Salam. Hai. Saya Anem. Minat membaca, menulis dan mengambil gambar. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Jika ada teguran, cadangan atau pendapat, boleh tinggalkan di ruangan komen. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian. :)

E-mail: arnamee@gmail.com


Adab bersin dan hindari menguap


Ia bukan sama dan biasa. Kedua reaksi badan ada dosa dan pahala. Bersin tak sama dengan menguap. Ini sedikit perkongsian daripada majalah solusi.


“ Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan benci akan menguap.” (Riwayat al-Bukhari)
Jika Allah kata dia suka atau benci akan sesuatu itu, pasti sebabnya bukan lagi biasa-biasa. Maka kita patut memenangi keredhaan Tuhan dengan mengambil tahu apa Dia suka atau tak.

Sunnah Bersin:

  • UCAPLAH ALHAMDULILLAH

Nabi berpesan lagi “Apabila ada antara kamu yang bersin, maka ucapkanlah Alhamdulillah.” (Riwayat al-Bukhari)
Ya, kita bersyukur kerana ia membersihkan hidung kita daripada virus.

Sunnah Bersin:

  • TUTUP MULUT PERLAHAN SUARA

“Apabila Rasulullah bersin, Baginda meletakkan tangannya atau kain bajunya ke mulutnya sambil memperlahankan suaranya.” ( Riwayat Abu Dawud)
Sunnah Bersin:

  • DOAKANLAH SAUDARA KITA

“Apabila ada antara kamu yang bersin lalu menyebut Alhamdulillah, maka doakan untuknya yarhamukallah. Tetapi jikalau dia tidak menyebut Alhamdulillah maka usahlah kamu mendoakannya/” (Riwayat Muslim)
*Yarhamukallah bermaksud semoga Allah merahmatimu.

KENAPA MENGUAP DIBENCI ALLAH?

“Menguap adalah daripada syaitan.” ( Riwayat al-Bukhari)

Menguap hanya terjadi apabila kita kekenyangan , malas , bosan dan sebagainya, Syaitan suka sikap-sikap ini. Sedangkan Allah ingin hamba –Nya sentiasa ringan badan beribadah sama ada umum (seperti bekerja) atau khusus (solat)

Sunnah menguap:

  • TUTUP MULUT

“ Jikalau ada antara kamu menguap, maka tahanlah tangannya pada mulutnya, kerana syaitan akan masuk ke dalamnya ( jikalau mulut tidak ditutup). – (Riwayat Muslim)
Sunnah menguap:

  • TIDAK BUNYI SUARA.

“ Apabila ada antara kamu yang menguap, tahanlah dengans edaya upaya mungkin kerana apabila seseorang menguap sambil berbunyi ‘hah!’ maka syaitan akan mentertawakannya. (Riwayat al-Buikhari)

Islam itu indah. Yang remeh pun diambil kira. Biasakan yang betul, betulkan yang biasa. Jom!

0 yang menasihati:

Sebarang pendapat , nasihat atau soalan ?

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top