Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Minat membaca, mengambil gambar dan menulis (terkini; 2017, menulis untuk blog iluvislam.my & terlibat dengan buku antologi puisi kemerdekaan: Bianglala Melukis Syurga)

Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Jika ada sebarang pendapat boleh tinggalkan di ruangan komen atau e-mel ke arnamee (at) gmail.com. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian.

Pelupa? : Belajarlah tingkatkan daya ingatan


"Baru tadi mak cakap, long" - Kritikal dah ni, tak wajar seorang tu muda-muda dah terlalu pelupa, pelupa letak handphone dekat mana, pelupa jika disebabkan ralit dengan hal lain, mungkin sebab fokus lari, tapi yang jenis pelupa tak bersebab ini, sakit tak, tak terhentak kepala pun, accident pun tak macam cerita seribu kali cinta tu, Then, tiba-tiba pelupa tak ingat. Tak tahu apa yang difikirkan, sampai parah bebeno dah. 

Antara sebab-sebab seorang boleh jadi pelupa:

-Makan kepala ikan
- Makan organ dalam binatang seperti jantung, limpa, hati, melainkan atas keperluan menurut doktor.
- Makan makanan tercemar disebabkan semut, sebab semut ada bahan kimia yg melemahkan daya ingatan
- Jangan makan berlebihan- makan semasa lapar, berhenti sebelum kenyang
- Jangan minum ketika makan. Sambil-sambil suap makan nasi sambil-sambil minum air-elakkan
- Jangan bagi kepala tergegar dek pukulan atau hantukan-akan jadi tak bermaya, ingatan pun lemah.


Untuk tingkatkan daya ingatan:

-Berolah raga / Bersenam
Bila otak bergerak akan menguatkan jantung meningkatkan darah atau nutrisi ke otak

-Tidur cukup
Jika tak cukup, boleh mengganggu emosi

- Mengamalkan pemakanan sihat, antara makanan yang boleh buat ingatan ditingkatkan:

Buah anggur hitam, maduh lebah, halia, buah badam, susu , air zamzam, kismis, jus karot, epal, kurma, ikan tuna, tempe, air soya dan macam-macam lagi.

Mengawal stress
Kena pandai menenangkan diri , chill~

Ubat kesedihan
Ya! Belajarlah supaya tidak mengalami sakitsakit yang membawa kemurungan

Mengunyah Gula-Gula Getah
Mengunyah gula-gula getah boleh meningkatkan denyut jantung sehingga memperbaiki oksigen yang dikirim ke otak dan meningkatkan kekuatan kognitif

Pengulangan: baca dan soal-jawab untuk ingat
Kita selalu lupa sebb kita jarang buat, jarang ingatkan diri,jadi ulang-ulang buat, banyak kali, mungkin akan ingat

Menguji minda
Bermainlah catur, sahiba supaya otak akan sentiasa diuji daya ingatannya

Bermain dengan angka
Main angka akan teruji daya ingatan.

-Berhati-hati dengan pengambilan vitamin atau makanan tambahan
Jangan mengambil ubat tanpa arahan doktor

Membaca Al-Quran
Insya-Allah dipermudahkan daya ingatan dan menenagkan jiwa.

- Selain itu amalan berpuasa sunat juga baik kerana puasa juga boleh menajamkan minda.

Disamping itu latihkan diri berzikir seperti berikut: -
1) Ya Rahman (Maha Pemurah) 100x selepas solat fardhu.
2) Ya Hakim (Maha Bijaksana) 300x setiap hari.

P/s: Ingatlah orang yang tersayang.





11 yang menasihati:

  1. antara sebab lupa. mkn semut. hik3

    ReplyDelete
  2. refresh minds..
    thanks for the double thumbs up info sharing

    ReplyDelete
  3. tempe kalau goreng dengan ikan bilis sedap giler!!ade sape pernah amik examo?berkesan tak?

    ReplyDelete
  4. thanks for da tips... sebelum nie mmg tau tak bole minum air yg da ade semut.. tp xtau sebabnye.. rupe2nye semut ade bahan kimia yg buat kita lupa..isshhhh

    ReplyDelete
  5. thanks for tips.sangat berguna terutama sekali kepada para pelajar..

    ReplyDelete
  6. best2.. nak share nti ek?
    minta izin dulu lehh?

    ReplyDelete
  7. @maCy

    BETUL! Makanlah snek ke apekan,ini semut:P

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top