Salah ke minat artis / orang dikenali ni ?


Tak semua orang suka apa yang kita suka. Itu fitrah manusia. Tapi kita kadang-kadang over dan memaksa untuk orang layan apa yang kita gemarkan. Itu silap. Kita kena sedar, hakikat yang rasa manusia itu berbeza.

[ Baca sampai habis pro-kontranya ]

"Buang duit, buang masa jelah kau ni "
"Kau kenal dia, tapi dia kenal kau ke ?"

Ini bukan soal kita minat orang tu, kita nak balasan. Tidak. Peminat setia adalah mereka yang menyokong tanpa memikir soal duit atau masa apatah lagi nama. Baginya, selagi manusia yang diminatinya itu memberinya rasa bahagia , itu dah cukup, terasa selebriti itu menemani dalam hati sentiasa.

Malahan kalau selebriti / artis yang kita suka cakap , 'Awesome, thanks you! " ,"apa khabar ?" , "hai ", "ok" , atau RT tweet kita pun , kita dah naik syok tak ingat mengalahkan perasaan orang yang dapat score SPM straight . Itu hakikat. Ibarat rasa suka dengan crush kita, orang tu hanya senyum pun , kita dah rasa seperti di syurga. Ya, walaupun kita tak tahu syurga tu bagaimana rupanya yang sebenar.

Bukan tidak boleh minat seseorang. Manusia dicipta fitrahnya untuk suka . Allah izin, jadi memang tak salah. Apa yang penting bersederhana, tidak menyusahkan dan tidak pula disusahkan. Bagi saya, untuk setakat ini, jika ia memberi rasa gembira, rasa itu dilayan saja. Namun untuk berlarutan, hati sudah dewasa. Kita kena sedar yang kita minat tu manusia biasa juga.

Minatlah, tak apa , asalkan dalam batasan -  dalam masa sama turut mendoakan dunia akhirat. Tetaplah ada pada saat jatuhnya dia.

Belajar lah menyayangi- dengan seadanya. Jangan terlalu kagum - kerana kita semua adalah manusia yang ada juga kurang lemahnya.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “...dan janganlah kamu melampaui batas kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.” (Surah al-Baqarah, ayat 190)

___________

Saya menyenangi dan menyayangi artis ini, sejak tahun 1999, masa dia sekolah lagi :
Siti Nordiana Alias. semoga dipermudahkan awak dunia akhirat.





5 yang menasihati:

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top