Kepentingan dua kalimah syahadah


Perkara pertama dalam rukun islam adalah mengucap dua kalimah syahadah. Akidah kita. Paling akrab dengan orang islam. Ada dalam hati dan sebati.
Dari Anas r.a., bahwa Nabi saw. telah bersabda, "Akan keluar dari neraka bagi orang yang mengucapkan, 'Laa ilaaha illallaah,' walaupun hanya sebesar satu butir iman di hatinya."
KEPENTINGAN SYAHADAH
- Pintu masuk ajaran islam
- Dasar perubahan yang menyeluruh ( yang tak , jadi pandai zaman dulu )
- Intisari ajaran islam.

3 prinsip dasar syahadah :
* Pernyataan laa ilaha illa Allah penerimaan perhambaan atau ibadah kepada Allah semata-mata dan melaksanakan peraturan dari Allah merupakan ibadah kepadanya
* Menyebut Muhammad Rasulullah adalah teladan dalam mengikut peraturan Allah.
* Perhambaan kepada Alllah meliputi seluruh aspek kehidupan yang mengatur hubungan manusia dengan Allah, dengan dirinya sendiri dan dengan masyatrakat sekelilingnya.
“Katakanlah: ‘Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang berkuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur segala urusan?’ Maka mereka akan menjawab: ‘Allah’. Maka katakanlah: ‘Mengapa kamu tidak bertakwa (kepada-Nya)?”. (Yunus: 31).
- Hakikat Dakwah Para Rasul
Dakwah sentiasa membawa kepada pengabdian kepada Allah
- Ganjaran yang besar
- Allah menghilangkan rasa susah dari hati orang-orang beriman, dan menurunkan ketenangan bagi mereka.

Ibnu taimiyah berkata : ilah itu bermaksud segala sesuatu yang dicenderungi hati, dengan perasaan cinta, pengagungan , penghormatan, rasa takut, harap, memuliakan.

Lailaha illahAllah bermaksud : kita tak mencintai, mengagungkan, memuliakan, takut dan harap, kecuali hanya pada Allah. Ini namanya ikhlas.

* Jika kita sayang Allah, kita akan ikut rasulullah.
“Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama Islam, sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Sesiapa yang mengingkari thaghut (syaitan dan apa saja yang disembah selain daripada Allah) dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada simpulan tali (Iman) yang amat kuat dan tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”. (Al-Baqarah: 256).
Bukan sekadar lafaz, tapi perasaan yang menggugah,.
Tugas seorang muslim tak terbatas solat, zakat, haji dan puasa sahaja. Tapi penyebaran kalimah syahadah ini kepada seluruh alam semesta.
“ Seorang muslim apabila dia menggauli manusia dan bersabar dengan karenah atau ragam mereka, adalah lebih baik dari seorang muslim yang tidak menggauli manusia dan tidak sabar dengan karenah mereka.” - [ HR Tirmizi ]

* Antara kisah pengucapan dua kalimah syahadah yang indah rujuk kisah saidina umar di sini : rauhan-deen.blogspot



1 yang menasihati:

  1. salam jumaat dan terima kasih di atas perkongsian ini...

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top