Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Pandu arah: Antara tanya orang, waze, google maps & gps kenderaan



Tidak semua orang diberi memori yang baik untuk mengingat jalan. Namun ada juga yang mahir dalam mencari jalan walaupun tidak pernah pergi ke sesuatu tempat itu. Dan dalam era teknologi sekarang, tiada kesukaran dalam hal arah pandu ini; terutama jika anda seorang yang pelupa atau sukar mahu bertanya. Yang penting tahu ke mana (ada alamat) mahu dituju.

Bantuan orang lain 
"Orang lain" itu selalunya bukan orang lain sangat pun. Sama ada mereka yang selalu mengingat jalan, atau pernah dan tahu arah jalan itu terdiri daripada ibu bapa, suami atau isteri, adik-beradik, kawan kita mahupun seseorang yang boleh membantu kita. Mereka ini diberi kelebihan untuk ingat. Dan sebahagian kita memang pelupa jalan (yang akan menyebabkan kurang mahir), memang sangat memerlukan bantuan mereka, atau mungkin ada juga yang malas mengingat sebab tahu ada orang akan bantu dia.

Google maps
Google maps adalah antara yang popular pada awal-awal penyediaan perkhidmatan peta dan arah dalam internet. Kita bukan saja boleh menganggarkan jarak ke sesuatu tempat namun lebih daripada itu kita juga dapat mengetahui hotel, bank atau pejabat terdekat dengan lokasi tujuan kita. Atau berapa jarak jika mengggunakan kenderaan atau jalan berbeza. Menjadi pilihan pada yang hendak mudah, kerana selalunya siap sedia ada dalam telefon pintar dan memang senang diakses dalam internet. Dan pilihan ramai pengguna komputer.


Waze
Kegemaran ramai pengguna kenderaan. Agak comel. Bukan sahaja memiliki suara serta bahasa yang boleh dipilih sebagai pemandu arah, malah boleh dipasang menggunakan suara kita sendiri. Selain berguna untuk kita melihat kesesakan arah jalan tersebut (bergantung pada ramai yang log in aplikasi sama), terdapat banyak kelebihan lain; kena install dulu, baru tahu.


GPS kenderaan
Ini lagi mudah, beli dan pasang sahaja di kenderaan, ada suara pandu arah (yang boleh dipilih bahasa), dengan hanya meletakkan (taip dan simpan) alamat, dia boleh terus memandu arah kita menuju tempatnya. Namun kita masih boleh mengikut arah jalan lain dan dia akan automatik menunjukkan arah semula berdasarkan jalan kita itu. Ya, itu yang menariknya GPS pada kenderaan ini.

Cara guna GPS? Ini bergantung pada manual yang anda dapat ketika membeli, dan orang yang jual akan terangkan pada anda, yang ini tak tahu, boleh tanya terus!

Jadi, mana satu pilihan anda? Anda sememangnya suka mencari atau jenis mudah mengingat? Atau mungkin juga jenis try and error, kaki terjah? Apapun memandulah dengan berhati-hati, ingat orang tersayang. Serta jagalah diri baik-baik.


2 yang menasihati

  1. Bila ada kereta sendiri nanti mungkin akan saya perlukan juga apps ni semua. =)

    Anem, saya buat blog baharu lagi. Jemputlah singgah. Hahaha.

    ReplyDelete
  2. WAZE - mudah yang penting update apps nanti tak menentu hala tuju.

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top