Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Pengalaman buat surprise delivery untuk orang di hari jadi

Semua orang suka dihargai. Namun semua kita berbeza cara dalam menggembirakan orang yang kita sayang. Bagi saya kegembiraan orang yang tersayang adalah satu kebahagian. Berikut adalah pengalaman saya memberi hadiah atau kejutan untuk ahli keluarga dan sahabat saya.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menerima hadiah dan menganjurkan umatnya untuk saling memberi dan menerima hadiah. Beliau bersabda: “Hendaklah kalian saling memberi hadiah, agar kalian saling mencintai.” (HR. al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad, Shahih al-Jami 3004, al-Irwa 1601)
Kek, kad dan baju untuk mak, abah dan adik.


Alhamdulillah untuk semua kesempatan. Hobi saya yang memberi kad kepada mak abah sempena hari istimewa. Saya tahu itu tidaklah seberapa dan terlalu jauh nak dibandingkan apa yang mereka telah beri, namun wajah gembira mereka cukup membahagiakan. Adalah pernah beli hadiah untuk mereka dan mereka sangat hargai. Kadangkala letak di meja. Ada yang beri terus. Ada yang saya pos (masa belajar dulu). Dan daripada abah masih ada hingga kini, kami masih membeli kek untuk saling merai. Ada rezeki lebih, kita berilah apa kita mampu beri. Syukurlah untuk apa yang masih di sisi. Moga diberkati.

Cupcakes buat peminat muzik


Antara kejutan awal saya buat dalam hidup. Tahun 2012. Waktu itu belum pesat lagi perkhidmatan begini. Cuma ada kakak ni saya emel (emel tau waktu tu) dan minta buat dan hantar kek cawan (cupcakes) sebanyak jumlah umur sahabat saya. Dan cupcakes itu dihiasi note dan alat muzik kerana si penerima itu yang meminati muzik! Kakak itu pun sangat baik. Moga dimurahkan rezeki Kak Hayati yang sudi hantar waktu itu. Banyak betul karenah saya. Sabar sahaja dia. Yang penting sahabat saya terkejut dan gembira waktu itu. Itu yang seronok!

[Damira Bakery bukan saja buat perkhidmatan buat kek, cupcakes, kuih. Malahan beliau juga ada buat kelas belajar buat kek dan tart]. Boleh rujuk blog kak Hayati ni: http://damirabakery68.blogspot.my/
Chocolate Bouquet untuk orang Penang


Ini adalah sesuatu yang manis juga untuk dikenang. Bantuan melalui kakak empunya badan, Iera Rahim dan kerjasama Mazni (pemilik perniagaan tersebuat) & Syazana yang sangat sporting memenuhi kehendak saya, berjaya membuatkan si penerima, Cik Bintang terharu. Terima kasih untuk segala kerjasama. Awalnya memang nak sampaikan terus pada penerima, namun pada hari tersebut dia tiada di rumah. Jadi, melalui kakaknya akhirnya sampai juga ditangannya. Alhamdulillah.

[Jeenis_Bouquet menyediakan perkhidmatan penghantaran (surprise delivery) harga yang berpatutan coklat bouquet dan boleh juga hantar bunga, brownies (kek) untuk penghantaran buat tersayang. Belon juga boleh ikut permintaan kita.  Terutama sekitar Pulau Pinang. Dan saya jamin perkhidmatannya terbaik. Jika ada nak hadiahkan atau surprisekan orang sekitar Pulau Pinang, boleh cari mereka ni!].
Teddy bear online kepada adik-adik


Dua kali saya menghadiahkan teddy bear besar kepada sahabat yang saya panggil adik. Seorang di Sabah, Cik Manis itu dibeli melalui seorang kenalan saya yang tinggal berhampirannya. Terima kasih banyak buat beliau! Dan satu lagi saya membeli teddy bear secara online. Dan orang itu yang deliver (sampaikan) kepada dia melalui pos. Untuk Gadis Kayangan yang masih belajar di sebuah universiti waktu itu. Bagus penghantarannya. Sangat rajin melayan karenah saya. Ini dah lama. Sekarang lagi banyak perkhidmatan sebegini sedang bercambah di bandar-bandar dan di Malaysia amnya.

*Sayangnya Teddiesland tak aktif sekarang ini. Sedangkan bearnya comel-comel dan murah walaupun besar. Saya suka. Moga baik-baiklah untuk mereka.
Melalui orang tengah

Ini saya ingin kreditkan kepada seorang sahabat bernama Su. Bagi saya dia sangat manis kerana sudi menjadi orang tengah untuk sahabat saya seorang lagi, Sha (cheryna). Mereka berdua sahabat yang manis. Banyak saya belajar dengan mereka.

Ada satu ini, saya nak beri melalui pos, tapi tak sampai pada kawan itu. Apapun ini soal rezeki dan sebahagian pengalaman juga. Tak semua jadi dan manis. Apapun, jangan putus asa untuk memberi.

Hari hari lahir & kahwin buat kawan

Setiap kali hari lahir kawan, selain frame gambar, keychain, kadangkala saya suka hadiahkan buku. Atau buat kad. Jika kenduri berbeza sedikit, saya selalu minta bantuan mak saya, Puan Anita. Sebab orang kahwin selain cadar atau hadiah peralatan dapur mungkin ada banyak lagi idea kita dapat daripada mereka yang berpengalaman. Terima kasih mak!

Saya juga pernah menerima.

Alhamdulillah. Saya juga pernah menerima hadiah yang istimewa melalui abah, mak (mereka yang hadiahkan saya bear besar masa belajar dulu, alhamdulillah. Impian juga dapat bear besar ni.) dan teman-teman (terutama roomate saya masa USM, Yunn). Terima kasih buat mereka yang sudi memberi. Anda memang baik hati. Moga Allah berikan yang baik-baik untuk mereka semua ini. Insya-Allah.

Apapun, jom memberi. Kita hidup tak lama mana. Jadi hiduplah untuk memberi dan bahagiakanlah yang tersayang selagi berkesempatan. Ada rezeki, kita kongsi. Insya-Allah hidup akan aman dan gembira buat semuanya! :)



1 yang menasihati

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top