Salam. Hai. Saya Anem. Minat membaca, menulis dan mengambil gambar. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Jika ada teguran, cadangan atau pendapat, boleh tinggalkan di ruangan komen. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian. Selamat berpuasa. :)

E-mail: arnamee@gmail.com


Kesukaan Nabi, Doa Nabi-Nabi & Adab Makan Nabi


Tanda sayangnya kita pada seseorang adalah dengan mengikut apa yang disuruh dan menghormati serta tidak melupakan pesanannya. Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam (SAW) adalah kecintaan seluruh umat islam, yang mengorbankan seluruh hidupnya kerana Allah untuk menyampaikan mukjizat dan agama islam kepada kita; umat yang disayangi seluruh jiwa raganya. Melalui Majalah Solusi, bahagian Ezy Dakwah, di sini saya kongsikan sebahagiannya kesukaan Nabi yang kita sayang, doa Nabi-Nabi lain juga serta adab makan Rasulullah SAW. Selamat membaca! 
وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
“Dan dirikanlah sembahyang, tunaikanlah zakat, dan taatlah kepada rasul, supaya kamu diberi rahmat.” [An-Nuur: 56]
INI NABI SUKA 
(EZY DAKWAH 16)

MENCINTAI RASULULLAH DENGAN MENYUKAI APA YANG BAGINDA SUKA.

1- SOLAT SUNAT SEBELUM SUBUH
Aisyah RA meriwayatkan daripada Nabi SAW, beliau bersabda: "Dua rakaat (sebelum) fajar (solat subuh) lebih baik (nilainya) daripada dunia dan seisinya." (HR. Muslim dan Tirmidzi).

2- SOLAT BERJEMAAH
Menurut riwayat al-Baihaqi:"Kalau aku dapat solat subuh berjemaah, nescaya lebih aku sukai daripada aku solat sunat sepanjang malam. Dan kalau aku dapat solat isyak berjemaah, nescaya lebih aku sukai daripada aku solat separuh malam."

3- BANTU SAUDARA MUSLIM
Sabda Nabi SAW: Maksudnya:"Seorang yang berjalan bersama saudaraku yang muslim untuk memenuhi keperluannya lebih aku suka daripada beriktikaf selama sebulan di masjid." (Riwayat al-Tabarani)

4- SOLAT SUNAT DI RUMAH

أفضل صلاتكم في بيوتكم إلا المكتوبة
“ Sebaik-baik solat kamu adalah di rumah kamu melainkan solat fardu.” (Riwayat Ibn Majah).

*AMALKAN DOA NABI DAWUD
Rasulullah SAW bersabda: “Di antara doa Nabi Daud AS ialah: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu cinta-Mu dan cinta orang-orang yang mencintai-Mu dan aku memohon kepada-Mu perbuatan yang dapat menghantarku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air dingin.” Dan bila Rasulullah SAW mengingat Nabi Daud AS beliau menggelarinya sebaik-baik manusia dalam beribadah kepada Allah.” (HR Tirmidzi 3412)
***
DOA-DOA NABI 
( EZY DAKWAH 18)

DOA NABI MUSA
Doa Diselamatkan Daripada Kaum Yang Zalim (Doa Nabi Musa)

رَبِّ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ

"Ya Tuhanku, selamatkanlah aku dari orang-orang yang zalim itu" - (QS.Al Qasas 28: 21)

DOA NABI SULAIMAN
Syukur Nabi Sulaiman saat dipuncak dicurahkan dalam sebuah doa Nabi Sulaiman:

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
"Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang soleh". (Al-Naml: 27:19)

DOA NABI YUNUS
Firman Allah SWT :

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Maksudnya:"Bahawa tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim".(Surah al-Anbiya'- 21: ayat 87)

DOA NABI IBRAHIM
. رَبِّ هَبْ لى حُكْماً وَأَلْحِقْنى‏ بِالصَّالِحينَ * وَاجْعَلْ لى‏ لِسانَ صِدْقٍ فى‏ الآخِرينَ * وَاجْعَلْنى‏ مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعيمِ
(Ibrahim berdoa): Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku ilmu agama dan jadikanlah aku bersama golongan orang yang soleh. Dan jadikanlah aku sebutan yang baik bagi orang-orang (yang datang) kemudian. Dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mewarisi syurga al-Na'im.” (QS. Asy-Syu’ara 26: 83-85).

Dan menurut keterangan ahli tafsir do’a ini juga yang selalu diucapkan oleh Nabi Ibrahim AS.
”Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku (seorang anak) dari anak-anak yang soleh.”
Menurut keterangan ahli tafsir, Nabi Ibrahim memohon dengan doa ini sebelum memperoleh anaknya Ismail.

DOA NABI ZAKARIA
رَبِّ هَبْ لى‏ مِنْ لَدُنْكَ ذُرِيَّةً طَيِّبَةً اِنَّكَ سَميعُ الدُّعاء
“Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang zuriat yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa”.[Ali' Imran - 3:38)]

DOA NABI MUSA DAN DOA NABI HARUN

قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ ٱلْخَٰسِرِينَ
”Ya Tuhan kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri, Jika Engkau tidak mengampuni kami dan merahmatkan kami, pasti kami menjadi orang yang rugi.” (Al A'raf  7: 23)


Antara blog yang dirujuk:

***
ADAB MAKAN BERSAMA NABI 
( EZY DAKWAH 22)

- Mula dengan bismillah

بِسْمِ اللهِ أوَّلَهُ وَ اخِرَهُ
(Dengan menyebut nama Allah pada awalnya dan pada akhirnya)’.” (HR. Abu Daud dan Tirmidzi, dia berkata, “Hadits hasan shahih”)

Umaiyah bin Makhsyi melaporkan,
"Pada suatu hari Rasulullah sedang duduk-duduk. Ketika itu ada seorang lelaki yang sedang makan dan dia tidak membaca bismillah ketika mula makan. Dia terus makan sehingga tinggal sedikit sahaja makanan di dalam bekas makanannya itu. Tiba-tiba lelaki itu membaca,Bismillah awwalahu wa akhirahu. Nabi Muhammad tersenyum melihat gelagat lelaki itu. Lalu beliau berkata,'Syaitan bersama-sama dengan orang itu ketika dia makan,kerana dia lupa menyebut nama Allah. Apabila orang itu menyebut nama Allah,syaitan pun termuntah'."
(Direkodkan oleh Abu Daud dan Nasa'i)

- Makan dan minum dengan tangan kanan
“Dari Aisyah ia berkata: “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasalam menyukai sebelah kanan, mengambil dengan tangan kanannya, memberi dengan tangan kanannya dan menyukai sebelah kanan dalam semua urusannya.” (HR. Nasa’i No 5059),
bacalah “bismilillah”, makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah makanan yang ada di hadapanmu.” Maka seperti itulah gaya makanku setelah itu. (HR. Bukhari no. 5376 dan Muslim no. 2022)

- Tidak mengutuk makanan
"Kalau beliau menyukainya, maka akan beliau makan. Dan jika tidak menyukainya, beliau meninggalkannya." [HR al-Bukhâri dan Muslim].

- Tidak lupa sebut alhamdulillah
Dari Anas bin Malik, “Sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya Allah redha terhadap seorang hamba yang menikmati makanan lalu memuji Allah sesudahnya atau meneguk minuman lalu memuji Allah sesudahnya.” (HR Muslim no. 2734)


Antara blog yang dirujuk: 

***
Jika ada pembetulan ada penambahan boleh beri komen di bawah, terima kasih. Dan selalulah berselawat dan mengikut sunnah Nabi, tanda kita menyayangi dan mengingatinya. Insya-Allah kita akan beroleh kebaikan yang banyak dan mudah-mudahan mendapat syafaatnya di akhirat kelak, Ameen.

Allahumma solli 'ala muhammad wa'ala ali muhammad.




1 yang menasihati:

  1. Assallammuallaikum..salam ukhuwah dari Indonesia.

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top