Solat bukan susah pun, sayang



Malas, penat, takde masa, tak sempat! Amboi, macam-macam alasan kalau dah taknak tu, ya. Kami sempat je, boleh je kejar masa. Bukan susah pun, beberapa minit je,dik!

Kadangkala kita tak faham, bila sebut dosa pahala pun adik-adik masih berdegil, bagi mereka, solat atau sembahyang ni satu perkara yang boleh ambil mudah dan dibuat main.Kiranya mak ayah tak tegur, geng kawan-kawan-kawan tak solat, kenapa dia pula boleh tiba-tiba tunjuk alim kan? Ish , ini kewajipan, bukan perkara yang sukati kau nak buat ke tidak. Wajib! Takde pilihan :))

Setakat bacaan tak okke, ada tak hafal, boleh belajar, boleh baca mana yang tahu je, yang penting kesungguhan nak hafal, nak solat tu ada dalam jiwa, nanti mak ayah kita da takde, doa dan amalan anak macam kita ni lah yang bantu mereka, jika solat pun jarang-jarang, macamana je tu, syg ku?

Tak tahu, boleh tanya, buat apa nak malu, ALLAH lagi suka hamba dia yang nak belajar, dik. Akak , abang, ustaz , ustazah lagi suka nak bantu adik , yang nak jadi lagi baik, tau:)

Soal solat bukan boleh dibuat main, azab dia teruk tau, jika kita tak buat sekarang, takkan makin beso, dah tua, baru sibuk nak belajar, nak tanya, lagi malu. Tapi itu pun kalau sempat tua, kalau mati muda, takkan nak tempah flight ke neraka terus, taknak kan? Jadi belajarlah agama, muda ni, boleh lah belajar perlahan-lahan, sayang :)

Jangan malu-malu nak tanya, tau! Kuatkan semangat, adik boleh belajar, semua orang sempat jadi baik , antara nak dengan taknak je, ingat tu!:)

Cara Sembahyang Dengan Betul


p/s: Jom!


7 yang menasihati:

  1. tq cik anem :D

    ReplyDelete
  2. =') Thanks, I'm ashamed of myself =\

    ReplyDelete
  3. salam dik

    lame bebenor tak 'bersua' yeee ^_^

    tanpa solat sapalaaaa kita yg hanya bermusafir di bumi ini dan akan kembali bila2 masa sahaja...

    ReplyDelete
  4. anem..

    peringatan yang bagus untuk semua orang.. (^__^)

    ReplyDelete
  5. thanks utk peringatan tu aneem :)

    ReplyDelete
  6. entry yg baik sebagai peringatan utk semua

    org kata kalau nk 1000 daya,kl xnk tu, xyah bg 1000 alasan, 1 alasan da ckup..

    so, time kasih utk peringatan ye

    :D

    ReplyDelete
  7. Sama2 lah kita semua, anem pun sedg memperbaiki dri:)

    p/s:anony , dah tuka, thanks:)

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top