Salam. Hai. Saya Anem. Minat membaca, menulis dan mengambil gambar. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Jika ada teguran, cadangan atau pendapat, boleh tinggalkan di ruangan komen. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian. :)

E-mail: arnamee@gmail.com


Tentang urusan jenazah, hati, ramadhan dan jodoh.


Ini adalah koleksi nota daripada beberapa rancangan / segmen agama yang disiarkan di televisyen / radio sepanjang Mei 2017. Jadi saya kongsikan di sini, jika ada penambahan atau pembetulan, boleh komen. Namun sangat disarankan untuk merujuk pada ustaz, ustazah serta mereka yang lebih pakar untuk penerangan penuh. Harap maklum. Terima kasih.

Boleh rujuk youtube TV9Malaysia untuk menonton program Tanyalah Ustaz & Tanyalah Ustazah episod lalu.


*****

"Urusan kita untuk Dia." (Tanyalah Ustaz)

"Itulah yang terbaik. Itu yang terbagus. Sediakan (siap-siap) lebih mengingatkan kita kepada kematian." - Jawapan ada yang bertanya persedian itu boleh tak dibuat orang hidup untuk dirinya atau orang lain yang perlu buat.

- Perdengarkan bacaan Quran. Jangan tinggalkan jenazah bersendirian. Risau lalat dan semut tinggal.

- Jin dan syaitan tak takut gunting (jangan percaya perkara tahyul). Gunting letak di perut elok kembung. Gunting ringan sekarang, jadi balut dekat kain pelekat / batik balut perut ke bahagian belakang.

- Sewajarnya sejantina yang mandikan jenazah. Namun adalah bertuah jika pasangan (suami/isteri) yang mandikan.

- Letak pokok atau bunga bukan untuk sedapkan si mati atau wangikan ke apa; itu satu kesalahan. Tapi buat sebab Rasul buat untuk elak dia terseksa. Biar berzikir ke jenazah, itu tak apa.

- Bukan tengok saja. Belajar sesuatu.

- Jadilah anak yang soleh. Doakan untuk mereka.

- Rawatan untuk diri sendiri (badi)
* Sebelum tu ruqyah sikit' Al-fatihah. Qursi. Kemudian siapkan set lesung batu. Lima ulas bawang putih. Air. Tuangkan air separuh. Ulang pertama ketuk atas bibir lesung. Agak-agak pecah. Ketuk lima-lima. Letak tepi. Ulas pertama gosok atas semua kuku kanan. Ulas kedua gosok atas kuku kiri. Satu lagi kaki kanan. Kaki kiri. Satu lebih ja untuk bagi ganjil (tak guna tu). Ambil air tadi tuang masuk dalan lesung. Minum airnya.

(Tanda: Murung. Dalam perut benda bergegar. Jadi perlu bertindak segera.)

Urusan Kita Untuk Dia (Bahagian seterusnya) 

- "Harta si mati 1/3 ja boleh simpan."

- "Baca Quran. Bayar untuk itu boleh. Cuma jangan sandarkan pada Nabi."

- Baca Quran dekat kubur boleh.

- Boleh simpan kelengkapan sendiri tapi kain kapan tu lepas setahun dah tak boleh pakai jadi elok kita derma pada orang perlu. Ingat mati dan dapat pahala.

- Mengumpat tak boleh. Sebut kebaikan boleh.

Betul Ke Ustaz (Alhijrah)

- Orang yang hasad adalah musuh kepada nikmat.

- Hasad yang tinggi antaranya sebabkan hasad dia tak nak ikut kebenaran. Moga kita dijauhkan.

- Lebih patut jaga ukhwah (keluarga terutamanya) berbanding untuk business kita.

Meremehkan dosa (Tanyalah Ustazah) - Norhafizah Musa.

- Lencongkan bab lain kalau nak elak orang mengumpat seseorang. Itu juga membantu. Bantu orang untuk orang tak mengumpat. Dan bantu mangsa yang nak diumpat.

- Kita yang pilih nak sakit atau nak tenang.

- Banyak dosa akan buat resah.

Betulke Ustaz (Ustaz Badli)

- Apabila dah di atas, elaklah balas dendam pada mereka yang pernah tindas ketika kita pernah di bawah. Harusnya kita lebih baik daripada itu.

- Diam macam bersubahat. Jika benda tak betul kena bersuara.

Tanyalah Ustaz (Mudah terpedaya): Ustaz Ilyas 

- Jika resah mungkin dosa. Atau jika benda betul mungkin tak dapat restu.
- Orang yang susah dinasihati: mengantuk, lapar atau sedang bercinta.
- Orang yang mudah terpedaya dengan syaitan. 

- Bimbing anak secara beriman. Seperti ashabul kahfi. Konsisten solat. Sedekah.

- Orang yang hebat adalah orang yang paksa diri untuk berubah. Orang yang lemah akan berubah apabila terpaksa.

3 perkara punca:
- Kejahilan ilmu
- Mengikut-ikut.
- Banyak melakukan dosa.

Mintalah ampun. Cara kena betul.

4M.
-Mualim (didik aqal)
-Muadib (kita tengok rasa nak ikut)
-Mursyid (Bimbing rohani)
-Murabbi (Seorang yang uruskan ilmu. Doa bimbing).

- Jenis jenis syaitan banyak. Ada menimbulkan ragu. Ada buat kita down. Kita semua diuji.
- Doalah untuk tetapkan iman. Jauhi syaitan.
- Cukup-cukuplah kamu dianggap memberontak dengan Tuhan.
- Tuhan suluh hati kita. Dengan Quran dan hadis. Tingkatkan ilmu. Banyakkan siraturrahim.

Tanyalah Ustaz: Hukum Hakam Urutan (Ustaz Shamsuddin Moner & Dai Hilman).

- Usaha penyembuhan penyakit dalaman.
- Kena cari juga tukang urut perempuan untuk perempuan. Fardu kifayah adakan kalau tak dak.
- Doktor pun benarkan suami masuk. Jadi dayus kalau benarkan isteri diurut tanpa pengawasan.
- Letak harga boleh. Diharuskan. Cuma jangan bebankan pesakit.

Ehwal Islam (Ustaz Don + Ustaz Bad) - Ustaz Zakaria; panel (Cinta Rasul).

- Kita sewajarnya sunat tu buat lebih. Makruh cuba elak. Bukan sunat tu tinggal tak apa. Makruh buat tak apa. Tak. Jangan hukum ilmu. Tapi amalkan ilmu. - Ustaz Don.

- "Kita semua memang berbeza dalam menguasai & memahami ilmu. Khilaf ilmu tak apa. Jangan khilaf hati. Kelahi jangan sampai ke hati." - Ustaz Bad.

- Cela sahabat Nabi dosanya besar. Bukan macam cela orang biasa. Kerana Sahabat Nabilah yang bantu sebarkan islam. Bawa Quran.

- Didik anak mencintai Nabi sejak kecil. Sirah bukan sekadar fakta. Bukan sejarah.

- Nak baca peribadi seseorang, bacalah kitab sirah Nabi. Kita baca kita akan dapat rasa. Kitab syamail Almuhammadiyah misalnya.

Hadis TV9: Ustaz ZulRamli (Salam)

- Beri salam sunat dan lebih manis. Jawab wajib lafaz dengan lafaz.

- Adab berjiran ni, kita tak bezakan agama mahupun bangsa, tetap kena buat baik dan menjaga hati.

- Beri salam dengan jiwa.

Al-kuliyyah. (Sang Gembala)
- Rasul semua sifat sama:tampan. Suara sedap dan kuat tubuh badan.
- Nabi Musa sifatnya penuh rahmat sebelum kenabian. Sabar.

- Tanyalah Ustaz (Umrah Ramadhan)

Umrah ramadhan dengan haji lain. Haji kena usahakan. Jika tak dapat, kena badal haji.

Bismillah (Ustaz Elyas)

- Kesan zikir: beriman beramal soleh. Ada Allah dalam hatinya.
- Kesannya mudah memaafkan orang
- Rasa selamat (Hasbunallah wa nikmal wakil). Merasakan sebaik pelindung adalah Allah.
- Nabi Muhammad kata zikir paling mudah tapi disukai Allah. Ringan pada lidah tapi berat pada timbangan. Subhanallah wabihamdihi subhanallahil azim.

Jodoh di sebalik Doa. (Ustazah Asni & Fedtri Yahya).

- Jangan buat kerja Tuhan. Semua ada takdir sendiri.
- Stigma masyarakat penceraian ni. Sedangkan ada orang penceraian tu takdir yang baik untuk dia.
- Ada hikmah kenapa jodoh lambat. Ada orang mak ayah tu syurga dia.
- Doa Nabi Zakaria. Ayat 89 amalkan nak elak rasa bersendirian atau sunyi.
- Perkahwinan melengkapkan apa yang kurang.
- Orang tengah perlu menyimpan amanah.
- Niat kita.
- Allah tak zalim. Agama kita tak zalim.
- Pada perempuan pun ada cerai. Cuma kena rujuk mahkamah. Perempuan kena tahu dia dizalimi atau tak.
- Jodoh rahsia Allah. Tapi usaha tidak salah. Jodoh bukan saja penantian. Namun juga doa dan harapan. Kena minta dekat Allah. Nak macam mana beritahu.
- Muhasabah untuk cinta sejati.

*Baca sirah al-Kafiruun 17 kali sama seperti 1/4 Al-Quran. Terhindar syirik, maksiat dan perkara dibenci Allah. (Segmen Fedtri).

Dah jawab exam, rasa risau, doa lailahaillah anta tu.
Zikir hasbi allah lailaha illah tawakaltu - hindar masalah kesihatan.

- Jodoh itu sunnah. Cinta dan kasih sayang itu anugerah.

- Mohon keredhaan daripada Allah.

Bila Anak Berbohong (Tanyalah Ustazah)

"Bukan tugas kita mengubah orang." Ustazah Fatimah.

- Jangan terus menyerang karakter. Jangan mudah label. Oh dah pandai bohong ya. Jangan.
- Puji yang bahagian kebaikannya.
- Dan jika berbohong juga beri dia akibat. Bukan marah atau pukul. Beri dia tak dapat apa dia nak misalnya.
- Jangan biasa cakap no. Itu nanti mereka berbohong. Jangan tipu acah.
- Kita takkan boleh buat orang jadi baik dengan ayat / cara yang buruk.
- Kita yang mampu mengubah anak. Muhasabah. Kelembutan. Penyayang.
- Berakhlak yang baik.
- Cakaplah selalu tentang kebaikan Allah sejak anak kecil.
- Jangan doa buruk-buruk untuk untuk anak, pekerja kamu, harta kamu. Jangan. Ditakuti doa kamu itu pada waktu makbulnya doa.

Al-Kuliyyah (Aku 2.0) - Ustaz Zul Ramli.

Para solehin 6 bulan sebelum dah rasa nak sambut dan nantikan ramadhan. Hujung ramadhan menangis. Selepas tu 6 bulan kemudian tak move on lagi fikir tentang ramadhan.

- Kita nak ramadhan berniatlah nak jaga mata. Jaga hati. Jaga mulut.
- Sebab kita kadangkala baca Quran. Tapi mulut tak jaga. Mengata orang sikit. Apa akan jadi? Muflis.
- Cawan kalau ada kesan makanan atau kotor, letak air mineral tak rasa air mineral. Rasa yang tinggal tadi. Begitulah hati. Hati tak bersih dan sedia nak sambut ramadhan. Bagaimana nak rasa ramadhan yang manis.

- Berdoalah untuk kita semua sampai ke bulan ramadhan. Insya-Allah. Allahuma A'meen.

Tanyalah Ustaz: TANYA TENTANG PUASA (Ustaz Amran Yusoff & Dai Luqman)

- Terawih lelaki elok di masjid. Perempuan di rumah. Selawat tu tak ada tak apa jika di rumah. Namun jika siap kerja tak apa di masjid.
- Bayar fidyah sehari ada kiraannya.

Puasa orang awam.
Puasa khusus.
Puasa khusus al-khusus. (Boleh rujuk: http://zikrihusaini.com)

- Hari tengok mana hujung syaaban dalam kalendar tu hari syak. Kalau saja puasa sunat haram. Kalau ganti wajib. Sebab dah suntuk.
- Sesiapa pun tak nak sakit. Bukan sebab sakit buasir tu batal puasa. Tak dak kena mengena sebab tak masuk dalam mulut pun apa. Jadi, boleh puasa.
- Tujuan puasa memang nak rasa lapar dan dahaga seperti orang miskin. Jadi jangan asyik tidur.
- Niat ikut kita.
- Cakap baik jika tak diam. Bukan tidur. Banyakkan amal.
- Imam jangan baca surah panjang sangat. Hilang makmum.
- Boleh buka puasa namun kena qada jika risau anak dan dia lapar.
- Namun kena keluarkan fidyah jika risaukan anak.

Betulke Ustaz (114) - Ustaz Harryanto

- "Jangan cakap tak payahlah puasa pada orang berpuasa tapi tak solat. Cara tu salah. Tak patut. Cuma jika dia jaga solat dia, puasa dia lebih baik."
- Orang akan lebih hebat jika kurang makan.
- Dahulukan wajib berbanding sunat.
- Orang puasa lebih sihat.
- Orang gastrik minta nasihat ustaz muslim.

Memang niat buka salah waktu pada beberapa minit sebelum azan batal puasa..masa buka tahan 2 minit baru makan. Tapi kalau tak dak niat buka tak sengaja maka tidak batal. Jika terlupa dia puasa, tak apa. 

Ikim FM (Sedekah di bulan ramadhan)

-Sedekah kita memberi pada orang untuk menyimpan untuk diri kita di akhirat.
-Pada keluarga terdekat misalnya.
-Belanja orang berbuka pun satu cara sedekah.

Betulke Ustaz (Hadapi masalah cara islam) - Tuan Syed Hisyam.

"Apabila kita lulus dalam menghadapi sesuatu ujian atau masalah, Tuhan akan bagi ganjaran lebih baik daripada apa yang kita pernah dapat."

- Wajib dan mesti optimis.
- Tuhan uji ikut mampu kita.
- Semua ada masalah. Lihat orang lebih banyak masalah daripada kita.

Tanyalah Ustaz (Hikmah Berbuka, Nikmat bersahur).

- Dalam islam tak tetapkan berbuka di mana. Lihat situasi kita. Apapun raikan semua perkara.Orang lain. Keluarga.

- Apabila ramadhan, kita rasa lebih sabar. Tenang. Itu namanya berkat.

- Begitu juga sahur. Rasa kenyang. Dan banyak hikmah lain.

- Doa berbuka ada banyak. Cari hadis sahihnya. Segala puji bagi Allah yang beri bantuan dan rezeki untuk mudahkan kita berpuasa dan berbuka (antaranya).

IKIM FM

Masya-Allah. Temubual yang saya kongsikan ini sungguh menginspirasi. Sebelum sampai ke juara qariah antarabangsa, beliau pernah sakit dan masuk hospital sehingga hempedunya dibuang.
"Saya percaya tak ada kemanisan tanpa keperitan & tak ada kesenangan tanpa diduga Allah."
- Ustazah Normalina Alias (Johan Qariah Tilawah & Menghafaz Al-Quran Peringkat Antarabangsa 2017).

*****

Sekian, moga yang dikongsi ini bermanfaat, insya-Allah. Jika ada kekurangan boleh merujuk pada yang lebih berpengetahuan.

Maaf dan terima kasih.



0 yang menasihati:

Sebarang pendapat , nasihat atau soalan ?

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top