Salam. Hai. Saya Anem. Minat membaca, menulis dan mengambil gambar. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Jika ada teguran, cadangan atau pendapat, boleh tinggalkan di ruangan komen. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian. Selamat berpuasa. :)

E-mail: arnamee@gmail.com


Tentang perkahwinan, hidup berkat dan hal orang perempuan


Ini adalah koleksi nota daripada beberapa rancangan / segmen agama yang disiarkan di televisyen sepanjang Februari 2017. Jadi saya kongsikan di sini, jika ada penambahan atau pembetulan, boleh komen. Namun sangat disarankan untuk merujuk pada ustaz, ustazah serta mereka yang lebih pakar untuk penerangan penuh. Harap maklum. Terima kasih.

Tanyalah Ustazah (Ustazah NorHafizah Musa)

"Minta maaf dengan mak ayah bukan masa hari raya saja. Dan tolong hargai adik-beradik kita."

Tanyalah Ustaz (kaya jiwa)

Kaya jiwa hati baik. Tak sombong misalnya. Kaya budi baik dengan orang misalnya.

Untung:
- ALLAH redha. Manusia suka.
- Kaya jiwa ni bentuk amalan. Orang yang kaya jiwa terus istiqamah.

(Nasi Lemak Kopi O: Mandi jenazah.)

"Kita semua adalah bakal jenazah."
  • Guna bauan okay. Cuma sumber bauan tu yang penting.
  • Tak ada kaitan dah mandi belum. Bacakan doa dan al-quran sebelum mandi boleh. Baca tu pahala.
  • Lemah lembut mandikan. Jenazah ada perasaan cuma dunia berbeza.
  • Makruh sentuh qubul dubur dan bahagian lain jenazah pun
  • Jika reput elok tayamum. Kerana tidak mahu daging terlerai.
  • Jenazah tak perlu ambil wuduk semula jika disentuh bukan mahram. Orang hidup yang kena ambil semula.

Langkah mandi jenazah:
- Bersihkan luka dan tampal. Jika ada pewarna kuku jangan kikis. Gigi palsu jika boleh buang buang.  Jika mudarat, tak perlu. Tatoo pun begitu.
- Lembutkan sendi dengan minyak zaitun

(Nasi Lemak Kopi O: Alam bunian)
  • Baca 3 qul
  • Ayat kursi
  • Doa "Bismillah allazi la yadurru ma’asmihi syai’un fil ardh wa la fis samaie wahuwas sami’ul ‘alim."
  • Jengan terpisah dengan lain
  • Kena beringat. Sederhana
  • Bukit memang kawasan jin
  • Jin sama hidup dengan manusia
  • Mudarat kalau bergantung dan minta tolong jin. Mereka dusta.

Harta Karun: Tanyalah Ustaz.
  • Kalau harta pusaka kena ada bukti.
  • Harta qarun ada harta sombong. Dia nak menguasai orang lain. Tak nak zakat. Berbangga. Dan menzalimi orang. Ciri qarun.
  • Normal sayang harta. Tapi kena tak berat nak bayar.
  • Allah lipat gandakan balasan di dunia atau di akhirat untuk orang infaq. Tambah. Berkat. Allah sebaik-baik pemberi rezeki.
  • Ahli dunia ialah orang datang nak bagi duit. Kamu gembira.
  • Ahli akhirat orang nak minta duit (amil). Kamu gembira.
  • Bahagia sebahagian harta kita diberi.
  • Allah cukuplah dengan halal dari yang haram. 
Sumber: @doaharian

Tanyalah Ustaz (Bukan Milik Kita) Dai Annas & Ustaz Ahmad Shukri Yusoff (9 Februari 2017)

- Semua milik Allah. Semua pinjaman.
- Allah yang meluaskan rezeki. Dia yang beri pada sesiapa Dia kehendaki. Dan Allah mampu sempitkan pada sesiapa Dia nak. Tanda kebesaran Allah.
- Apa Allah beri amanah. Tugas kita uruskan.
- Kita kena amanah terutama uruskan anak yatim misalnya. Tak boleh enterprise atau akaun kita. Kena kepada yang berhak.
- Kena percaya dengan qada' dan qadar. Kena letak hati percaya pada Allah. Tawakal
- Bergantung pada yang tak akan mati; Allah.
- Ahli Sunnah Waljamaah ini kita percaya soal usaha.
- Jangan putus asa dengan rahmat Allah.
- Moga kita tak jadi munafik.
- Umur masih muda jangan rasa dunia nak kiamat jika diduga putus tunang atau hilang kerja misalnya. Ya. Memang kita sedang diduga. Tapi masih banyak lagi pintu lain sedang terbuka.
- Ada hikmah setiap ujian.
- Kena sangka baik. Jangan sangka buruk.
- Perjanjian terutama melibatkan harta ini perlu ada hitam putih. Ini undang-undang. Berkaitan hak.
- Nikmat mesti kita gunakan (manfaat).
- Gunakanlah ruang masa Allah beri pada kita sebelum ia hilang.
- Baca doa ni tiap selepas solat:
ALLAHUMMA A’INNI ‘ALA DZIKRIKA WA SYUKRIKA WA HUSNI ‘IBADATIK.

*Ingat tentang nikmat. Syukur tentang nikmat. Dan perbaiki ibadah dan ketundukan kita pada Allah.

- Selalu baca doa supaya kita tidak menzalimi diri kita. Dari sudut Tuhan tak beri kesan pun jika kita beriman atau tidak taat. Kesannya ke kita. Jadi perlu perbaiki diri.
- Semua bukan milik kita. Melainkan pahala.
- Kematian tanpa isyarat.
- Hutang tanggungjawab seorang muslim untuk bayar. Wajib kita lunasi. Islam tak hina orang berhutang. Cuma kena bayar.
- Tak boleh rasa bukan milik kita bila orang tak bayar. Dari sudut kita, berhak meminta. 2 pahala untuk orang beri pinjam ni. Memberi dan menyenangkan.
- Roh kita pun milik Tuhan.
- Didik hati untuk bersyukur. Jangan mengeluh. Ada hikmah di sebalik yang berlaku.

EHWAL ISLAM. - Nasi minyak arca buah. (Ustaz Izhar & Ustaz Syamsul) - 9 Feb

- Majlis nak beritahu
- Niat kena betul.
- Jangan berlebihan.
- Kita buat kenduri nak bagi orang makan. Bukan kaya kaya ja. Semua.
- Hiburan agak-agak.

Kahwin ni. Keberkatan Allah bagi. Ada rezeki.
Kena ada kemampuan.
-Kunci rumah.
-Kunci kereta.
Ada hala tuju. Bawa keluarga.
-Kunci syurga.
Ibadah. Nak bawa ke syurga.
-Kunci spare.
Kena dua dua main peranan.
Tak boleh seorang ja.

3 asas:
Memahami cara hidup islam
Cuba memahami perbezaan (cara fikir beza)
Memahami dan mendalami maksud perkahwinan itu sendiri.

- Kena sedar tanggungjawab.
Nafkah.
Kuantiti tu kualiti lebih daripada lelaki akhir zaman.
Ulama kata perempuan boleh kerja untuk membantu. Bukan isteri jadi ketua.

Bahagia.
- Pandang pasangan dengan wajah membahagiakan.
- Cakap terima kasih
- Redha dan puji
- Lunturkan ego kita
- Berbaik sangka dengan pasangan
- Pandai ambil hati pasangan.

  • Tak ada perkahwinan yang sama dengan perkahwinan kita. Dengar pendapat boleh. Tapi kita ja kenal pasangan kita.
  • Jangan letakkan harapan terlalu tinggi. Hormat. Terima seadaanya.
  • Jangan terburu-buru keputusan.
  • Kebahagian letak pada diri sendiri.
  • Perkahwinan bahagia memang wujud.
Dalam perkahwinan perlu ada:
A- Allah taala segalanya.
Bantu-membantu satu sama lain
Cakna - ambil tahu satu sama lain.
D - Dakwah perlu ada
E - Elak fitnah dan caci maki

* Ustaz Syamsul Debat

Tanyalah ustazah. 10 Februari. Dr. Muhaya.
  • Fikir nak jadi baik ke nak nampak baik.
  • Orang sikap negatif mungkin ada sebab dan cerita dia. Jangan sangka buruk.
  • Tahu. Faham. Amal.
  • Jangan mengata. Bukan nak mengatakan dah macam mengata.
  • Apa kita makan dan cakap. Kena positif. Cepat ketuaan organ.
  • Senyum.
  • Anak kurang upaya susah tidur mungkin sebab dia dah tidur. Cuba dengan lagu terapi. Mungkin dia sebab kita masuk syurga.
  • Jiwa besar.
  • Mungkin kita ada benda lain yang baik.
  • Bukan apa yang berlaku pada kita. Apa kita respon.
  • Banyak memberi.
  • Jangan sangka buruk.
  • Beza orang berjaya dengan tidak. Dia tanya apa saya nak buat. Orang ebrjaya dia fikir apa dia mahu.
  • Kita akan dilayan dunia bagaimana kita melayan dunia.
  • Sebelum kahwin mantapkan akidah.
  • Semua berlaku ada hikmah.
  • Ada komunikasi.

WHI: Bahagia bukan pada harta.

Bahagia bukan pada harta, tapi dengan adanya ketenangan hati.
Kita sering bercerita tentang harta, tapi tidak pernah bercerita tentang "syukur pada harta."

AlHidayah - Ustaz Ilyas dan Fakhrul (Takhta tanpa syurga)

Sebagai suami jangan ego sangat tapi jangan letak diri rendah.

HIDUP KENA BERKAT (Tanyalah Ustaz)

- Jika ada masalah bahagian lain, namun yang lain ok. Gunakan yang okay tu.

- Jika apa kita lalui okay. Okaylah tu.

- Kena buat baik pada ibu bapa.

Adakah kira beriman jika tidak diuji?

Dugaan untuk:
- Angkat darjat
- Mungkin bahagian lain kita tak buat (contoh zakat bayar sedekah kurang)

Tanda berkat:
- Dapat mentaati perintah Allah dalam keadaan kita (kaya atau miskin bukan persoalan)

Berkat:
- Orang yang Allah berkati
(Kesibukan mencari ilmu Imam Nawawi misalnya. Kesan ilmunya). Umur pendek namun kesan ilmunya luas.
- Masa yang diberkati
- Tempat yang diberkati
(Ada cerita satu ketika dulu. Tanahnya saja hujan
Ditanya. Katanya 3 bahagian harta dia beri. Pertama untuk diri. Kedua keluarga. Ketiga membangunkan tanah tu).

Sekadar minit agak munasabah guna telefon di tempat kerja. Namun jika itu yang dilekakan akan menjejaskan rezeki.

Sampai bila sihat? Jadi kena sedar.

Kembalilah ke syurga. Sebab asalnya kita ke syurga.
"Sakit ketika sakaratulmaut bukan tanda kehinaan. Ia untuk menebus dosa. Dan ada hikmahnya." - Dr. Danial

Tanyalah Ustaz (Khasiat Bersangka Baik).
  • Memang ada balasan untuk orang buat jahat ni.
  • Sangka buruk elak stress.
  • Sangkaan itu belum pasti
  • Berdoa pada yang kita sangka.
Tanyalah Ustaz: Bersolek Dai Izhar & Ustaz Sukki
  • Boleh untuk suami atau di rumah.
  • Wangi ke masjid sampai menganggu jemaah pun tak boleh.
  • Orang nak tengok, tengok lagi. Itu tabaruj.
  • Natural boleh.
  • Jangan ikut orang.
  • Bersolek harus.
  • Jangan sampai ubah wajah.
  • Suami ikut kena buat. Melainkan ke benda haram.
  • Cukur kening tak boleh.
  • Melaksanakan perintah Allah. Allah akan bagi rezeki tak disangka-sangka.
  • Jamak untuk sakit. Atau pakar bedah. Bersolek atau kenduri bukan mendesak. Solat jangan ambil mudah.
  • Tanam gigi dibenarkan. Untuk digunakan. Bukan kecantikan tapi keperluan.
  • Tambahan di diri ni jika boleh buang buang. Jika tak tak perlu. Jangan seksa mayat.
Tanyalah Ustaz: Fesyen (Sama panel seperti di atas).
  • Boleh ikut adat orang kalau tak kena mengena dengan syiar.
  • (Cucuk hidung atau pakai cincin jari kaki)
  • Dulu pakai tie tak boleh. Sekarang boleh sebab kemas bukan pengenalan.
  • Tak boleh pakai ketat.
  • Lelaki tak boleh pakai gelang. Tapi gelang penanda macam di mekah atau masuk taman tema boleh.
  • Rantai pengantin tu hiasan baju tak apa. Melainkan kalau memang ia rantai tak boleh.
  • Gigi emas. Tanggal jika dibolehkan. Tapi kalau seksa tak boleh.
  • Kalau dulu freehair sekarang tak, asal kita bertaubat dan tak upload dah. Orang lain upload luar kemampuan kita. Tuhan tahu itu.
  • Tinggikan rambut sanggul, tak boleh.
  • Kalau pakai pakaian menyerupai tatoo tak ada masalah. Yang masalah wuduk dan mandi wajib. Lepas. Tak apa. Bukan syiar.
  • Kalau orang jual atau buat tudung singkat dan skirt tak apa. Itu urusan dia nak pakai dekat mana. Kita tak bersubahat.
Tanyalah ustaz: JANGAN SOMBONG (Ustaz Ilyas dan Dai Lokman)

- Menolak ajakan kepada tak baik pun dakwah.

- Nabi pun tak dakwah tiap hari taknak orang jemu.

- Diam kena bertempat tapi kalau ramah tegur orang panjangkan siraturrahim.

- Cakap hanya perlu.

- Perempuan jaga kehormatan okay. Cuma jangan susahkan urusan. Bertempat sombong.
Sombong bersifat dalaman.

- Kalau nikmat banyak tapi tak ingat Tuhan mungkin Tuhan sedang mengazab hatinya. Sebab tak panggil orang tu dekat.

- Dalam hidup kita perlu sedikit kekuatan. Yakin diri. Kamu orang tertinggi jika beriman. Rasa diri tinggi okay tapi dengan iman. Buat kita rasa apa yang ada dalam diri kita diiringi iman. Jangan rasa diri tak ada apa. Jangan rasa diri lemah.

Rasa diri ada kemulian, tapi itu datang daripada Allah.

- Contoh terbaik Nabi.
- Nabi tetap ada masa bermasyarakat.
- Ramah bukan bercakap ja, tapi duduk dalam kelompok tu. Adalah modalnya.
- Orang berilmu dia makin menunduk.

Takbur dalam hatinya:
- Menolak kebenaran (walaupun daripada anak-anak dan orang bawahan).
- Hina manusia lain

7 jenis kesombongan
- Sombong dengan ilmu (berlawan atau bermusuh tujuan dia)
- Dengan amal ibadah (dosa yang buat kau menangis lebih baik daripada ibadah yang buat kau riak)
- Dengan keturunan
Dengan orang (asyik nak petik kawan dan kenal orang)
- Dengan kecantikan
- Dengan kekayaan
- Dengan kekuatan
- Banyak pengikut

- Mungkin kita ada buat silap atau dia tak tahu kelebihan salam tengok muka. Jadi yang last leraikan salam.
- Jadikan orang lain orang tengah. Ustaz.
- Jangan hina dan pertikaikan kejadian diri kita. Itu Allah punya. Dia beri.
- Jangan rasa lemah dan sedih. Sedangkan awak tinggi jika kamu beriman. [Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. (Ali-Imran:139)]
- Kalau rasa orang tak kawan kita jadilah kawan kepada orang
- Hiduplah dalam jemaah kerana kami yang seekor akan mudah dibaham serigala berbanding dengan ramai ramai

- Rendah diri okay. Rendahkan diri tak okay.
- Kena tinggikan iman
- Nak mesra akan ambil masa
- ada benda kita tak boleh ubah. Persepsi misalnya.
- Biar tak dihargai. Jangan diri kita tak berharga. - Ustaz Pahrol
- Sombong jadikan sempadan
- Nabi penuh kasih sayang. Tapi tegas.

Ciri sombong:
- Suka potong cakap orang
- Dia mudah lukakan hati orang dan mudah terluka
- Tak suka berdoa
- Sukar memberi maaf dan tak mudah minta maaf (maafkanlah dan lupa)
- gila kuasa

- Tak baik menyusahkan bukan sombong
- Memilih kawan tak dak masalah. Tapi pilih pilih sangat takut terjebak masuk golongan sombong.
- Sombong bagi Allah boleh. Sebab Dia miliki semuanya.
- Sombong boleh berlaku apabila disebut nama Nabi kita tak berselawat.

Balasan bagi orang sombong:
- Akan dicampak ke neraka (zumar 72)
- Tak dapat nikmat berbicara dengan Allah (orang yang tua tapi berzina, penguasa yang mendusta, salah guna dan miskin sombong)
- Seburuk balasan hitam legam.

* Pentingnya mesyuarat dan berbincang. Itu bukan sombong. Bincang cara baik.

Husnuzhon.
Jauhi sombong, riak, sum'ah. Takbur. Jadilah orang yang tawaduk. Rendah diri.

Ikhlas dalam memberi (Ustaz Elyas)

Teguran pada asatizah tanda masyarakat sayang dan uji keikhlasan kita dalam berdakwah.
Jika pegang amanah nak jaga keikhlasan orang, kenalah jaga.
Jangan syirik. Syirik kecil riak.

5 ikhlas tapi tak
- Istighfar tapi tak diringi taubat
- Takut azab tapi buat maksiat
- Berdoa tapi tak bersungguh
- Beriman tapi tak ada tanda beriman
- Harap pahala tapi tak beramal soleh

Biar buat kerana Allah dan bukan kerana kerana yang lain.

WHI 17/2 - Menipu

*Menipu untuk selamatkan keadaan daripada jenayah. Atau mendamaikan keadaan.
*Jujur itu penting.
*Lelaki (suami) elok beritahu ke mana. Senang.
* Mulakan dengan baik akan sudahnya insya-Allah baik.
*Kena saling belajar.
*Minta kebenaran.

TANYALAH USTAZ (Ustaz Dai Kamaruddin & Nik Farhan).

Cinta terlarang.
  • Tak boleh ambil harta orang. Melainkan nak juga isteri orang, tanya suami dia.
  • Taklid perempuan tak jatuh serta merta.
  • Nafkah zahir batin termasuk ilmu agama.
  • Isteri boleh minta fasakh. Jika suami tak boleh jalankan tanggungjawab.
  • Bukan minta cerai tapi ubah dulu. Ada cara.
  • Perempuan kena cakna. Kena ambil tahu hak orang perempuan.
  • Suami nusyuz tak tunaikan hak isteri dan anak-anak.
**
Tanyalah Ustaz: Haram dalam Halal
  • Zihar apabila lelaki menyamakan anggota peribadi isteri dengan ibu sendiri.
  • Perempuan tak ada hak nak haramkan diri ke suami.
  • Tak ikut syariat tak perlu ikut.
  • Ibu tak perlu jadi batu api. Beri kaunseling. Dan jika lelaki tadi malas atau buat hal, biar ibu mertua nasihat.
  • Isteri mengadu beritahu pada jabatan agama (taklik) baru jatuh. Jika tidak, maksudnya dia redha.
  • Fasakh cerai bain yang mana atas mahkamah, isteri minta pembubaran perkahwinan masa suami dalam penjara. Suami keluar, dalam iddah lagi, maka kena pernikahan semula. Mas kahwin baru. Kena baik semula. Seperti orang cerai talak 3.
  • Yang boleh rujuk cerai tahap 1 dan dua.
  • Pergi cari timba boleh. Cuma caranya lelaki juga pinang.
  • Selagi tak lafaz, benda setakat akan datang, tak jadi.
  • Mazhab syafie taklid (kalau kaU gini gini, jatuh gini gini) tak boleh tarik balik.
Rasa cinta ini Allah yang campakkan dalam hati seperti hidayah. Sayangilah Allah, insya-Allah dia campakkan rasa kasih dan sayang dalam hati hati kita.

*****

Sekian, moga yang dikongsi ini bermanfaat, insya-Allah. Jika ada kekurangan boleh merujuk pada yang lebih berpengetahuan.

Maaf dan terima kasih.


0 yang menasihati:

Sebarang pendapat , nasihat atau soalan ?

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top