Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Penyakit-penyakit hati dalam islam

Semua kita ada sifat baik dan tidak baik. Jika boleh semua nak jadi baik dan mengawal sifat tidak baik. Sifat tidak baik tu bagaimana ? Jadi melalui permbacaan saya , saya kongsikan apa yang dikatakan penyakit-penyakit hati dalam islam .


Gambar dari spreadsalam


Nabi Muhammad s.a.w bersabda,
"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."
(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir)
  • Sombong (menayang apa dia ada. Sedangkan semua milik Allah )
Allah Ta’ala berfirman,وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلاَ تَمْشِ فِي اللأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللهَ لاَ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَجُوْرٍ {18}“Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS. Luqman:18)
  • Dusta ( kebohongan yang membawa kepada kejahatan )
Nabi bersabda, “Seseorang yang senantiasa & terbiasa dgn dusta akan dicatat di sisi Allah ta’ala sebagai pendusta.” (HR. Bukhari 10/423, Muslim no. 2606)
  • Ujub (menganggap diri mulia dalam hati. Ia dicela Allah)
Sabda Rasulullah saw: "Tiga perkara yang membinasakan: Kekikiran yang dipatuhi, hawa nafsu yang dituruti dan kekaguman seseorang terhadap dirinya (ujub)."
  • Iri dan Dengki (iri kurang senang lebih orang. Dengki ialah mahu menghapuskan kebaikan pada orang lain. Berlaku dalam dua hal saja boleh dengki dan iri ini iaitu ilmu dan bersedekah.
"Jauhilah dirimu dari hasad (dengki), karena hasad dapat memakan kebaikan seperti api membakar kayu kayu bakar (H.R. Abu Daud)"
  • Riya’ (Berbuat baik dan gemar menunjuk-nunjuk )
“Orang yang riya berciri tiga, yakni apabila di hadapan orang dia giat tapi bila sendirian dia malas, dan selalu ingin mendapat pujian dalam segala urusan. Sedangkan orang munafik ada tiga tanda yakni apabila berbicara bohong, bila berjanji tidak ditepati, dan bila diamanati dia berkhianat.” (HR. Ibnu Babawih).
  • Bakhil dan kikir ( sebab cinta harta dia jadi kedekut )
“Adapun orang-orang yang Bakhil dan merasa dirinya cukup, serta mendustakan Pahala terbaik, maka kelak Kami akan menyiapkan baginya jalan yang sukar”.
[Al-Lail 8-10].
  • Prasangka Buruk
Allah Swt berfirman, "Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan berprasangka buruk. Karena sebagian dari prasangka buruk itu adalah dosa ..." (QS. al-Hujurat: 12)

Gambar dari spreadsalam

Jangan mengalah , teruslah cuba menjadi lebih baik , insyaAllah sama-sama kita :)

0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top