Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Antologi Cerpen: Akhirnya Aku & Bebas


Alhamdulillah. Dua buah buku ini ada tulisan saya (cerpen) di dalamnya. Tapi yang saya ingin cerita di sini adalah tentang cerpen kawan-kawan lain yang menjadi pilihan saya. Tidak mahu menjadi pemilih membaca apa saja yang kita suka, saya tertarik dengan cerpen rakan-rakan sebuku saya. Saya pasti ramai yang beli buku apapun ada kegemaran tersendiri.

Kedua-dua buku ini adalah terbitan Khairy Tajudin Resources (terima kasih juga untuk beliau).

1. Antologi Akhirnya Aku

Cerpen saya di dalam buku ini berunsur persahabatan lelaki dan perempuan namun saling menghormati dan tiada unsur cinta satu sama mereka. Sentiasa saling menyokong. Tajuknya, Akhirnya Aku Masih Begini.

Cerpen pilihan:

Saya cuba memilih sedikit sahaja untuk menjadi pilihan hati. Namun gagal. Banyak yang menarik hati. Namun berdasarkan tajuk saya cuba untuk melihat kelainan setiap cerita.
  • Akhirnya Aku Meletop – Siti Aksara
Penulisan Siti Aksara ini paling saya minati kali ini. Sedikit laju. Namun saya suka kerana ceritanya tentang penulis yang berani.
  • Akhirnya Aku Nekad – Norillah Abdulllah Hassim
Seorang yang berkerja dalam bidang dia suka namun di tengahnya menjumpai titik berbelah bagi. Pembahagian rasa di sini saya juga boleh rasa.
  • Akhirnya Aku Pulang – Harith Hakeem
Mengingatkan saya pada drama kekeluargaan di hari raya. Namun hujungnya menyentuh. Dan bukan biasa-biasa.
  • Akhirnya Aku Temui Cinta Sejatiku – Asyiqin Adir
Ini sedikit lucu dan agak diluar jangka. Seakan mengenakan pembaca namun sangat boleh diterima.

Pilihan lain: Akhirnya Aku Tahu (Kecu) & Akhirnya Aku Kembali (Rozalia Rajali)

Yang lain-lain tetap penulisan yang baik namun jika anda mahu membaca bolehlah dapatkan sendiri di kedai-kedai.

2. Antologi Bebas

Cerpen saya dalam buku Bebas ini pula mengisahkan persahabatan dan hidayah yang hadir dalam hidup seorang perempuan. Bertajuk Asbab.

Cerpen pilihan:
  • Perjuangan - Sa'adiah Shuib
Siapa sangka kita akan tertarik jauh tenggelam dalam ceritera berbentuk sejarah ini. Malahan semangat wataknya buat kita kagum dan turut bersemangat. Bagi saya ceritanya membuka mata (saya) juga.
  • Busuk Harum Durian - eartHDance
Manis-manis selepas perkahwinan jarang sekali diceritakan. Dan cerita sebegini adalah sebuah bacaan yang wajar diselalukan.
  • BRIM Oh BRIM - Nidra
Cerita ini sangatlah dekat dengan masyarakat kita. Memilih kepercayaan dan kewangan sebagai isu utama, cerpen ini kelihatan sangat berjaya menangkap pembaca.
  • Lorong - Tun Teja
Cerita ini adalah tentang persepsi dan semangat. Yang di awal tak semestinya sama seperti akhir.

Pilihan lain: Jangan Prejudis (Manja lela) & Lutsinar (Qay Elfansuri).

Apa lagi paling indah jika bukan suka pada apa yang kita ada? :)

Untuk yang sudah baca, boleh komen di goodreads: Akhirnya Aku Bebas. Di sana, tulislah komen yang anda suka.

Oh ya, jika ingin beli, buku-buku ini ada dijual di kedai buku, atau boleh beli terus pada penerbitnya, saudara Khairi Tajudin di facebook dan mungkin juga boleh terus pada penulis-penulisnya yang lain (melalui hashtag antologiAkhirnyaAku & hashtag AntologiBebas) di laman sosial facebook, atau instagram.

Untuk yang suka membaca, teruskan menambah ilmu. Untuk yang suka menulis, jangan pernah jemu. Sekian. Terima kasih.

0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top