JANGAN DITEKAN ANAK INI ( Puisi Zahiril Adzim )


Buku Bogel Menuju Tuhan itu Anem selak sehelai demi sehelai. Dari prakata, puisi, catatan hingga terbitan Anem selidiki -walau tidak tahu apa hendak dicari . Namun pelakon utama Drama dan Filem Juvana , serta Bunohan , Kami dan Karaoke ini mampu membuat Anem terfikirkan dan merasakan penulisan yang boleh juga ditatap selalu di blognya itu .Dalam beberapa lembar, Anem rasa mahu berkongsikan salah satu puisinya.

 JANGAN DITEKAN ANAK INI

Manusia...

Setiap dalaman manusia ada kemarahan yang boleh membahayakan.
Darwin kata, kita berasal dari binatang.
Ada sifat keganasan yang sangat buas.

Macam mana pun,
Sebab manusia ada id, ego dan super ego.
Sebab manusia ada kepercayaan agama,
atau kemanusiaan bagiyang tak pegang agama,
Kita dapat mengawal keganasan, kebuasan, kemarahan.

Tapi...
Manusia mana sekali pun,
Kalau dah ditindas berkali- kali,
Kalau dah ditekan berkali- kali,
Kalau dah ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan,
ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan,
ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan,
ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, ditekan, dan ditekan lagi..
Akhirnya akan MEMBERONTAK, MENGGANAS, MEMBUAS.
Tolong jangan ditekan anak ini kerana aku percaya satu hari dia akan
memberontak.


"Hanya satu kata, LAWAN!" - WijiThukul.

---

Salam penuh rasa doa dan pengharapan semoga mereka berdua
berbahagia hingga akhir hayat -
selamat pengantin baru  
pemilik blog zahiriladzim.blogspot.com ini dengan
pasangannya yang cantik shera ayob .

update : tahniah untuk kelahiran anak sulong kalian, comel ! 



Buku antologi puisi dan catatan ni memang indah . 
Rugi tak memiliki :)


2 yang menasihati:

  1. wow.... mnariknya puisi 2. id, ego n superego... dah masuk ilmu psikologi 2. hehe :D

    ReplyDelete
  2. @zEri sAfEerA , kan dalam maksudnya :D

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top