Cara & Bagaimana Mencintai Allah


Allah Maha Penyayang. Beri segala dan sentiasa ada untuk kita. Semua daripada kita ingin berhijrah dan menjadi lebih baik. Kita mahu berusaha untuk terus mencintai Dia dan dicintai. Tapi bagaimana ? Pertama sekali cuba mengenalnya. Dekat dengan Al-Quran dan semua yang membawa kepada-Nya. Cari ilmu. Buka hati, cuba cinta. Sesungguhnya.

Antara cara mencintai Yang Maha Cinta :

•    Amalkan segala suruhan Allah dengan bersungguh –sungguh dan tanpa banyak soal dan alasan.
•    Jauhi larangan ALLAH dan jangan sekali cuba mendekati perkara yang dilarang . Wujudkan rasa tidak sedap hati bila membuat sesuatu kemungkaran .
•    Letakkan ALLAH sebagai keutamaan mendahulukan yang lain .
•    Sentiasa berdoa dan mengingati ALLAH .
•    Reda atas musibah , dugaan dan kedukaan .
•    Kerahkan semua mentaati ALLAH , bukan solat dan mengaji sahaja . Pastikan lidah, mata, hati semua turut menjadi baik dan mengingati ALLAH .
•    Anggap dunia sebagai penjara dan hanya sementara .
•    Memperbaharui cinta kepada ALLAH .
•    Beribadah kepada ALLAH tanpa tawar menawar .
•    Ikhlas untuk mendapat reda kepadanya .
•    Pinta hanya kepada ALLAH .
•    Cintailah apa yang disuka dan dicinta ALLAH

Bukti kita mencintai ALLAH :

-    Segera menyahut Call daripada-Nya (Contoh antara azan untuk solat dengan drama tv, mana kita dulukan ? Tapi bila sedang study untuk final exam, ada call, adakah kita biarkan atau angkat? )

-    Memberi perhatian pada mesej atau emel daripada ALLAH (Jadikan kerinduan menatap Al-quran lebih hebat daripada menatap facebook, emel dan WHATSAPP )

-    Memandang MMS-Nya selalu .(Melihat kebesaran ALLAH , dengan memuhasabah diri dan melihat apa yang terjadi pada kita dan orang lain sebagai tanda ALLAH mengasihi kita)

-    Malu-malu saat dating dengan ALLAH ( Anda pernah bertemu dengan orang yang anda kagumi atau minati ? Pasti anda malu-malu bukan ? Jadi , jadikan rasa malu juga bila bertemu ALLAH, bila bersolat, siapkan diri secantiknya, dan sedarlah ALLAH melihat kita setiap saat)

-    Sentiasa Rindu dan Ingat padaNYA ( Sepatutnya Dialah yang paling kita rindu. Bila kita rindu ALLAH, pastinya kita akan merindui Rasul, beribadah, Al-Quran , orang soleh dan kebenaran)

-    Banyak menyebut nama-NYA (Mengetahui dan menyedari ALLAH sentiasa menemani kita susah dan senang, berzikirlah dan yakinlah semua perkara ada hikmahnya, dan DIA sayang kita )

-    Bersabar dengan Ujian ALLAH (ALLAH mahu kita sentiasa bertemu, merayu dan memerlukan kita, Dia mahu kita tahu betapa Dia menyayangi kita dan akan ada untuk kita, Dia mahu kita lebih kuat, kerana itu kita sering diduga ,untuk menjadikan kita manusia lebih baik )

-    Mencintai sesuatu yang berkait dengan ALLAH ( asyik mahu ke masjid atau ke tanah suci misalnya – ke arah kebaikan saja dimahunya)

-    Luapan Perasaan Luar Biasa – Saat berhubungan dengan ALLAH (Khusyuk) – ia jadi gementar mendengar ayat ALLAH dan meningkat keimanannya.

-    Cemburu – cemburu dengan mereka yang lebih alim, ulama , yang lebih berilmu yang kita rasa dekat dengan ALLAH .

-    Berusaha keras meraih reda ALLAH - -ada tiga peringkat cinta – berat hati mencintai, namun paksa diri, cinta makin kuat dan jadi patuh, dan terakhir cinta tetap di hati dan akan korban apa sahaja.

Jom, kita terus mencintai-Nya. Mulakan dengan rasa kerana Dia yang memberi segala dan kita milik Dia.

[ Majalah Solusi ]




2 yang menasihati:

  1. Thanks di atas perkongsian bermanfaat ini, salam ramadhan :)

    ReplyDelete
  2. artikelnya bagus dan asik dibaca,,, sukses selalu sob

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top