Tentang Sangka Baik, Adab Mendengar, Syirik & Adab Ziarah Orang Sakit

Ini adalah koleksi kata-kata ustaz, ustazah atau penceramah (nota) daripada beberapa rancangan agama yang disiarkan di televisyen sepanjang Mac 2016. Jadi saya kongsikan di sini, jika ada penambahan atau pembetulan, boleh komen. Namun sangat disarankan untuk merujuk pada ustaz, ustazah serta mereka yang lebih pakar untuk penerangan penuh. Harap maklum. Terima kasih.



• Orang yang merajuk dengan Tuhan dia susah nak dengar perkataan sabar. Dia susah nak redha dan tidak mampu nak sesuaikan diri dengan dugaan atau keadaan tu. Dia akan selalu salahkan orang. Hmm. Inilah yang syaitan nak. Sifat tak redha yang muncul dalam diri tu.
• Cuba lihat orang berjaya punya rekod, betapa banyak kali dah dia pernah tersungkur.
• Sakit hati apabila kita tidak merawat. Muhasabah adalah kunci. Ilmu perlu ada.
• Pulanglah pada Tuhanmu dalam keadaan kamu redha dengan takdirNya dan Dia redha padamu.
• Dr. Muhaya kata; kalau dalam hidup asyik dapat tak best, cuba lihat kita ni dah buat dan beri baik-baik dak pada sekeliling?
• Orang kutuk atau keji kita sebab Tuhan nak didik kita sifat ikhlas dan sabar.
• Kalau kita ikhlas, orang puji atau kutuk, tak rasa apa. Sama. Sebab memang kita ikhlas nak buat.

***

• Kita sangka baik dengan sesuatu bukan sebab kita baik. Tapi kita tak nak simpan benda tak best dalam hati. Buat serabut ja.
• Kita perlu sangka baik dengan takdir Allah sebab Allah memang maha baik.
• Orang keras hati dengan lalai berbeza. Keras hati langsung tak dengar cakap. Lalai ni dia nak tak nak dengar. Atau tak konsisten. Leka. Itu lalai.
• Boleh takhir (lewatkan) isyak ketika di masjid. Jika ada majlis ilmu dalam masjid tu.
• Apa dari hati itu ke hati. Maksudnya kita dapat rasa kalau orang tipu. Atau kalau orang nasihat susah nak terima (mungkin) orang yang beri tu sendiri tak buat.

Al-Kuliyyah 4/3:

• Kahwin: mudahkan jangan susahkan.
• Kita nak buat benda baik, jangan selitkan dengan benda lagho, serta pembaziran. Jika buat dekat masjid, jaga aurat dan ikhtilat.
• Buat sederhana, ikut sunnah. Jangan melampau. Ikut kemampuan.

***

• Jangan terlalu lihat apa orang ada tapi besyukurlah dengan apa kita ada. Sebab apa kita ada belum tentu orang tu ada.
• (Tazkirah annur.) Boleh jamak waktu hujan lebat. Dekat masjid. Maghrib + isyak. Sebab sukar nak datang balik isyak ke masjid. Tapi ini jarang dibuat di sini.

***

Zalim itu:

- Syirik
- Buat maksiat
- Buat ke orang walaupun orang tu bukan islam, zalim namanya. Doanya tetap makbul. Sebab dia teraniaya.




Salam Dai Izhar

Nak tenang:
- Tenangkan orang
- Memaafkan orang
- Doa orang tenang (Jika doakan orang, untuk malaikat aminkan doa untuk diri kita.)
Jika kecewa dengan sesuatu, caranya dekatkan hati dengan Allah dan kita akan lihat semua dugaan dengan penuh hikmah.
Cara dekatkan?
- Solat on time (serius bercinta dengan Allah.)

Maraaya
• Orang yang tak bayar hutang di dunia. Di akhirat nanti pahala amalan dia dapat ke orang. Atau dosa orang tambah ke dia. Tu elok bayar hutang.

Tanyalah ustaz 9 Mac

• Kenal Allah.
• Maafkan orang supaya tak bertangguh urusan kita di akhirat.
• Akan jumpa Allah di syurga.
• Sentiasa selawat.
• Mendahulukan Quran.

Ustaz Pahrol 9 mac
"Ahli sufi berkata masih ramai orang baik di dunia. Jika kamu tidak pernah menemuinya mungkin kamu bukan salah seorang daripadanya."

• What happen in you is more important than what is happen to you.
• Dalam islam tiada sangka buruk. Tapi disuruh hati-hati.
• Sangka baik. Beri apa kita ada.


Klinik Dihijrah 13 Mac

Bersihkan daripada najis.
• Hilangkan dulu najis.
• Berwuduk
• Niat
• Ngadap kiblat
• Mula kanan
• Buang penyakit was was

• Insang ikan kena buang sebab dalam tu darah.

• Ikan bukan najis walaupun bangkai. Najis dia baru najis.

• Hati jauhi daripada sifat mazmumah dan syirik

• Sunat letak haruman pada badan masa bersuci. Selagi tak mudarat. Bahan kimia lihat ada ke tak dengan kita.

• Allah suka orang bertaubat. Dia dapat bersihkan najis daripada segi akidah. Dia suka kita bersihkan diri.


Tanyalah Ustaz 13 /3

• Jin dia ada keperluan macam kita. Dia maju macam kita.

• Amalkan ayat kursi, syifa dan 3 kul.

• Jin kena ayat Al-Quran nanti jin sakit.

• Hukum azimat haram. Syirik menduakan Tuhan.

• Jangan terus hukum orang. Mungkin dia tak tahu.

• Mesej berantai boleh jatuh hukum syirik.

• Binatang mencuri takdak taklif hukum. Kita ada.

• Benda tu takdir Allah. Jangan percaya mimpi gini jadi gini. Jatuh syirik.

• Baca kursi ke dinding, kanan, kiri ke belakang atas. Bawah. Dalam hati. Selepas maghrib. Solat hajat 2 rakaat. Tiup di tangan sapu semua. Pinggang sapu semua sampai ke kepala.

NLKO Ustaz Rahimi

• Munafik; luaran tak sama dengan dalam.

• Orang nak berubah jadi baik ni keinginan ada dari dalam. Itu bukan munafik. Munafik ni pura-pura baik.

Ciri-ciri munafik:
• Bercakap menipu
• Janji mungkir janji
• Diberi amanah khianat
• Bertengkar lebih-lebih

• Ada beza antara orang tunjuk baik dan orang yang berusaha jadi baik.

• Kita risau orang tak pandang munafik ni.

• Tipu sunat takdak. Tipu harus ada. Elak gaduh. Elak terbunuh.

• Jenayah terhadap insya-Allah. Jangan guna perkataan tu escapisme. Cakap ja saya akan cuba. Jika tiada aral.

Magnet 1303

• Beri rasa;
• Maafkan semua orang
• Bersangka baik
• Tolong orang untuk orang berjaya

• Berikan masa rasa dan jasa. InsyaAllah kita dapat kasih sayang dan kebahagiaan.

***

• Sunat niat kerana Allah. Dah berburu bukan saja. Berburu dalam hutan senjata tajam. Tajam untuk bunuh terus. Bukan menyiksa sebab kekerasan.

• Anjing tolong buru makan, jika dia dah makan makanan tu, jadi haram kita makan. Pastikan kerana Allah. Dan anjing tu terlatih.

Tanyalah Ustaz 15/3

• Jika nak berubah jangan fikir sangat apa orang kata, fikir apa Allah kata.

Walk the talk.

Salam Dai.

• Bayar hutang

• Moga kita kuat walau fitnah melimpah


23/3 - Ustaz Elyas


• Hubungkan siraturrahim luas rezeki.

• Putuskan siraturrahim, putus rahmat. Sebab berkasih sayang diberi rahmat.

• Allah sayang orang yang maafkan orang. Maafkan.
• Lupakan. Sunnah maafkan orang. Syurga. Keampunan.

• Kefahaman anugerah.

• Mendengar menegur.
• Mendengar berhibur. Merapatkan hubungan.

Kesalahan mendengar:
- Sangka negatif.
- Gopoh tak sampai habis
- Dengar tak beri maklum balas
- Dia nak dengar apa dia nak dengar (setiap manusia lain-lain)
- Dengar tak buat kerja lain. Dengar yang baik.

Sunnah Nabi mendengar:
- Hadapkan badan
- Tak potong cakap orang hingga selesai (Nak cepat beritahu adab)
- Cuba faham orang yang bercakap

• Aku mendengar. Kata Nabi. Dia tak tolak kalau orang nak cerita.

• Berpesan pada kebenaran. Bersabar.

• Sabar pada hentakan pertama.

• Cermat gunakam bahasa.

• Dengan orang lain cakap bahasa tepat dan lembut. Dengan mak ayah cakap dengan bahasa yang memuliakan.

Sunnah bila bercakap:
- Senyum
- Ulang percakapan tiga kali jika penting
- Gunakan perumpamaan atau contoh jika nak fahamkan orang
- Bila bercakap dengan bahasa sopan dan baik-baik

• Siapa kita. Nabi pun tak hina musuh.

3 mim Nabi jaga:
- Salam
- Toam (Jamu orang makan.)
- Kalam (Nasihat)

24/3 (Ziarah Orang Sakit)

• Sakit-sabar- redha (tidak merungut), gugur dosa.

• Contohi Ubai bin Kaab.

• Sunnah sakit baca Al-Quran.

• Ikhtiar jika sakit. Ada pahalanya.

• Sabar, kamu masuk syurga.

• Siapa yang ziarah orang sakit, dia akan memungut kebaikan di syurga.

• 70 ribu Malaikat doa orang yang ziarah orang sakit. Booking tempat di syurga.

• Doakan sahabat-sahabat kita.

• Mungkin kita sihat ni sebab orang doakan kita.

• Mudahan Tuhan beri kebaikan.

• Ada pahala untuk orang tak mampu. Sebab dulu kita konsisten buat.

• 7 kali baca. Astaghfirullahal a’zim.

• Sakit tetap kena solat.

• Moga Allah sembuhkan kamu.

• Sakit ini sebahagian proses pergantungan kepada Tuhan.

Adab ziarah:
Waktu sesuai

• Redha sebab kita menuju ke tempat yang sama.

• Sihat dan masa lapang nikmat.

Klinik dhijrah

• Buat baik jadi pencen kuburan

Dai.

• Tiup air sebelum minum tak boleh sebab asid tu akan kena bahagian jantung.

• Minum teguk by teguk, mudahkan pencernaan.

Tanyalah Ustaz 26/3

• Orang beribadah pun kena bertaubat. Sebab semua kita lalai.

• Istighfar sebahagian daripada taubat. Rasa malas beribadah, kena banyakkan istighfar.

• Jadilah ahli zikir.

• Iman itu beriman dengan Allah. Malaikat. Kitab. Takdir. (Rukun iman)



Islam encourage giving.

“Is not about wrong or right. It is about be a good person.”



0 yang menasihati:

Sebarang pendapat , nasihat atau soalan ?

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top