Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Amalan Ini Allah Suka



Kita masuk syurga sebab Allah suka, Allah redha. Jadi lakukan apa yang disukai-Nya. Antaranya yang dikongsikan melalui Ezy Dakwah adalah seperti berikut.

- Amal sedikit yang konsisten
Nabi berpesan : “ Luaskan dan rapat-rapatkan saf. Ketahuilah tiada seorang pun yang akan berjaya masuk syurga disebabkan amalannya! Sesungguhnya amalan yang paling disukai Allah ialah yang konsisten walaupun sedikit. ( Riwayat al-Bukhari)
Kita tak masuk syurga dengan amal, melainkan dengan rahmat Allah. Mungkin kita derma beberapa sen setiap kali ke surau, atau telefon ibu ayah kita selalu sangat disukai Allah. Atau mungkin sentiasa merapatkan saf ketika solat berjemaah sebagaimana anjuran Nabi dalam hadis tersebut.

- Amalan Fardu
Allah berfirman dalam sebuah hadis Qudsi. “Tiada amalan yang hamba-Ku lakukan untuk mendekati-Ku, yang lebih aku suka daripada amalan yang telah Aku fardukan ke atasnya.” ( Riwayat al-Bukhari)
Maka janganlah kita giat melakukan kebaikan demi mengharapkan Allah reda tetapi amalan fardu terabai.

- Solat Tepat Masa
Sudah tentu amalan fardu, paling utama ialah solat fardu lima waktu. Maka laksanakannya dengan terbaik. Dan sudah tentu caranya dengan solat berjemaah pada awal waktu.
Nabi pernah ditanya: ‘Apakah amalan yang paling disukai Allah.”
“Solat tepat masanya.”
“Kemudian?”
“Berbuat baik kepada ibu bapa.”
(Riwayat al-Bukhari)
- Berbuat baik kepada ibu bapa
Untuk berjaya di dunia dan di akhirat, hubungan dengan Allah dan sesama manusia mesti seiring. Tidak ke mana-mana juga jika kita sibuk beribadah tetapi tanggungjawab sosial diabaikan. Sudah tentu insan paling utama untuk diberi khidmat ibu bapa.

Paling penting mencintai Allah, maknanya kita melakukan sesuatu amalan dalam keadaan penuh penghayatan, bukan sekadar rutin harian yang tidak terasa kesan di jiwa lagi.

Seorang sahabat bertanya;
“Bilakah kiamat?”

Baginda bertanya kepadanya;
“Apakah yang kamu persiapkan untuknya?”

‘Wahai Rasulullah , aku tidaklah persiapkan banyak puasa, solat mahupun sedekah. Tetapi aku mencintai Allah dan rasulNya.”

“Kamu akan bersama orang yang kamu cintai.” ( Riwayat al-Bukhari)


Jadi jom buat apa yang Allah suka, selagi Dia izinkan kita hidup di dunia. Moga istiqamah!

0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top