Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Fenomena Gerhana Matahari Separa 9 Mac 2016 (Partial Solar Eclipse Live Video Webcasting)

http://news.nationalgeographic.com/content/dam/news/photos/000/307/30761.adapt.768.1.jpg

Kali terakhir penduduk Malaysia dapat melihat fenomena Gerhana Matahari Separa ialah pada bulan Januari 2010. Sekiranya terlepas menyaksikan fenomena kali ini, kita perlu menunggu sehingga 26 Disember 2019 untuk menyaksikan Gerhana Matahari Separa sekali lagi di Malaysia.

Gerhana Matahari Separa yang akan berlaku pada 9 Mac 2016 ini bermula sebaik sahaja matahari terbit di ufuk timur. Kemuncak Gerhana Matahari Separa ini berlaku sekitar jam 8.23 pagi. Namun, ia bergantung juga kepada kawasan dan lokasi. Selain itu peratusan matahari tertutup juga bergantung kepada lokasi. Semakin ke selatan, semakin banyak peratusan matahari akan tertutup.

Fenomena Gerhana Matahari umumnya boleh berlaku apabila 3 jasad besar di angkasa lepas, Bumi, Bulan dan Matahari berada di dalam kedudukan selari. Hasil daripada kedudukan yang unik ini, jasad Bulan akan berupaya menutupi jasad Matahari, lalu akan mengakibatkan bentuk matahari di langit menjadi tidak bulat seperti biasa, dan akan kelihatan seolah-olah hilang sebahagiannya.



Lintasan Gerhana Matahari Penuh pada 9 Mac 2016 Melalui Indonesia

Pada lokasi-lokasi tertentu, jasad matahari akan hilang keseluruhannya, lalu terjadilah fenomena Gerhana Matahari Penuh. Pada 9 Mac nanti, hanya negara Indonesia sahaja yang bernasib baik dapat melihat fenomena ini.

Klik sini untuk lihat lokasi keadaan Gerhana Matahari Separa di Malaysia: http://planetarium.angkasa.gov.my/

Bagi kita di Malaysia, kita akan dapat melihat sebahagian besar matahari tertutup(bukan sepenuhnya). Fenomena yang ini dikenali sebagai fenomena Gerhana Matahari Separa.


Gerhana Matahari Separa juga boleh ditonton secara LANGSUNG mulai 7:24 a.m. hingga 9:31 a.m. pada 9 Mac 2016. Bermula sebaik sahaja matahari terbit, seluruh Malaysia akan dapat menyaksikan Fenomena Gerhana Matahari Separa.


Live Video Webcasting dari Planetarium Negara, Kuala Lumpur

Gerhana Matahari Separa  (Partial Solar Eclipse)

Tarikh : 9 Mac 2016
Masa Mula : 7.30 pagi
Masa Akhir : 10.00 pagi





Gerhana Matahari Separa di Kuala Lumpur pada 9 Mac 2016


*Mereka yang ingin maklumat lanjut boleh hubungi Planetarium Negara di talian 0322734301/4303/5484 atau layari laman web www.angkasa.gov.my/planetarium.



0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top