Buat Sabah , Sarawak dan Semenanjung jadi dekat.



Biarlah nampak ralat, malah ada dihujani pelbagai kata kesat pada orang tak berminat. Namun satu yang tersirat, buat orang yang tak berapa nak larat, tak mampu keluarkan duit berkerat-kerat , nak menaiki kapal terbang yang ringan tapi nampak sebenarnya berat , Rancangan realiti tv bagi Anem, tak kisahlah apa pun, membuatkan Anem semakin terasa bahawa negeri Sabah , negeri Sarawak itu macam dekat.

Untuk pergi ke sana, macam suatu yang agak mustahil untuk masa-masa sekarang, malah pendedahan melalui subjek sejarah , mujur juga ada televisyen , internet dan juga saluran satelit berbayar , untuk tahu tentang perkembangan dan kelebihan negeri di borneo itu membuatkan Anem rasa wujudnya rancangan macam ni, Anem dapat tengok malah lebih dari itu dengar dan belajar tentang bahasa dan budaya negeri sahabat-sahabat Anem .

Mungkin, jika kita masuk PLKN , selalu berpindah, atau berkemampuan, ia tidaklah menjadi satu kelainan, tapi bagi Anem semenjak mengenali Linda Nanuwil, Anem mula makin sayang dengan negeri Sabah. malah Hafiz AF buat Anem rasa Sarawak berada di tidak jauh, hanya di sebelah. Dari semua yang dikata tidak baiknya program realti tv, cukuplah Anem sebut satu sisi baiknya - mengenali negeri-negeri di Malaysia dari hati, adalah sangat indah.

Kita adalah satu - percayalah dengan setiap style fanatik dari peminat rancangan realiti tv itu, walau tersimpan 1001 rasa tidak puas hati bila pemenangnya bukan yang diundi, tapi percayalah wujud rasa sayang dalam hati bahawa marah tak puas hati bukanlah benci- namun hanya ayat luahan hati. Habis rasa sedih sementara, berganti rasa sayang tak terhingga . Kan dah cakap, benci jangan benci sangat. Sayang, jangan sayang sangat, kan?


Anem bersyukur, malah bangga menjadi rakyat Malaysia.Tak kiralah, bangsa apapun, kita tetap manusia yang ada berlainan citarasa. Hormatilah jiwa-jiwa semua.

Dan berkebetulan pula kini bukan ada rancangan hiburan saja, peminat pun sudah makin bijak menilai bakat, bukan terlalu memandang kenegerian, Anem cuma nak cakap, dunia teknologi dan kemodenan benar-benar merubah kita semua, insyaallah kepada yang lebih baik.
<3

- Anak kampung bah .

Aish. Terindu Akademi Fantasia pulak. ops
p/s:arnamee- asal Selangor, tinggal di Perak.


2 yang menasihati:

  1. Ayat penuh tersirat...:D berkali-kali saya baca. Jelas ada bakat seorang bersajak..:)

    Salam kenal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga awak.terima kasih ya. doakan :).
      may ALLAH bless you.

      Delete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top