Hari jadi di hari raya

Kadraya.




Ramai kata kad raya cara konvensional ,pos-pos, zaman sekarang ni kurang relevan lagi- konon! Sedangkan hakikatnya diorang nak menjimatkan masa dengan duit, tu diorang hantar sms dan mms jerk. Lagipun sekarang, facebook dengan twitter kan, ada. Yolah! Bagi Anem lah, posmen masih lagi penting , dan jerih-perih seseorang tu beli kad, beli setem, hantar untuk Anem sangat Anem hargai ! Tahun ni, Anem dapat satu saja kad raya, tapi Anem rasa sangat bahagia. Oh, Shida, terima kasih ingat daku! :)

Duit raya




Dua ayat ni popular dalam bab duit raya:
"Dak kecik, takleh pegang duit banyak!" ATAU "Dah beso dah, mana boleh dapat dah"
Oh tidak! kepada yang bekerja memanglah korang perlu memberi ,tapi tak semestinya korang tak boleh menerima. yihaa~ Dan Anem dapat lagi duit raya tahun ni, Alhamdulillah! Yeah2.

Salam bersalaman.




Ini perkara wajib dipagi raya selepas solat sunat aidilfitri. Lepas solat, dengar khutbah semua, semua ahli keluarga, saudara- mara duk berkumpul bersalam. Indahnya lah kan, jadi raikan selagi ada ruang bersama-sama tu, ya-gambar potret!, jangan lupa.hihi:)

Kuih Raya.
Kuih tradisional yang paling Anem suka kuih bahulu, Mak pula suka bangkit kelapa.  Kuih moden ,Anem paling suka kuih almond london.Manakala kuih-kuih lain yang popular , macam kuih tat, kuih semperit, kuih mazola (kacang) , malah rempeyek (tempeyek) pun jadi hidangan kesukaan ramai. Belum masuk bab ketupat ,lemang, rendang dalam bab makanan-makanan ni :P

Baraan.

Vroom-vroom. Suka tengok ramai-ramai orang berkonvoi dari rumah ke rumah ni. Selawat, bual-bual, makan-makan, dan memang manfaatnya mengeratkan siraturrahim dan boleh kenal-kenal. Tapi ni kat kampung-kampung je selalunya:)

Ziarah pusara.


Ni juga perkara wajib bagi umat islam kat negara kita, sewajarnya menziarahi pusara ni, Bulan Ramadhan seeloknya, sebab boleh membersihkan, mendoakan almarhum yang pergi di bulan yang sungguh barakah itu. Namun berkunjung tatkala syawal juga boleh, bila-bila boleh. Dah jadi kebiasaan pun di kalangan semua termasuk Anem pergi di awal pagi Syawal. :)

Lawat saudara.




Tak raya lah namanya, takat duk rumah melayan rancangan seram di tv atau duk chatting di facebook 24 jam. Jadi dari korang tiba-tiba bercinta dengan saudara sendiri, tak kenal orang yang patut korang kenal, paling kurang joinlah keluarga korang pergi kunjung-mengunjung di Bulan Syawal ni ,ya..

Sembelihan.


Hah! Masa dalam perjalanan kat kampung Anem tu, Anem nampak orang sembelih lembu di tepi jalan, Apa lagi, Abah keluar kat handycam dia, Anem keluarlah kamera Anem. Dah orang kampung ingat dari mana lah kami ni. Tet<  Perasannya Anem .hihi.

DAN..hari jadi !


Indahnya, pada 10Sept lalu juga, 1 syawal adalah hari lahir mak, mak kata semua kat Malaysia sambut hari dia. yelah  tue. hihi.Untuk Mak, selamat hari lahir, semoga sihat dan diberi kekuatan sentiasa, insyaallah. Amin..Sayang Emak sangat-sangat.Muahh!

p/s: DUHH! setiap kali musim perayaan, kemalangan jalanraya adalah perkara yang paling dibimbangkan, jadi perlu selalu berhati-hati ,tau:)


2 yang menasihati:

  1. salam anem..

    lama tak jengah anem..

    sihat?

    nak ucap hari raya dah habis lah plak.. huhuhu..

    ReplyDelete
  2. Salam faa.

    alolo,jenguk pun kira bertuah dah rasa:)

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top