Daging korban tak sesuai buat steak?


Bismillah. Dengan ini saya bermula dengan topic Daging Korban Tak Sesuai Makan Macam Steak! Sembelihlah lembu Wagyu, sado, kampung, semua pun tak sesuai! Murah atau mahal bahagian korban kalian taklah terbazir cuma tak sesuai di masak & makan seperti steak. 


Pertama skali kita kena paham apa itu Rigor Mortis (RM) secara am. Organisma bertulang belakang akan mengalami RM ketika mati. Otot-otot akan kejang dan mengeras. Kalau biasa pancing, ikan dlm icebox itu bukan mengeras senget sebab beku. Itu contoh RM dalam binatang selain haiwan disembelih.

Sekarang berbalik kepada Lembu dan Kambing. Selesai sembelih dan darah mengalir sampai habis terus akan disiat kulit dan daging akan dilapah dan agihkan. Untuk organ dalaman, fresh is best. Tetapi untuk daging, RM akan menyebabkan daging itu keras. Inilah sebab tak sesuai dimakan macam Steak. 


Di barat, praktis selepas sembelih & siat adalah gantung rangka itu minimum 2 minggu hingga ke sebulan utk membenarkan otot-otot rileks secara semula jdi dan enzyme akan melembutkan otot sebelum dilapah sebelum dijual. Suhu perlu dikawal rapi untuk mencegah pencemaran bakteria.


Sumber (dengan kebenaran):

Chef

https://x.com/ButterAlways92/






0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee 2024 © TERIMA KASIH ♥



click to te top