Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Kahwin lambat : Tak sedia, takut atau taknak ?



Betul , jodoh ditangan Tuhan, Tapi untuk penulisan ni, Anem akan menulis secara peribadi berdasarkan pendapat dan pengalaman sekitar. Jadi kalau rasa "Tak setujulah, Anem !"- terus saja beri komen , Anem terima , bukan artikel ni saja, tapi secara keseluruhannya. Baik ,kita mulakan.
Separuh dari ibadah adalah dengan bernikah . Nikah , lafaz yang agung . Yang mampu buat perempuan menangis bila tok kadi atau hakim tanya sah ? Sah jawab saksi saksi balik.Ramai orang nak nikah , nak ada keluarga . Ye , ramai , bukan SEMUA . Sebab ada yang tidak meletakkan perkahwinan itu adalah satu perkara yang penting . Bagi mereka kahwin adalah perkara besar bagak , yang banyak hal kena settlekan dulu, then baru kahwin. Kena letak last - bagi sebahagian mereka. Wallahualam .


Ada kawan terdekat Anem , Anem bagi contoh, mereka belum lah sedia sangat nak buat kenduri bajet gini gini. Tapi niat nekad nak menghalalkan hubungan , jangan tak tahu, benda baik ni, cepat je ALLAH tolong, masa kenduri dipermudahkan , malah tiada masalah, dan duit orang sumbangkan , sedekah tu berganda dari bajet asal. Tak ke bahagia tu ? Syukur amat dia. Jadi, janganlah jadikan alasan duit tu terlalu sangat. Patutnya kalau diri tu tak bersedia, beritahu si dia, terus terang , masih suka ke idak, dan usahakan sedayanya dari segi persiapan emosi diri, rohani, fizikal selain material . Insyaallah , ada jalan - tak gitu ?

Dari Aisyah r.ha. sabda Nabi s.a.w., “Berkahwinlah kamu kerana perempuan itu juga boleh menolong kamu mencari harta dan boleh menjimatkan harta.”
(Riwayat Imam al-Bazzar)
Ok. Sebenarnya banyak sebab orang pilih untuk melambatkan kahwin. Jawapan popular pastinya soal kewangan , selain belum bertemu yang serasi bersama.

Alasan lain, ada yang memang taknak kahwin, selain pengalaman dilukakan , atau ada pengalaman keluarga yang mengecewakan , ada juga yang memang tidak mahu berkomitmen, merasakan boleh menjaga diri sendiri sudah mengindahkan hidup sendiri, jadi mereka tak memikirkan ini menjadi keutamaan . Paling selamba, kalau tiada yang menekan, saudara mara tak kata-kata, tak usik usik , family kurang perli perli, jadi lagi lah mereka rasa kahwin tak kahwin- sama je. Ada jodoh, ada, eh ! Siapa kata jodoh dah disiapkan , jadi kena tunggu je ? Salah tu .Kena usaha cari..
Sabda Nabi s.a.w.: “Sesiapa yang meninggalkan berkahwin kerana takut miskin, maka dia bukanlah daripada golonganku.” (Riwayat Abu Daud)
Then , ada juga yang  lambat kahwin, bukan sebab nak lambat . Tapi ada je halangan , family masih bergantung penuh ke dia lah, keadaan , si dia lah , timinglah . Kiranya nak nikah tu amatlah jauh jalan, ini pulak di namakan dugaan . Bukan sebab sengaja kan ? Jadi janganlah putus asa. Semua benda ada sebab. Jadi, redha dengan usaha, insyaallah ada jodoh , tetap di lorongkan. Walaupun macam macam pun rintangan. Betul, tak tipu.
“Barang siapa yang mampu, hendaklah dia berkahwin kerana dengan demikian dapat menundukkan penglihatan dan dapat memelihara kehormatannya. Dan barang siapa yang tidak mampu berkahwin, hendaklah ia berpuasa kerana puasa dapat menghalang keinginan nafsunya.” (Riwayat Ibn Mas’ud)

Jadi sekarang nak buat macamana ?  Fokus membentuk iman dulu , fokus menambah pendapatan dengan cara yang halal, insyaallah Tuhan akan permudahkan. Berdoalah , ni nak senang , tapi usaha kurang, doa pula jarang-jarang, macamana tuhan nak lapangkan ? Kan ? Jadi sendiri kena fikir siapa dan apa yang terbaik untuk diri. Renung renungkan .

Apa yang bestnya kahwin ni, selain sambung keturunan , nak mak ayah seronok ada cucu ni? Ia adalah sunnah Nabi , malahan kita dapat elak dosa yang tak patut. Boleh mengajar kita berdisplin dan seterusnya dapat memenuhi fitrah kita yang memerlukan perhatian dan kasih sayang. Jadinya, selamat pengantin baru kalian ! Semoga kekal ke akhir hayat, ameen :)

Bagaimana pula yang bujang atau berkahwin tapi tidak dikurniakan anak ?

Suatu hari dua sahabat Nabi s.a.w. datang bertemu Nabi mengadu anak-anak mereka mati ketika kecik. Maka Nabi bersabda ibu bapa yang anaknya mati kecik akan melalui titian sirat sepantas melafazkan sumpah sahaja..

Saidatina Aishah r.a. bertanya bagaimana pula dengan mereka yang bujang, berkahwin tetapi anak mereka tidak mati kecik atau pun berkahwin tetapi tidak dikurniakan anak? Jawab Nabi s.a.w.:"Aku yang akan menanti mereka di hadapan pintu syurga kelak"
*Senyum*


Terkadang bukan kita taknak cuma belum lagi :)


SUMBER GAMBAR : Diana amir & Dena Bahrin

3 yang menasihati

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top