Doa awal dan akhir tahun Hijrah -awal muharram (Maal Hijrah 1438 / 2016 )


Kenangan semalam ditinggal pergi.
Kini melangkah ke depan kerana Ilahi.

Harus kuat lagi. Tuhan, izinkan.

Tema maal hijrah 1438 hijrah (2016) -  
Ukhuwah Islamiah Asas Penyatuan Ummah

Salam maal hijrah untuk semua sahabat, pembaca dan kawan-kawan .Yang lalu jadikan pedoman, hadapi hari depan dengan keazaman dan penambahbaikan. Semoga kita dipermudahkan. Insyaallah.

----------- -
Di bawah ini perkongsian artikel anem dapat dari sumber adaa-inspiration.com
 
MUHARAM adalah bulan pertama dalam Sistem Kalendar Islam (Hijriah). Pada asasnya, Muharam membawa maksud ‘diharamkan’ atau ‘dipantang’, iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91).

Doa Akhir Tahun



Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah. Dengan izin Allah, sesiapa yang membaca doa ini akan mendapat Perlindungan Allah SWT dari fitnah dan tipu daya syaitan serta mendapat setahun keampunan dosa yang lalu.

Maksudnya: Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu. Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.


Doa Awal Tahun




Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam 1 Muharram 1436 . Barangsiapa membaca doa ini sebanyak 3 kali selepas solat rowatib ba’diyyah Maghrib pada malam tanggal 1 Muharram, Allah akan memerintahkan 2 malaikat untuk melindunginya daripada fitnah dan tipu daya syaitan selama setahun yang mendatang.

Maksudnya: Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia. Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

[klik / tekan gambar untuk lebih jelas ]


Gambar doa pula Anem dapat dari laman web http://rezwati.blogspot.com



sumber gambar : 


19 yang menasihati:

  1. Tak sangka trjumpa lagi arnamee kat alam maya ni. Thx 4 sharing

    ReplyDelete
  2. salam maal hijrah

    ReplyDelete
  3. Salam maal hijrah dari saya

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:51 PM

    terima kasih utk ilmu ini..mohon share n salam maal hijrah..

    ReplyDelete
  5. Salam kenal dan salam maal hijrah. Pertama kali sampai sini

    ReplyDelete
  6. siang gan..
    ijin nyimak nih..

    ReplyDelete
  7. nice share ghan :)

    ReplyDelete
  8. kunjungan siang,,,,,
    terimakasih atas semua informasinya yang sangat bermanfaat,,,,

    ReplyDelete
  9. nice share nih,
    keep posting sob

    ReplyDelete
  10. good post brother..
    ditunggu artikel selanjutnya..

    ReplyDelete
  11. Nice blog,
    ane tunggu postingan lainnya

    ReplyDelete
  12. Anonymous6:32 PM

    Ijin share om,makasih moga barokah

    ReplyDelete
  13. Nice blog !!

    Jangan lupa follow me..
    http://risalahcermintua.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. Selamat tahun baru hijriyah

    ReplyDelete
  15. MA SHA ALLAH GREAT

    Islamic Lectures ,Hadees& Short Islamic Stories
    http://zarasoch.com

    ReplyDelete
  16. semoga berkah dan dapat pahala banyak

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top