Dakwah dan nasihat


Tak kira kita siapa, kita wajib sampaikan benda dan ilmu baik yang kita ada. Sebab kita semua mahu berlumba buat baik dan masuk syurga. Jadi buatlah semampu kita sebab kita mahu ada di tempat terbaik di sisi-Nya. InsyaAllah.

Ini antara nota tentang dakwah dan nasihat untuk dikongsi bersama-sama. Ada kekeliruan, pembetulan, pertanyaan atau tambahan sila tegur ya. Terima kasih.
“Ada beza antara young daie dengan season daie. Selalu young daie dia sangat concern dengan hasil dakwahnya. Jika tak nampak dia rasa frust dan stress. Tapi lama-lama saya belajar perubahan tak boleh dipaksa. Allah bukan tanya hasil tapi usaha-usaha yang kita buat” - Dr. Harlina
Resepi dakwah kreatif
Bahan-bahan
240 g Daya Usaha
160 g Campuran Akhlak Mulia
100 g Kesabaran
150 g Imaginasi
60 g Idea Baru
Secubit senyuman secukup rasa

Cara-cara membuatnya :
  • Pukul idea baru sehingga kembang dan kental
  • Masukkan usaha dan kesabaran sedikit demi sedikit
  • Tambahkan imaginasi dan gaul sehingga sebati
  • Bungkus adunan tadi dengan akhlak mulia
  • Dan hiaskannya dengan senyumanm yang menawan
Awareness , Desire, Knowledge , Ability , Reinforcement .

Hasil perubahan itu dapat dilihat oleh diri kita dan orang lain. Kalau dalam bisnes, mungkin pelangan atau untung bertambah. Jika individu mungkin luaran berubah. Dia sudah tutup aurat, meninggalkan cara tidak islami dan percakapannya makin bersih.

Sejarah membuktikan, pada kali ke 1000 baru Sir Thomas berjaya nyalakan mentol lampu.

"Kewajipan kita adalah lebih banyak daripada waktu yang kita ada, oleh itu bantulah saudaramu tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah pelaksanaannya," demikian wasiat Hasan al-Banna yang terakhir.
"Sungguh ajaib dalam urusan orang mukmin! Sesungguhnya setiap urusannya baginya ada kebaikan dan perkara ini tidak berlaku melainkan kepada orang mukmin. Sekiranya dia diberi dengan sesuatu yang menggembirakan lalu dia bersyukur maka kebaikan baginya dan sekiranya apabila dia ditimpa kesusahan lalu dia bersabar maka kebaikan baginya." - (Hadis riwayat Muslim)
Maksiat yang melahirkan rasa hina diri (Kepada ALLAH) dan rasa berhajat kepada NYA lebih baik daripada taat yang melahirkan rasa megah dan takbur (Ibnu Atha'illah)

Said bin Jabir berkata :
Sesungguhnya seorang hamba melakukan perbuatan kebaikan lalu perbuatan baiknya itu menyebabkan ia masuk neraka, dan sesungguhnya seorang hamba melakukan perbuatan buruk lalu perbuatan buruknya itu menyebabkan dia masuk syurga.

Ini kerana perbuatan baiknya itu menjadikan ia bangga dengan dirinya sendiri sementara perbuatan buruknya menjadikan ia memohon ampun serta bertaubat kepada Allah disebabkan perbuatan buruknya itu.- [Majmu 'Al-Fatawa]

Tarbiyah umpama proses membuat batu bata. Dimulai dengan mencari tanah hingga memprosesnya menjadi batu bata yang siap menjadi penyusun bangunan yang kukuh dan kuat.

Pertama, mencari tanah yang baik. Kemudian baru diolah agar menjadi kuat bahkan dengan diinjak-injak. setekah itu dicetak dengan ukuran yang standard. lalu, dijemur dan disisik guna siap dibakar. Akhirnya baru lah dibakar. Saat dibakar ada yang jadi matang dan ada pula yang pecah hancur. Masing-masing menunjukkan kualiti bahan bata-bata tersebut. Batu bata yang baik ialah batu bata yang kuat dan siap menjadi bahan bangunan yang kukuh dan indah. Ia siap dipasang di mana sahaja terserah kepada Si arkitek dan pemborong.
- Analogi ini dipetik dari buku Tarbiyah Dzatiyah karya Solikhin Abu Izzudin.

Al-Maududi mengungkapkan Sungguh merupakan suatu keharusan bagi kamu untuk memiliki api semangat yang selalu menyala, minimal seperti menyalanya perasaan yang terdapat dalam hati seseorang diantara kamu bila menjumpai anaknya dalam keadaan sakit.


Ustadz Al-Maududi rahimahullah,”Izinkanlah saya untuk mengatakan kepadamu, bahwa sesungguhnya bila kamu melangkah di jalan dakwah ini dengan perasaan yang dingin, yakni tanpa persaaan yang kamu temui dalam hatimu bila menyangkut urusan istri-istrimu, anak-anakmu dan ibu bapakmu maka pastilah kamu akan mengalami kegagalan yang kelak. Iaitu kegagalan yang membuat generasi penerus tidak berani lagi untuk berpikir menekuni gerakan dakwah seperti itu sampai masa yang cukup lama. Karena itu sebelum melakukan langkah yang besar kalian diharuskan mengukur kekuatanmu dan memeriksa bagian mana dari niat dan akhlak yang mesti dibenahi terlebih dahulu.” (Tadzkiratud-Du’atil-Islam)

“Yang memberi lagi baik daripada yang menerima Sesungguhnya perbuatan memaaf itu lebih mulia daripada sedekah yang menyakitkan. Itulah kemenangan yang sebenarnya”


SIFAT UNGGUL DAIE (Pendakwah)

- Daie yang sentiasa istiqamah di atas prinsip dan jalan dakwah sehingga akhir hayat. Dia sentiasa mencari keredhaan Tuhannya dan tak harapkan balasan dunia dengan amalan akhiratnya. Dia tetap terus tanpa tukar dan ubah walau apa pun rintangan.
- Daie yang beriman bahawa ajal dan rezeki di tangan Allah. Maka, dia tak akan ubah prinsip demi sesuap nasi. Kematian yang mulia lebih dicintai berbanding kematian yang hina.
-Daie yang berterusan dalam dakwah sama ada beramal atau doiam. Sama ada rahsia atau terbuka , siang atau malam, bermusafir atau di tempat tinggalnya.
- Daie yang mempelajari fiqh dakwah , cara menyeru manusia, dan memberi kesan kepada orang lain. Hikmah kebijaksaannyakan beri kesedaran dan menggerak serta membangkitkan perasaan mereka kepada Allah.
-Daie yang memiliki kefahaman islam dari segi akidah, syariat , akhlak , dan tingkah laku. Juga yang ambil tahu keadaan semasa dan menyediakan jalan penyelesaian sesuai dengan syariat islam.
- Daie yang mampu menyampaikan dan beri kesan kepada semua biar pun berbeza minat, kecenderungan dan keperibadian serta tahap intelektual.

Da'ie adalah seorang yang beriman dengan fikrah dan menyeru manusia kepada Allah melalui tulisan, syarahan dan percakapan biasa, seorang yang bekerja keras dalam hidupnya dan berusaha sedaya upaya melaksanakan pelbagai wasilah dakwah. Oleh itu, beliau adalah seorang penulis, penceramah dan jurubicara utama, serta seorang yang memberi pengaruh kepada masyarakat melalui perbuatan dan keperibadiannya.Da'ie juga seorang doktor masyarakat yang merawat penyakit-penyakit jiwa dan memperbaiki situasi masyarakat yang rosak.

Oleh itu, beliau adalah seorang yang celik dan kritis, di mana hidupnya sentiasa bekerja untuk memperbaiki dan mengubah masyarakat kepada apa yang dikehendaki Allah.
Da'ie menjadi sahabat, teman dan saudara kepada yang kaya dan miskin, yang besar dan kecil.-Sheikh Bahiy al-Kholi-
Dakwah yang matang.
- Elak virus dalam berdakwah : berlebihan agungkan tokoh, bercakap tentang salah orang tanpa bertindak mengelak, sebut nama orang lain masa beri nasihat, pendapatan melampau, dan lakukanlah yang terbaik.

Cara nasihat ;
- Taalim atau tarbiah : bombing , didik dan sampaikan ilmu
- Tazkir dan tanbih. Beri peringatan, berulang suapaya istiqamah
- Tamsil, contoh baik yang akan mendorong
- Jika lemah lagi, beri amaran dan kisahkan kisah sahabat
- Jangan sekali putus asa,.

  • Dakwahlah walau dengan sepotong ayat
  • Ketakwaan bukanlah beribadah siang malam, namun tunaikan apa yang fardu dan tinggalkan apa yang haram
  • Jangan lihat siapa yang cakap, ambil apa dia cakap
  • Doa Nabi Ibrahim : Ibrahim 35, 40, 128
  • Bagi ilmu tauhid ke anak. Kenalkan dengan Agama dan Tuhan

6 TIPS PENYAMPAIAN OSEM

- Ikhlaskan niat. Bercakap kerana Allah, bukan impress pendengar
- Banyak berlatih dalam memberi tanpa putus asa. Banyak memberi lancarkan ucapan
- Prepare bahan sebelum menyampaikan. Seeloknya sehari sebelum
- Baca dari pelbagai sumber untuk tambah pengisian.
- Yakin mudahkan bacaan. Baca doa dari surah taha (25-28)
- Jangan tolak peluang sampaikan sebagai latihan.
Rasulullah SAW sudah lama mengungkapkan saranan menerusi hadis Baginda yang diriwayatkan Saidatina Aisyah: “Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya Allah menyukai jika seseorang melakukan sesuatu perbuatan secara Itqan atau bersungguh-sungguh (sempurna).” (Hadis riwayat al-Baihaqi)
Ambil ibrah kisah Ahmad Ammar, Loqman dan Iman Shafiq

Tarbiyah itu sentuhan hati ( Muhathabat Qalbiah ). Ia sendiri perlu memimiliki hati mengiringi setiap isinya.

"Wahai Ikhwan,persiapkan diri dengan tarbiyah yang sahih dan pengalaman serta ujian yang terperinci. Ujilah para bakal pejuang dengan amal yang kuat dan banyak, yang tidak disukai oleh mereka, yang membebankan mereka dan pisahkanlah mereka dengan hawa nafsu dan kebiasaan mereka agar mereka tahu apa itu hakikat perjuangan di atas jalan ini" - Imam Hassan Al-Banna

-Tunjukkan perubahan kita sendiri
-Perubahan bermula dari htai, berdoalah
-Dakwah kena terus dan yakin. Lemah lembut dan bersabarlah.

USAHA DAKWAH

- Pembentukan Aqidah yang sah dan benar
- Rasa tanggungjawab terhadap masyarakat
- Memberikan manfaat kepada orang lain
- Kepentingan mukmin untuk memiliki harta
- Kepentingan beramanah dalam menjaga harta dan milik orang lain
- Kepentingan solat dalam kehidupan mukmin
- Kepentingan menjadikan kehidupang seorang mukmin sejajar dan selari dengan aqidahnya.

USRAH YANG EFEKTIF
- Ikhlaskan niat
- Persedian rapi
- Teruskan usrah walau sibuk mahupun penat
- Berusaha untuk menghafal dalil-dalil dan ibadah
- Menitik beratkan aspek komunikasi
- Memandang wajah mereka dengan penuh cinta
- Bina identiti usrah tersendiri
"Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)".(Al-A'raaf 7:126)
Sekian, teruskan tugas kita sebagai penyampai ilmu dna perkara baik. Kerana kita dijadikan untuk jadi hamba-Nya yang baik, pemimpin dan beri manfaat kepada alam dan manusia lain, insyaAllah.



Antara sumber;
 Jom 08 dan Da'ie Berkeperibadian Dahsyat
Tulisan Dr. Ahmad Shahin, terjemahan Ustaz Suhaimi Jairi
Ruangan M! MURABBI
Majalah JOM! ISU 02





1 yang menasihati:

  1. Sy xbaca sampai habis, tapi ada 1 part entry menarik utk sy baca. Thanks.

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top