Penyakit Batuk Kokol / Pertussis


Pertussis atau batuk kokol adalah penyakit cegahan vaksin yang disebabkan bakteria Bordetella pertussis. Bakteria ini boleh menjangkiti semua orang tanpa mengira usia.

Bakteria ini tersebar melalui udara daripada seorang individu kepada individu yang lain. Oleh itu, orang awam dinasihatkan untuk mengamalkan langkah pencegahan bagi mengelakkan daripada dijangkiti penyakit ini.

 





Wabak ini sebenarnya bukanlah baru di Malaysia dan baru baru ini telah menyerang beberapa kawasan di Melaka.


Cara pencegahan batuk kokol / Pertussis

Wabak ini boleh dicegah dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti kerap membasuh tangan dan mengamalkan cara batuk yang betul menutup mulut supaya tidak berjangkit.

Kanak kanak dan bayi diberikan suntikan Pelalian menggunakan vaksin Pertussis sekurangnya 3 dos dan diberikan secara suntikan. Di Malaysia, pelalian diberikan kepada bayi sebanyak 4 dos mengikut Jadual Program Imunisasi Kebangsaan. Pelalian diberi pada umur 2, 3 dan 5 bulan serta dos tambahan (booster) pada umur 18 bulan. Ia masih terkawal. Insya-Allah.


Antara sumber:

- https://www.sinarharian.com.my/article/274995/berita/nasional/pesakit-batuk-kokol-dinasihat-jalani-kuarantin---pakar?fbclid=IwAR0Q3-VkHeNEwYkOF_zODweHwxt4X-KC-tn808Y1tJ6XjlaDs4CkR9rnv0g

- https://m.facebook.com/groups/hulucheka/permalink/3654505108118395/?sfnsn=mo&ref=share&mibextid=6aamW6

Twitter: 1

Twitter: 2

0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee 2024 © TERIMA KASIH ♥



click to te top