Ego di hari raya


“ Sesungguhnya Allah tidak menilai ke atas rupa kamu serta harta kekayaan kamu, akan tetapi Dia hanya menilai hati dan amal perbuatan kamu.” ( HR Muslim dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah).

"Ni soal diri dengan saudara mara lain tu, dengan kawan-kawan yang setakat tua dua tiga tahun tu, hah,"

"Kalau dia tak pergi rumah kita, kenapa kita pula nak sibuk-sibuk?"

"Kadang-kadang yang muda pohon kemaafan panjang berjela, yang lebih tua tu cuma jawab, 'samalah kita, minta maaf juga, ya' ."

"Bila kita tak pergi rumah dia, atau terlambat sedikit, dia mula mempersoalkan pula,walaupun kita lagi muda, kita ada hak juga sebagai manusiakan,?"

"Mula-mula ok. Ikhlas saja kita nak beralah walau selalu pun,namun siapa tak terasa jika dia dah mula pandai tak datang rumah kita da, raya pun tak,inikan hari lain, kan?"

"Yang tua dari kita tak salahke? Kenapa yang muda kena minta maaf dulu?"

"Raya tahun ni datang rumah saya ya, nak tunggu saya datang sana, jauh la, tak reti sangat jalan kat sana."

___________________

Bagi Anem, apa yang penting adalah keikhlasan dalam memberi dan menerima kemaafan. Tua atau muda, yang perlu kita ingat hidup hanya sementara.

Bermaafanlah kerana Tuhan. Demi mencari keredhaan. Rendahkan diri , kita akan tinggi disisiNYA.
INSYAALLAH

Hendak seribu daya,kan?

Indahke hidup kalau diselimuti dengan pakaian keegoan?
Apa kata kali ni, kita bergaya pula dengan pakaian kerendahan, yang cantik di mata, yang turut cantik di hati.

Fitting room di sana, jalan yang sebelah kanan tu.^_^

Meminta maaf memang amalan mulia, namun alangkah indah jika kita dapat mengelak daripada keadaan yang memerlukan kita memohon kemaafan tu, kan?

opss.. maaf jika Anem tersilap bicara ea, korang.yea.;p

p/s: Cemburunya mata melihat BARAAN sepanjang perjalanan menuju ke kampung - serius!. .^_^


14 yang menasihati:

  1. hye sis..lama x hapdet..sehat???slamat ari raya..dwet raya??

    ReplyDelete
  2. imHepPie

    eheh. bru berkesematan ublish dik..
    eheh. sehat. dwet aye? ihik. hbis da..tet.;p

    ReplyDelete
  3. sepupu aku akan catit mana rumah yg dia pergi tapi masih belum terima kunjungan balas!!

    ReplyDelete
  4. erm.. itu la, yg penting dia ikhlas kn dri, zaman skrg susah nk ikhlas apatah lagi menjumpai yg ikhlas, syg:)

    ReplyDelete
  5. suburkan semangat kejiranan...

    yo yo o jer nuar nih tp dia yg maleh kalu nk bergerak p beraya...ngeee... =D

    ReplyDelete
  6. dok tgk upin ipin dvd jeh time raya...syiok smpi x beraya...ish ish ish...nuar nuar =D

    ReplyDelete
  7. Blog Anuar Kamaruddin™

    ekeke.. comey jer perangai.. ;p
    wah..nak pinjam dvd tuh..ihik;p

    ReplyDelete
  8. yg kte lakukn smua pekara dgn penuh keikhlasan,x guna kte buat sesuatu kebaikkn penuh dgn kepuraan kn awk..

    ReplyDelete
  9. alvin takda rumah harga 8juta story

    adik anem, anem suruh dia bergaya:)

    lanz_evo7
    betul3, itu yg penting,lan:)

    ReplyDelete
  10. tu la ni yg nk komen pasal hari raya ni trutamannya budak2..diorg dtg umah bukan nye nk erat sillaturahim, tp nk duit raya je..lagi dasat kalo umo da belasan tahun. sepatutnya mentaliti duet raya ni harus dibuang jauh dan digantikan dengan keikhlasan memohon kemaafan dan menundukan keegoan diri ini yg kadang2 memang ego pon.

    ReplyDelete
  11. Ro Zhaf Zeck

    itula, si kecil kena dididik dgn betul perlahan2, jangan cakap tak boleh, gantikan dengan "kan lebi baik kalo adik..", mcm tu..
    erm, ego semua org ada, kena kawal dan bawa ke laluan yg benar jer:)

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top