Raja Anita binti Raja Ahmad :kamu hebat, emak !


Hari-hari adalah hari kamu. Bukan satu hari dalam seminggu, atau setahun sehari saja hari bertemu. Itu tidak.Ia adalah setiap hari . Kewajipan untuk kamu dirai.

Emak, ibu,ummi, mama, mum atau mummy mempunyai bunyi yang berbeza namun maksud adalah sama. Insan yang melahirkan dan membesarkan kita. Mungkinlah ada benda atau perkara yang kadangkala tak kena, agak bertentangan jiwa remaja dengan usia dewasa, mak kadangkala tak faham apa kita rasa, tak suka apa yang kita cuba, tak percaya dengan kemampuan kita, kadangkala benda yang kita tak buat- dia salah faham ingat kita buat secara tak langsung dia akan judge [adili] kita yang tidak-tidak. TAPI itulah tugas kita, memahamkan emak, memberi emak rasa percaya terhadap anaknya, membuat emak lebih mengenali kita dari hari ke hari - Biar emak terfikir: oh ! bahawasanya anak aku sudah menginjak dewasa. Kita kena sedar emak lahir di zamannya, dan kita dilahirkan di zaman kita yang sangatlah berbeza, pemahamam mungkin agak tak sama, untuk itu sebagai anak yakinkan dia, doakan dia, taatilah dia, kerana pengorbanan jiwa raganya untuk lahir dan besarkan kita, adalah sangat tinggi. Emak, mana boleh tukar ganti beb. Selagi ada, hargailah sebaiknya sayang ! Ingatlah, hidupnya cuma mahu menjaga kita  dan mahu yang terbaik untuk kita, sebab dia sangat sayangkan kita :)

Kembali kepada si penama,emak anem , Puan Anita, dia adalah seorang yang sangat ayu, tidak banyak bercakap seperti tipikal ibu lain yang dikatakan suka membebel. Dia marah dengan tindakannya. Bila dia diam, secara tak langsung si Along tahu ada benda yang tidak kena, mesti something's wrong somewhere. Kenalah check peristiwa berminit lalu, cuba perbaiki dan dengan rasa rendah diri, hulurkan tangan memohon maaf. Jika boleh,jangan ulangi lagi.

Betul kata orang , air tangan ibu memang terangkat dan emak masak memang terbaik , mak. Untuk semuanya, terima kasih untuk emak yang lahirkan along,untuk abah juga yang sama-sama membesarkan along dengan emak. Terima kasih. Along sayang emak sangat! Selamat hari ibu , mak! Ilysm !

P/S: Emak sedang mencari sahabat terpisah - Sekolah Menengah Kebangsaan Putri Jaya , Kuala Lumpur : Tingkatan 1- Tingkatan 3 : 1979-1981 .Emak dulu tinggal di Kampung Pandan sebelum berpindah ke Jeram Batu 20, Kuala Selangor. Mungkin beliau adalah sahabat ayah atau emak , atau kakak abang korang. ^_^


5 yang menasihati:

  1. sejuk perut ibu yg ngandungkan kamu...moga kamu jd anak yg solehah yer...terbalas rasa perngorbanan ibu nanti... :)

    ReplyDelete
  2. anak makcik comel;lah..

    ReplyDelete
  3. saya pun sayang ibu saya.. bace kisah kamu buat saya rindukan dia..:(

    ReplyDelete
  4. Emm u face sama macam muke mak ler.

    Hehehhe salam perkenalan =)

    ReplyDelete
  5. Terima kasih semua, semoga mak2 kita dilindungiNYA selalu ;D

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top