Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Kejayaan Faiz Subri, Yuna & Harith Iskander


Alhamdulillah untuk semua yang diizinkan-Nya. Pelbagai kenangan pahit dan manis juga dicatatkan pada tahun 2016 ini. Perkongsian daripada Richard Ker dengan membariskan orang yang sanggup membantu orang lain, selebriti, ahli sukan, gamers, qari dan pelbagai lagi insan hebat yang menjadi hero sepanjang tahun ini membuatkan saya juga terinspirasi.

Antara kejayaan dalam sukan yang menonjol tahun ini adalah kejayaan atlet olimpik Rio, Atlet Paralimpik, Kejayaan dalam bola jaring, dodge ball, pencak silat, atlet Calisthenics, Mat Redho dalam sukan lasak serta Khairul idham Pawi & Zulfahmi Khairuddin dalam sukan bermotorsikal.

Di kalangan sukarelawan pula, kita begitu mengagumi semangat Dr. Fauziah serta  Tokoh Belia, Dr. Mohd Lutfi Fadil Lokman. Malah hero Malaysia lain yang menonjol dengan sumbangan dan bakti mereka tahun ini seperti Syed Azmi dan Kuan Chee Heng.

Namun antara kejayaan paling menonjol bagi saya adalah seperti berikut:


1. Kejayaan Abdullah Fahmi Che Nor Shukri (pernah dinobatkan sebagai juara rancangan realiti, Akademi Al-Quran musim pertama anjuran TV9) dinobatkan johan Pertandingan Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa ke-17 di Moscow, Russia. Tahniah Ustaz!

2. Faiz Subri di Puskas FIFA award


Mohd Faiz Subri melakar sejarah baharu bola sepak negara selepas dipilih menjadi antara tiga calon yang bakal memenangi Anugerah Puskas 2016. Namun, peminat bola sepak seluruh dunia perlu mengundi sekali lagi untuk menentukan pemenang bagi anugerah ini yanga akan diumumkan 10 Januari 2017. (Berita: Awani)

Update: 10 Januari. Alhamdulillah. Faiz Subri mencatat sejarah tersendiri, apabila memenangi anugerah Puskas di Zurich, Switzerland. Tahniah anak muda! Malaysia boleh! 


News: http://www.101greatgoals.com/



Faiz subri: twitter @faizsubri131
Faiz Subri - wikipedia

Biodata Faiz Subri (sumber)
Nama: Mohd Faiz Subri
Tarikh lahir: 8 November 1987
Pasukan: Pulau Pinang (pemain tengah)
Faiz dilahirkan dan dibesarkan di Air Hitam Kedah

3. Harith Iskander dinobatkan sebagai manusia paling lucu di dunia.

PELAWAK terkenal tanah air, Harith Iskander, telah dinobatkan sebagai juara dalam pertandingan 'standup comedy' antarabangsa (anjuran Laugh Factory), Funniest Person In The World yang berlangsung di Helsinki, Finland. (Berita)

Biodata Harith Iskander (sumber: Wiki)
Nama lahir : Harith Iskander bin Musa
Kelahiran : 7 Ogos 1966 (50 tahun)
Tempat Lahir: Johor Bahru, Johor
Juga merupakan pelakon dan pengacara.


Boleh baca ucapannya di: Instagram Harith Iskander

Gambar anak-anak Harith: Instagram @iskanderkids

Video jenaka yang menjadi kemenangan:



4. Yunalis Zarai
Gambar oleh: @aimanness (Baju Nuova Flora by Hattaxyuna)
Gambar oleh: @aimanness (Baju Nuova Flora by Hattaxyuna)
Album terbaharu pencipta dan penyanyi Malaysia, Yunalis Mat Zara'ai, 'Chapters' (yang merupakan album kelima Yuna juga mengandungi hasil kerjasamanya dengan beberapa artis antarabangsa seperti Usher dan DJ Premier) tersenarai dalam 10 Album R&B Terbaik Billboard 2016: Pilihan Pengkritik. Turut tersenarai dalam carta 10 teratas itu adalah penghibur antarabangsa Beyonce, Rihanna dan John Legend. (Sumber)

Carta billboard (Yuna) --- billboard.com

Lagu nyanyiannya pula, On Ghost Ridge (hasil ciptaan Emmy dan Nicholas Pike. Lagu tersebut merupakan sebuah lagu tema filem membela hak orang asli 100 years: One Woman’s Fight for Justice) tersenarai awal dalam kategori Lagu Asal Terbaik Oscar 2017. - Sumber

Yuna Zarai biodata:
Name: Yunalis binti Mat Zara'ai
Birthday: 14 November 1986
Stage name: Yuna Zarai
Occupation(s): Guitarist, Singer-songwriter, Singer, Songwriter, Entrepreneur
Country: Malaysia
Yunalis zarai height: 171 cm (5ft 7.5in)

Yuna Zarai: Facebook
Yuna Zarai: Twitter
Yuna Zarai: Instagram
Yuna Zarai: Tumblr
Yuna Zarai:  Official Website

Yuna Zarai: Biography
Yuna Zarai: Wikipedia



5. Zahiril Adzim


Zahiril Adzim memenangi anugerah Pelakon Lelaki Terbaik, manakala naskhah tulisan Alfie Palermo pula dinobatkan sebagai Skrip Terbaik pada festival International Motivational Film Festival – Bridge of Arts 2016 (IMF) yang berlangsung di Restv-on-Don, Russia. (Sumber)



6. Filem Tulus Ikhlas

Astro memenangi kategori 'Best Drama or Telemovie' di 21st Asian Television Award yang diadakan di Suntec, Singapura menerusi telefilem Tulus Ikhlas menewaskan beberapa pencabar hebat dalam kategori sama. Filem ini adaptasi daripada iklan BERNAS menceritakan kisah dua kanak-kanak tersebut di alam dewasa. (Sumber: Awani)

Sekian, tahniah untuk mereka semua dan moga kita semua terus terinspirasi dan bersemangat untuk menjadi lebih baik di tahun hadapan dan tahun-tahun seterusnya. Insya-Allah. Malaysia Boleh! Dan kita boleh! Selamat maju jaya!

Sumber gambar: Richard Ker



Berita dan perkembangan Malaysia sepanjang 2016: wikipedia

Sekian. Terima kasih.


0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top