Jangan Cepat Down, kawan !



Tuhan tak turunkan musibah macam tu saja, mesti ada sebab dan tujuannya, jangan pula kata 'kenapa kita je kena?' sebab ramai lagi yang ditimpa macam-macam bencana dan kegagalan.

Jenis, Bila, Serta sebab Musibah diturunkan :

1. Bala'-apabila org jahat melakukan kejahatan -dihina didunia sebelum dihina diakhirat .
Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami (Allah) akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai ujian. Dan kepada Kami (Allah) kamu dikembalikan.  " Maksud Firman surah anlanbiya' 21:35)

2. Ibtila'-apabila org baik melakukan kebaikan - supaya mereka bertaubat.
"Dan sesungguhnya kami telah menghukum (Fir’aun dan) kaumnya dengan (mendatangkan) musim kemarau yang panjang dan kekurangan buah-buahan, supaya mereka mengambil pelajaran."-Maksud surah al-araf7:130

3.Kafarah -apabila org baik buat jahat- sebagai ujian tingkatkan darjatnya sebagai seorang mukmin.
"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? (QS. 29:2)-Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (QS. 29:3)"- Maksud firman surah an-ankabut 29:2-3)


Jika dapat musibah, jangan down cepat sangat , 
Apa perlu kita buat adalah :

-Ucapkan lafaz istirja' dan berdoa dgn doa Ummu Salamah
-Bersabar sebanyak mungkin
-Bersangka baik dengan ALLAH.
-Ada hikmahnya: manusia lemah bukan bijak merungkai/ tafsir semua hikmah
-ALLAH masih ingat dan sayang kita, jika tak diuji mcm kafir, kita akan sesat
- Jangan lupa berzikir dan bertasbih
-Orang lain ada lagi teruk ditimpa musibah, namun hebatnya mereka kadangkala lebih kuat dari kita
-Jangan mengeluh, tak seharusnya kamu terlalu mencintai dunia yang sementara ini
-Lihatlah musibah dengan mata hati- ya! Mata hati akan melihat kepahitan di duniaini sebagai kemanisan di akhirat kelak.
-Sesiapa yg ditimpa musibah tergolong bersama golongan bersama-sama Allah. Indahkan? Tapi bukanlah senang.
-Yakin ALLAH akan beri pahala. Yakin lah!
-Bandingkan musibah akhirat dengan musibah dunia. Bandingkan nikmatnya juga.
-Musibah adalah ubat untuk peyakit hati.
-Jangan bertindak melulu, buktikan anda bukan seorang yang berjiwa rapuh.


P/S: Down,down, bangunlah! Jangan biar orang tepuk tangan sebab kesedihan dan kegagalan kita.
Yakinlah, setiap awan mendung boleh berubah menjadi cerah.


12 yang menasihati:

  1. Bila ada masalah je aku guna kata InsyaAllah je.. InsyaAllah benda ni dapat selesai, at least aku ingat Allah ada nak tolong kita.

    ReplyDelete
  2. Salam singgah dr dinaz,
    musibah, pernah sekali tu..lama dah masa Dinaz kecik lg, biz ayah baru nak mula, premis opis terbakar...
    musibah ni yg membuatkan femili dinaz sedar dan membersihkan segala kemungkaran yg telah berlaku..alhamdulillah segalanya berubah dan ktorg sentiasa bersyukur dan ingat pada-Nya.

    ReplyDelete
  3. manusia selalu melupakan ALLAH di saat mereka senang..namun bil amusibah menimpa..mereka akan dekatkan diri padaNYA...ALLAH turunkan dugaan pada hambaNYA kerana kasih sayangNYA..

    ReplyDelete
  4. jgn putus asa :) nice entry

    ReplyDelete
  5. @Izzat Aziz Sesungguhnya,hanya dengan mengingatinya, hati akan menjadi tenang. :)

    ReplyDelete
  6. @DiaUmaiNiNaz Alhamdulillah, tuhan sangat syg keluarga kamu :)

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top