Lagu jenis rock & jiwang 90-an kembali!


Melihatkan kemunculan dan kegilaan minat generasi kini dengan lagu Aiman Tino, Khai Bahar, Tajul Ariff, Hazman, Projector Band serta (terlebih dahulu) Chomel yang bergenrekan muzik balada syahdu ala 90-an menimbulkan sedikit pertanyaan. Adakah muzik juga sedang melalui fasa kembali ke masa lalu? (Seperti fesyen yang sedang melalui fasa pusingannya semula).

Itu belum lagi melihatkan kumpulan-kumpulan atau artis lama yang popular zaman dahulu itu yang kini masing-masing sibuk tampil dengan lagu baru. Sedikit segar namun masih sama signaturenya rock kapak atau jiwang seperti kumpulan Khalifah dan Data (dengan lagu "sayangku"). Menariknya ini menimbulkan persaingan yang sihat dan mungkin akan membuatkan kita lebih kreatif dalam meraih kelainan dan mutu yang lebih baik.

Kenapa zaman 90-an begitu rapat dengan kebanyakan kita? Kerana waktu itu ramai yang bersemangat untuk menawar kerana permintaan juga banyak. Sebab waktu itu jualan kaset sangat laku, jadi produk pun banyak, dan kita ada banyak pilihan. Malahan persaingan juga hebat.

Mungkin jika ingin memberi sedikit pendapat pada perkembangan muzik sebegini pada zaman sekarang, saya rasa pada lirik. Kembalikan lirik-lirik berjiwa, makna yang dalam dan bersemangat seperti dulu juga. Mungkin akan lebih indah. Siapa tahukan? Wallahua'lam.

(Klik untuk lirik)



Lirik lagu Sedalam Dalam Rindu - Tajul Arif 



Bila kau hadir di dalam diriku
Indahnya bagai irama dan lagu
Bila kau jauh terasa merindu
Wajahmu terbayang di hatiku

Biar pun engkau jauh di mataku
Serasa bagai purnama merindu
Begitu sedalam-dalam cintaku
Sayangnya pada dirimu

Sungguhku terasa pilu dan sayu
Bila kau berjauhan dariku
Namun kau yang tertakhta di hatiku
Jangan kau pergi meninggalkan diriku

Hanya kau yang tersemat di jiwaku
Hanya kau yang sentiasa di hatiku
Cuma kau yang kuharapkan selalu
Moga kau terus merasa merindu

Tiada lagi kuberasa sangsi
Walaupun tanpa dirimu di sisi
Cukup sekadar diriku diuji
Namun kau tetap di hati

Sungguh ku terasa pilu dan sayu
Bila kau berjauhan dariku
Namun kau yang tertakhta di hatiku
Jangan kau pergi meninggalkan diriku

Hanya kau yang tersemat di jiwaku
Hanya kau yang sentiasa di hatiku
Cuma kau yang kuharapkan selalu
Moga kau terus merasa merindu

Tiada lagi kuberasa sangsi
Walaupun tanpa dirimu di sisi
Cukup sekadar diriku diuji
Namun kau tetap di hati

Tajul, Adik Allahyarham Achik Spin (Gambar: Metro).
***

Kredit: GambarBerita

Oh ya cakap tentang rock dan tahun 90-an, filem Rock juga telah mengakhiri sekuelnya dengan Rock Bro: Kembali Ke Pangkal Jalan (filem ini juga menjadi pelengkap kepada dua judul sebelum ini iaitu Rock (2005) dan Rock Oo! (2013). Sewaktu saya menulis ini, filem Rock Bro masih lagi ditayangkan.

“Jika filem Rock menceritakan permulaan sebuah kumpulan muzik dalam mengejar cita-cita menjadi kumpulan Rock ternama, sekuel kedua, Rock Ooo pula menceritakan zaman transisi dan kejayaan kumpulan rock untuk meneruskan perjuangan muzik mereka ketika itu.

“Manakala, francais terakhir, Rock Bro pula memaparkan zaman kejatuhan irama rock dalam berdepan pelbagai kesukaran dengan kemasukan genre muzik baru dalam industri muzik tempatan,” kata Mamat Khalid selaku pengarahnya.

Di bawah ini adalah salah satu OST (Soundtrack / lagu tema) Rock Bro: Sekelip Mata Kau Berubah. Rujuk lirik (sini). Selain itu, di youtube ada juga video lagu Bayangan Gurauan Gemuruh. 



Apapun, selera muzik adalah hak masing-masing. Terpulanglah mahu mendengar yang bagaimana. Namun diharap agar penulis dan pemuzik akan sentiasa bersemangat dan jujur dalam menampilkan sesuatu yang lebih baik di masa-masa akan datang. Selamat maju jaya! Terima kasih.

P/S: Sometimes history tends to repeat itself
- Dan saya apa saja layan, namun masih peminat lagu balada & nasyid.


Gambar: pixabay
Lirik: Ohlirik.com




2 yang menasihati:

  1. macam roda jugak la..kejap atas kejap di bawah..tak selamanya sentiasa di atas

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top