Nisshaa Muniandy - cikgu yang hadapi dystonia (perlukan sumbangan)

Sejak dua dekad lalu, Nisshaa Muniandy mengalami gangguan saraf yang melumpuhkan serta menghalangnya daripada menjalani kehidupan biasa.


Didiagnos pada usia 17 tahun dengan dystonia, keadaan yang menyebabkan pengecutan otot secara tidak sengaja, Nisshaa Muniandy mengalami kesakitan yang berterusan dan bergelut untuk melakukan tugas harian. 

Wanita berusia 27 tahun itu, yang merupakan seorang guru sekolah menengah sambilan, berkongsi bahawa dia biasanya keletihan selepas seharian bekerja kerana dia perlu berdiri. 

“Saya mahu berbuat lebih banyak untuk pelajar saya tetapi saya terhad dari segi fizikal. Tetapi mereka faham,” katanya mesra.

Nisshaa akhirnya lulus dari Universiti Malaya dengan ijazah dalam Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua dan sarjana dalam Pengajian Bahasa Inggeris.

Nisshaa telah mengambil ubat selama 10 tahun yang lalu, malah telah beralih kepada fisioterapi dan akupunktur untuk melegakan kesakitannya, tetapi ini tidak mencukupi untuk menguruskan simptomnya.

Nisshaa Muniandy menghidap dystonia, keadaan yang jarang berlaku yang menyebabkan pengecutan otot secara tidak sengaja dan menyebabkan dia mengalami kesakitan yang berterusan. 

Untuk mengatasinya, dia telah mendapat keselesaan dalam menulis - khususnya puisi, yang melaluinya dia dapat meluahkan cabaran yang dia hadapi dan emosi yang ditimbulkan oleh keadaannya..

“Ketika saya berusia awal 20-an, saya mula menerima diri saya, keadaan saya. Saya merasakan penerimaan adalah kunci untuk membuat cara saya sendiri. "Saya sudah cukup," dia mengisytiharkan, sambil menambah, apabila orang mengejeknya, dia akan memalingkan pipi yang satu lagi.

“Your judgment is nothing compared to my pain.”

("Penghakiman anda tidak ada apa-apanya jika dibandingkan dengan kesakitan saya.") 

Kemudian bulan lepas, doktornya memberitahunya tentang rawatan pembedahan yang dikenali sebagai Rangsangan Otak Dalam (DBS), yang boleh mengurangkan 50% kesakitannya. Namun, kesannya hanya akan kelihatan selepas setahun.

Prosedur invasif minima melibatkan implan elektrod yang menghantar isyarat elektrik ke bahagian otak yang mengawal pergerakan, mengurangkan pengecutan otot yang tidak disengajakan. Jumlah rangsangan dikawal oleh alat seperti perentak jantung yang diletakkan di bawah kulit di bahagian atas dada. 

Nisshaa kini menyasarkan untuk mengumpul RM100,000, yang dengannya dia boleh mendapatkan perentak jantung dengan bateri serba baharu yang boleh bertahan sehingga 15 tahun, dengan insurans. 

Dan selepas pembedahannya, dia berharap untuk menerbitkan puisinya dan mendermakan hasil jualan kepada orang lain yang menghadapi cabaran yang sama. 

Mereka yang ingin membantu Nisshaa mencapai matlamatnya sebanyak RM100,000 boleh menderma di sini. Ikuti perkembangannya dengan mengikutinya di Instagram.





Sumber gambar dan artikel asal -
Moganraj Villavan @ FMT Lifestyle)



0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee 2024 © TERIMA KASIH ♥



click to te top