu ada dimana mana :|

    ReplyDelete
  37. salam ziarah kak anem.

    penah gak terjadi mcm tuh. tkadang terfikir, apa salah kita pada si dalang tuh sampai die sanggup huru hara kan hidup kita? hurm. ade hikmah dibaliknye, insyaAllah.

    pada si dalang; what u gave, u got back! ;)

    ReplyDelete
  38. Dlm persahabatan msti ada salah paham pnya.. Tryla betulkan balik mna yg salah tu.. Nobody's perfect.. =)

    ReplyDelete
  39. sabar Anem yer..
    Take it easy...

    :]]

    ReplyDelete
  40. salam dik..

    tula Tuhan jadikan mcm2 ragam manusia dlm dunia nie..supaya dpt bg pngajaran kt kita..dpt jadik ikutan..tpulang pd akal fikiran kite plak nak pilih yg mane tbek..klau smpai thp nk putuskn silaturahim ngan kte bek toksah..rmai lg kwn len yg bek ade kan..kan..=)


    p/s:apela akak neh..bknnye nk ajar ke arah kebaikan..kekeke..

    rasenye dh hmpir smgu xjmpe kt arena sms..miz u dik.=p

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

    Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila
    klik disini. Semoga bermanfaat insyaAllah..Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain(Hadis riwayat Al-Qudhi).

    "SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

    "Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
    Wallahualam.

    "Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

    blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis.. Semoga sejahtera dan semoga sentiasa diberi keberkatan.. wassalam.

    ReplyDelete
  42. akum....anem..sedangkan nabi ampunkan umat.inikan kita sesama saudara islam...

    ReplyDelete
  43. sabar la...

    yg baik dibalas baik...yg jahat...balasannya Tuhan saja yg tahu...

    ReplyDelete
  44. sabar yer anem.. hidup nie ibarat roda.. adekalenya kita di atas dan adekalenya kite di bawah.. bersabarlah di atas setiap dugaan yang mendatang kerana ia detang hikmah yang tersendiri... =)

    ReplyDelete
  45. salam...ukhwah..

    banyakkan bersabar..allah swt bersama2 orang2 yg sabar..

    tq singgah anaklaut.

    ReplyDelete
  46. salam anem...

    alaa... biasalah tu... adalah manusia yang dengki anem baik dengan kawan anem tu...

    manusia busuk ati ni mmglah... manaleh tgk org lain bahagia... ada jela benda yang dia nak buat kasi hancuss...

    sabar ajelah... be cool...

    p/s: tapi akak pun kekadang melenting gak... hahaha

    ReplyDelete
  47. Salam Pagi Tuan Rumah,
    Hehe..
    Ku datang membalas kunjungan dengan penuh kemesraan..
    Jomlah kita bersahabat ya..

    hehe..

    thanks melawat blog merah hitamku..

    cheers!

    ReplyDelete
  48. maaf kn diri ku..kwn. :-)

    ReplyDelete
  49. Mr. Cuz

    Dua-dua mangsa keadaan.
    Musabab? Pasti ada:)

    Iqbalsyarie

    Salam. Betul3.pengalaman.

    Blog Anuar Kamaruddin™

    Insyaallah, semoga demikian, nuar:)

    kamezaim

    Terima kasih. Anem faham Zaim;)
    Dush3.

    en_me

    ye, kita memang kawan:)

    Ftyyhahh

    Sedang,, pasti:)

    ..::..ein..::..

    terima kasih sangat. Huhu.

    sI tEDI

    Nak menang!

    MrYusSmile

    Harap, dia membaca. Entahlah.

    Solehah

    Masih ingin sembuh ;)

    ZihNuN FaTiN

    Akak tabah. Erm, insyaallah sama2 kita hadapi:)

    ღn0n0iღ

    alolo. Tabahnye dier:)

    sis_nita

    insyaallah,kelak kak:)


    bungacahaya

    macam-macam kan..


    The Hobbit Frodo


    Dah minta dah.. sebagai manusia aku sayang padamu katanya .. ekeke
    terima kaih utk kamu juga.

    Ayu

    Tahu dakpe syg..;)

    SCHAKEYRA

    Sabo selagi bleh:)

    ZARA 札拉

    Insyaallah syg, kamu juga:)


    ^inas^

    semenangnya ,akak.


    keSENGALan teserlah..

    sedang cari,mungkin:)

    Nur Syahirah Qahira Binti NOrdin

    Okke syg, thnks sgt:)

    13may

    meh2.ekek

    CIK IZ'S

    Syg..smile..;)

    Encik Azizan

    Itulah.huhu, insyaalllah:)

    A.S.H Sinar

    Insyaallah,ALLAH maha mengetahui kan.
    Terima kasih kamu:)

    ~0~

    insyaallah, cuna belajar senyum:)

    tengku_fir21

    insyaallah, jika kita saja memberi, bagaimana ya;p

    meo188

    gembiranya dia. Alolo;p

    Uruchimaru @ kf

    Selagi boleh, pasti:)

    Peace Loverz

    Kamu, tidaklah yg. ;)

    cun09

    Salam akak, eheh. Smile:)

    Faarihin

    Insyaallah syg faa. Salam rindu buat kamu.
    Tersentuh anem baca yg:)

    Noorlaila Mohamed Nor

    Salam, harap begitulah..;)

    Melz

    Salam..baik;p

    ~najihahfaizahazaman~

    Salam adik terima kasih yg kerana menyokong:)

    KertaZ

    Insyaallah, masih:)

    Nine

    Sedang take it easy;p

    izaFiza

    Salam akak. Ish, sebab “gelaran” tu Anem maish kenang kebaikan dia akak syg.
    Entah, yg anem tau anem ade org yg syg anem sgt.;p

    Miss you;)

    BUJANG SUSAH

    Alaikummussalam..
    Terima kasih.;P


    anak saper la ni

    saya lama dah maafkan:)

    Abg Din

    Pasti abgdin:)

    Putra Al-Maliki

    Insyaallah..terima kasih:)

    anaklaut.

    salam...ukhwah..

    insyaallah sama:)

    Rose Harissa (NORA)

    Salam akak.
    Kita baik,kan?:)

    LotsOfLove-Pearls

    Mari kita, berkawan, meh:)

    lanz_evo7

    iyee;p

    alvin takda rumah harga 8juta story....

    tidak dendam, hanya senyum:)

    ReplyDelete
  50. Peace Loverz11:23 PM

    tp kite rse begitu anem....
    sbb kite dh lame sgt dh x brkomunikasi dgn kamu.....
    erm.....

    ReplyDelete
  51. Peace Loverz
    memang bukan kamu.
    tolong sayang.percaya itu.

    ini khas untuk si A.
    Dia lihat blog ini tidak sudi.

    huhu.kecewa.

    ReplyDelete
  52. Peace Loverz4:50 PM

    erm....
    baek la....
    kite prcaya kamu....

    kamu byk2 bersabar ye....
    insyaALLAH.....

    p/s : eheh...pndai lak rina gune kamu kite nih....ampun ya....

    ReplyDelete
  53. dalam dunia ini antara benda yg kita perlu berhati-hati adalah sifat yg ada pada diri manusia yg sentiasa mengapi-apikan yg mana kadang-kadang tu kita dah berusaha untuk perbaiki hubungan sesama manusia tapi disebabkan api ini maka semuanya hangus terbakar...tapi percayalah segala yg berlaku itu ada hikmahnya dan minta dijauhkan sifat api ini daripada berada dalam diri kita dan teman kita supaya masing-masing tidak membawa pengaruh api ...nauzubillah

    ReplyDelete
  54. Peace Loverz ekeke.comel jer.bgus yg:)

    :::::::::::::::::::::: nauzubillah. huhu, insyaallah ,kite lebih berhati2 dan kuat:)

    ReplyDelete
  55. Peace Loverz6:44 PM

    ye ke comey je anem?
    huhu.....
    nmpk len jek bunyik nye....
    hikhik.... ;p

    ReplyDelete
  56. Peace Loverz, alolo , cube2 ler selalu;p

    ReplyDelete
  57. Peace Loverz3:16 PM

    hehehe.....
    cube2 eyh slalu....
    insyaALLAH... ;)

    ReplyDelete
  58. Peace Loverz, ehehe;p

    ReplyDelete
  59. Peace Loverz10:07 AM

    nk sengih gak la.....
    heheh... ;p

    ReplyDelete
  60. Peace Loverz
    alolo..tomey jer dier neh;p

    ReplyDelete
  61. Peace Loverz3:21 PM

    eyh comey?
    xde pon....
    sy biase2 ajer...
    hikhik.... ;p

    ReplyDelete
  62. Peace Loverz3:22 PM

    eyh comey?
    xde pon...
    sy biase2 ajer...
    hikhik..... ;p

    ReplyDelete
  63. Peace Loverz,, nakal nie;p

    ReplyDelete
  64. Peace Loverz10:16 PM

    hehe....
    nakal ckit2 ajer... ;p

    ReplyDelete
  65. Peace Loverz, memang;p

    ReplyDelete
  66. Peace Loverz9:38 AM

    hehehe.... ;p

    ReplyDelete
  67. Peace Loverz4:14 PM

    ;)

    ReplyDelete
  68. aneem...selagi ada manusia di bumi ini..selagi itu lah pendengki dan khianat tetap ada.... cuma pada diri kita kena tabah....

    ReplyDelete
  69. zuri3389 , thnks ye,insyaallah:)

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top