Kita nasihat orang senang, tapi diri sendiri payah


Malam tu,  gelanggang badminton jadi tempat Anem dan kawan sebelah Anem lepaking - lagi . Dia antara salah seorang sahabat perempuan Anem yang sangat comel. Anem ingat lagi pandangan mata dia yang redup tu, dia suka beri puji insan dhaif macam Anem ni.

"Suka tengok Anem . Bukan apa, macam bersemangat je tengok , macam takde masalah ". Dush! rasa macam M16 terus tertembak menembusi halaman rusuk kanan dah.  Jika benar bagai dikata, wah muka sardin Anem ni berjayalah buat orang tak mampu menelah.

"Eh. tak juga. Anem cuma ego. Tak suka orang lihat Anem nangis, tak nak orang nampak Anem lemah. Anem cuma kalau boleh nak bagi semangat dengan semua orang di sekeliling Anem " - spontan betul Anem beri jawapan tak boleh blah tu . Padahal.

"Anem , apa pendapat Anem tentang orang ?" tanyanya bersahaja . Memohon seribu satu keikhlasan . Sudah! puas pula Anem nak buka halaman lalu, lihat secara seluruhnya bagaimana sahabat Anem seorang ini .

"Anem tengok awak ni jenis bercita-cita tinggi . Cuma awk jenis banyak fikir ". Jawab Anem selamba padahal takut amat nak luah kata benar. Kalaulah awak nak tahu, kawan, awak banyak persamaan dengan saya dari sudut ini.



"Maksud Anem ?" Tanya dia.
" Kita tak boleh takut-takut dengan kemungkinan yang ada . Jangan fikir nanti apa jadi kalau buat, macamana kalau,  , jangan terlalu fikir , kita kena cuba dulu "

Tiba-tiba kawan sebelah ni mengingatkan satu sms yang Anem tak ingat bila Anem hantar .
"Jangan biarkan diri duduk dalam sebuah kotak yang gelap, yang mana kita takut nak keluar dari kotak tu, fikir di luar ada ular lah, macam-macam lagi benda bahaya ada di luar kotak . Tapi sikit pun kita tak cuba berusaha untuk keluar ".
Anem senyum. Serius awak, ayat tu untuk diri Anem juga, wak. Anem lebih bawah dari aras laut sebenarnya tau  . Nampak macam macho je, tapi bab nak yakinkan diri , serius payah !

Malam tu , tiba-tiba muncul pula otak falsafah ajaib, ilham malam dari tuhan .

"Kita ni ibarat berada di hadapan sebuah tangga. Kita teringin sangat nak berada di puncak. Rasa nak sangat berada di atas. Tapi kita takut gayat, takut jatuh, tertanya-tanya 'bolehke aku naik tangga ni?' , sedangkan kita melangkah pun tidak , letak kan kaki dekat atas tangga tu pun tidak . Persoalannya bila masanya kita akan berada di atas kalau asyik fikir macam-macam sebelum kita naik tangga tu lagi ? Ya, betul , kemungkinan untuk turun balik dari tangga tu ada, jatuh dan gayat tu ada, tapi berjaga-jagalah. YANG PENTING naik tangga tu dulu, tak naik tak tahu hasilnya  ". 
Dia terdiam seketika. Kemudian kami ketawa dan saling bagi semangat sama-sama. Kongsi cerita sampai hampir lewat malam. Walaupun macam susah nak jumpa lagi lepas ni kerana dia sambung kerja di negeri orang dan akan sambung belajar juga nanti , Anem akan tetap terus mendoakan dia dari jauh.

Untuk kawan sebelah tersayang ,maafkan silap salah Anem selama ni.terima kasih kerana menjadi kawan yang baik , yang sudi menemani hari-hari Anem keseorangan . Selamat berjuang, selamat istiqamah Anem ucapkan, lillahitaala.  Dan semoga kuat!

Serius, orang paling susah nak terima nasihat- adalah diri sendiri. ya, Anem harap Anem juga kuat dan berani menghadapi dugaan hari hari mendatang, insyaallah ! Doakan untuk kebaikan kita semua.  Anem cuma nak semua tahu, Anem sayang kawan-kawan Anem. Dan betullah ,setiap orang  ada kisahnya, setiap kisah, ada hikmahnya :)



The Prophet (s.a.w) said : “You must speak the truth for the truth leads to virtue and virtue leads to Paradise. One who always speaks the truth and means the truth is recorded as truthful with Allah. Keep away from the lies, for the one who continually tells a lie leads to evil and evil leads to Hell-fire” [Al-Bukhari & Muslim] 

[gambar sumber dari owhsomuslim.com &; islamic-quotes.com]



8 yang menasihati:

  1. salam anem. pas ni buleh jd kaunselor tu...tahniah!
    P.S. TQ krn follow blog lama sy iaitu www.jukdin.com. Blog itu telah ditutup dan kini sy menulis dari jukdin.blogspot.com.

    ReplyDelete
  2. Akak pun jenis banyak berfikir sampai boleh jammed!

    Bila sudah tak tahu nak buat apa akak cuba buat istikharah untuk Allah bagi jalan.

    Atau kadang2 tanya pendapat kawan2..

    I'm here always for you..:)

    ReplyDelete
  3. salam
    Saya dtg dari tempat embun melati.

    Nice gak..

    Salam kenal ..

    ReplyDelete
  4. rain905:42 PM

    NAK DUIT SEGERA??
    NAK DUIT LEBIH??

    KUNJUNGI LAMAN WEB KAMI!

    http://www.rm20segera.com/?r=rain90

    PASTI TAK MENYESAL!!

    ReplyDelete
  5. Salam. Post akak menarik! hehe.
    Rasa macam dapat inspirasi.
    Er sebenarnya nak mintak halal jugak,
    ambik gmbr 'knowledge power up' tu masuk blog.
    visit yee. :) let me know kalau akak tak suka ad gmbar tu. hehe.

    http://najlaofficialsite.blogspot.com/2013/01/permulaan-2013.html

    ReplyDelete
  6. Salam kenal. Entry yang sangat baik untuk dikongsi, Thanks.

    ReplyDelete
  7. salam...yang blh terime tu ok lah jug...tp yang tak blh,
    susah jug.....

    ReplyDelete
  8. thanks for the reminder ;)

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top