Adab makan yang sering dilupa



Ada perkara remeh yang kita lupa tak apa. Tapi ada perkara yang kelihatan macam remeh, namun biasa lupakan akan membuatkan kita kerugian.

Empat perkara ketika makan yang sering kita lupa

- Lupa bismillah
Pesan Baginda: ‘Apabila kamu hendak makan, maka hendaklah ucapkan bismillah.” - [ Riwayat Abu Dawud ]
Bismillah bermaksud dengan nama Allah. Amalkan selalu bismillah. Sabda Nabi riwayat muslim ada menyatakan : “ Sesungguhnya syaitan mencari halalnya makanan yang tidak disebut nama Allah.” Syaitan adalah musuh kita , jangan mudah belanja syaitan dengan memberinya makanan percuma.

Bagaimana jika terlupa juga ? Maka ucapkanlah , “ Bismillahi awallahu wa akhirahu. ‘, yang bermaksud dengan nama Allah pada awal dan pada akhirnya.

Pernah diceritakan , ada seorang sahabat Nabi terlupa baca doa. Tiba-tiba teringat dan dia pun segera sebut Bismillahi awallahu wa akhirahu. Melihat keadaan itu Rasul ketawa kerana tadi syaitan makan bersamanya, dia sebut saja, syaitan memuntahkan semula makanan itu. [ Riwayat Abu Dawud ]

- Guna tangan kiri
Tegas Nabi : “ Jangan sesekali kamu makan dengan tangan kiri. Jangan sesekali minum dengannya. Sesungguhnya syaitan makan dan minum dengan tangan kiri.’ - [ Riwayat Ahmad ]
Takpa kotor gelas, sedangkan sunnahkan berpahala.

-Menghina makanan

Rasulullah tidak pernah menghina makanan. Jika suka Baginda makan. Jika tidak suka, Baginda tidak makan. Tanpa mencelanya.

- Lupa alhamdulillah
Sabda Nabi : “ Sesungguhnya Allah reda seorang hamba yang makan lalu memuji Allah dengan makan itu. Dia minum lalu memuji Allah atas minuman itu.” - [ Riwayat Muslim ]
Jangan takbur atau sombong dengan Allah. Jika tak biasa sebelum ni, cuba biasakan memuji Allah atas setiap kurniaan rezeki. Jom betulkan yang biasa, biasakan yang betul.

Dan selamat makan dengan berpahala! :)

[ Ezy Dakwah, Solusi ]



0 yang menasihati:

Sebarang pendapat , nasihat atau soalan ?

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top