Salam. Hai. Saya Anem. Minat membaca, menulis dan mengambil gambar. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Jika ada teguran, cadangan atau pendapat, boleh tinggalkan di ruangan komen. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian. :)

E-mail: arnamee@gmail.com


Kesan dosa pada hati & Maksud syirik


Hidup tidak dapat lari daripada berbuat dosa. Dalam usaha kita untuk menjadi yang lebih baik, nafsu diri dan godaan syaitan sentiasa kuat menguji. Cuma dengan ilmu, amal dan iman kita akan mampu mengawal diri dan memperbaiki hari-hari. Di sini, saya kongsikan intipati daripada Majalah Solusi (sisipan Ezy Dakwah): kesan dosa dan apa yang dimaksudkan dengan syirik.

KESAN DOSA (Ezy Dakwah: siri 30)

- Hati semakin mengeras
Maka ketika mereka menyeleweng (daripada kebenaran yang mereka sedia mengetahuinya), Allah selewengkan hati mereka (daripada mendapat hidayah petunjuk); dan sememangnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang fasik - derhaka. (As-Saff 61:5).

- Semakin meremehkan dosa
Wasiat yang kedua daripada Ibnu Mas’ud sebagaimana diriwayatkan oleh Al-Bukhari dalam shahihnya dan juga diriwayatkan oleh Imam Muslim namun ia tidak meriwayatkan lafaz perkataan Ibnu Mas’ud.

Ibnu Mas’ud berkata,

إن المؤمن يرى ذنوبه كأنه قاعد تحت جبل يخاف أن يقع عليه, وإن الفاجر يرى ذنوبه كذباب مر على أنفه فقال به هكذا فذبه عنه

((Sesungguhnya seorang mukmin memandang dosa-dosanya seakan-akan ia sedang duduk di bawah gunung dan ia takut gunung tersebut jatuh menimpanya. Dan seorang fajir memandang dosa-dosanya seperti seekor lalat yang lewat di hidungnya lalu ia berkata demikian (mengipaskan tangannya di atas hidungnya) untuk mengusir lalat tersebut))

Antara sumber: https://firanda.com

- Hati tak tenang
Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman. - (Al-An'aam 6:125)

- Payah mendapat ilmu
".... Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."- (Al-Baqarah 2:282)

- Gelap hati dan air muka
Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. (Faatir 35:10)

Ibnu Abbas berkata ‘sesungguhnya amal kebaikan mencahayakan muka, nur dalam hati dan lapang rezeki, kuat badan dan menyebabkan orang suka kepadanya. Amal buruk pula menggelapkan muka, gelap dalam kubur dan hati, lemah badan, sempit rezeki dan membuatkan orang marah kepadanya’.


SYIRIK (Ezy Dakwah siri 23)

Pengertian syirik ialah menyekutukan Allah dengan sesuatu pada zat, sifat dan af’alnya (perbuatannya)

Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apa jua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan Syariat-Nya). (An-Nisaa' 4:48)
Seorang sahabat bernama Abdullah bertanya kepada Rasulullah SAW: “Apakah dosa yang paling besar di sisi Allah? Jawab Baginda: “Engkau menjadi suatu yang lain sekutu bagi Allah sedangkan Dialah yang menjadikan kamu. Aku (Abdullah) berkata: Sesungguhnya ini suatu yang berat. Aku bertanya lagi: Kemudian apa lagi dosa yang besar? Baginda menjawab: “Engkau membunuh anak kamu sendiri kerana takut fakir. Aku bertanya, kemudian apa lagi? Baginda menjawab: “Engkau berzina dengan isteri jiranmu sendiri.” – (Hadis riwayat Muslim)

Antara contoh syirik:

- DENGAN PERBUATAN
- Pakai tangkal / azimat
- Sujud dan sembelihan di kubur wali

- DENGAN LISAN
- Mengutamanakan makhluk dengan Allah dalam ucapan
- Bersumpah dengan selain Allah

- DENGAN HATI
- Mempercayai bomoh
- Percaya wali dan sheikh yang mati boleh uruskan alam dan menolongnya

Syirik kecil tetap dosa besar.
Jangan samakan Allah dengan nabi atau sesiapa. Dosa.

Masuk syurga sebab rahmatnya.


للَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أُشْرِكَ بِكَ وَأَنَا أَعْلَمُ ، وَأَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لاَ أَعْلَمُ

Allahumma innii a’uudzu bika an usyrika bika wa anaa a’lamu, wa astaghfiruka limaa laa a’lamu

“Yaa Allah, Sesungguhnya aku berlindung kepada Mu dari berbuat kesyirikan ketika aku mengetahuinya dan aku memohon ampunan Mu ketika aku tidak mengetahuinya”. (HR. Bukhari dalam Adabul Mufrad).


Sekian. Semoga kita semua sentiasa mendapat petunjuk dan diberi kekuatan.




0 yang menasihati:

Sebarang pendapat , nasihat atau soalan ?

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top