Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Checklist Persiapan Menjelang Ramadhan

Kena siap cecantik dan segak-segak nak jumpa kekasih tersayang ni. Ramadhan namanya. Harap-harap pertemuan ini kita dapat manfaatkan dan tak sia-sia. Sebelum jumpa tu mari kita buat checklist dulu sebelum jumpa dia. Moh ler kita. Artikel seumpamanya sebelum ini [ menghadapi ramadhan ].



  • Doa 
  • Berdoa supaya Allah sampaikan kita ke bulan Ramadhan. 
    Ya Allah, berkatilah kami di bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan. (Hadith Riwayat Ahmad & At-Tabrani) 
    Apabila kelihatan anak bulan Ramadhan Para Salafussoleh bergegas berdoa dengan berkata: “Allah Maha Besar, Ya Allah anugerahilah kami keamanan, keimanan, keselamatan dan Islam. Limpahkanlah kami taufik seperti yang Engkau sukai dan redhai, Tuhanku dan TuhanMu adalah Allah”. (Termizi, Darimi dan disahihkan oleh Ibn Hibban) 
    Dulu para sahabat, selama enam bulan sebelum datang Ramadhan, mereka berdoa agar Allah mempertemukan mereka dengan bulan Ramadhan. Kemudian, selama enam bulan sesudah ramadhan, mereka berdoa agar Allah menerima amal mereka selama bulan Ramadhan. - Ibnu Rajab menyebutkan keterangan Mu’alla bin Al-Fadhl – ulama tabi’ tabiin dalam Lathaif Al-Ma’arif, hlm. 264 [rujuk ]
     
     
     
  • Merasa bersyukur dan memuji Allah 
  • Puji dan syukur dapat dipertemukan dengan bulan ramadhan . Tidak semua masih berpeluang. Malah lebih bersyukur jika dikurniakan kesihatan yang baik, boleh terus fokus beribadah. Menurut Imam Nawawi Rahimahullah di dalam Kitab Al-Azkar: “Ketahuilah bahawa Allah sangat menyukai orang yang apabila memperolehi nikmat yang zahir dan mengelakkan daripada terkena sesuatu kecelakaan yang zahir dia akan bersujud dan memuji-muji Allah kerana syukur kepadaNya”. 
  • Berazam dan merancang
  • Kita kena mengambil peluang untuk menulis agenda akhirat dan merancang apa yang mahu kita capai dalam bulan Ramadhan nanti. Insya-Allah kesibukan kita dengan ibadah akan menyebabkan kita lupa terhadap godaan dunia. Qowiy!
  • Menambah ilmu tentang ramadhan
  • Masyarakat islam perlu ada pengetahuan tentang apa yang bakal dibuat . Jadi untuk meraikan bulan Ramadhan perlu ada pengetahuan tentangnya. Hukum hakam dan hikmah misalnya . [ Rujuk : Ulangkaji tentang Ramadhan ]
  • Bertaubat dan cuba berubah jadi lebih baik
  • Kita tidak tahu umur kita panjang lagi atau tidak untuk ramadhan yang akan datang. Ditakdirkan bertemu dengan bulan penuh keampunan dan keberkatan ini, adalah baik kita mengambil peluang untuk bertaubat nasuha dan bertekad untuk tidak mengulangi dosa-dosa lalu. Insyaallah kita akan dapat kekuatan dan dipermudahkan .
    Firman Allah: “Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman agar kamu beruntung”. (An-Nur: 31) 
  • Bergembira
  • Seronok, rindu dan suka dengan kedatangan Ramadhan. Satu riwayat yang sahih dari Rasulullah saw, bahawa baginda akan menggembirakan para sahabat dengan kedatangan bulan Ramadhan sambil bersabda: “Telah datang bulan Ramadhan, bulan yang pernah keberkatan yang Allah wajibkan puasa di dalamnya, di bulan ini dibuka pintu syurga dan ditutup pintu neraka”. (Ahmad) 
  • Amal dakwah diperhebat
  • Mulakan kempen dengan countdown atau praktis serta bersiap-sedia dengan jadual aktiviti masjid atau kejiranan sempena ramadhan. Jika terlibat dengan usaha amal atau sebarang perniagaan, bersedialah dengan seikhlas dan bersungguh keranaNya. 
  • Mulakan dari sekarang
  • Apalagi selain seronok countdown dan berpuasa ganti serta praktis bangun awal ini, kita latih diri untuk solat sunat ( untuk senang nak terawih nanti) , latih kurang makan banyak supaya elak senak dan mula baca Al-Quran sedikit-sedikit supaya mudah nanti nak bertadarus sesama kawan. Yeah! 
     
    JADUAL [ KLIK UNTUK TUMBESARAN ]
Insyaallah semoga bertemu di ramadhan-ramadhan berikut. Yang baik kita sama kongsi, yang tak ok kita sama-sama tegur. Semoga ibadah kita semua di terima . Insyaallah .Ameen .
Sabda nabi saw: “Sebaik-baik manusia ialah yang paling berguna kepada manusia lain (masyarakat)”.



Rujukan : 
Majalah Jom isu 04

0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top