Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

2019: Tahun filem animasi Malaysia meletup di pawagam!


2019 mencatatkan kenangan manis tersendiri kepada industri perfileman Malaysia apabila filem-filem animasi tempatan yang ditayangkan mendapat sambutan yang begitu meriah dan luar biasa! Filem animasi kita membuktikan mereka berada di dalam kelas tersendiri apabila penghasilannya bertaraf antarabangsa dan diminati ramai. Jom kita lihat filem-filem animasi berjaya yang ditayangkan 2019 ini!

Upin & Ipin: Keris Siamang Tunggal 


- Dengan kos sebanyak RM 20 juta, filem yang dihasilkan Les' Copaque Production ini berjaya mencatat sebanyak RM 26.19 juta.



Upin & Ipin: Keris Siamang Tunggal adalah filem pengembaraan animasi Malaysia 2019. Filem ini mengikuti pengembaraan kembar dan kawan mereka di kerajaan Inderaloka yang fantastik, di mana mereka harus menyelamatkan kerajaan daripada raja jahat.

Ia adalah filem ciri ketiga berdasarkan siri TV animasi Upin & Ipin oleh Les 'Copaque Production, selepas Geng: Pngembaraan Bermula pada tahun 2009 dan Upin & Ipin: Jeng Jeng Jeng! pada tahun 2016. Dengan bajet RM20 juta, ia adalah filem Malaysia paling mahal yang pernah dibuat.

Versi Bahasa Melayu asalnya dikeluarkan pada 21 Mac 2019 di Malaysia, Brunei dan Singapura. Filem ini telah meraup kira-kira RM26 juta di Malaysia, menjadikan filem animasi tempatan paling tinggi kedua di pawagam Malaysia.

Filem ini memenangi Filem Ciri Terbaik di Festival Filem Animasi Antarabangsa Montreal 2019 dan Filem ini dikemukakan untuk pertimbangan dalam kategori Filem Animasi Terbaik di 2020 Academy Awards.

Sumber: https://en.wikipedia.org/wiki/Upin_%26_Ipin:_The_Lone_Gibbon_Kris

BoboiBoy The Movie 2


- Dengan kos sebanyak RM 7 juta, filem yang dihasilkan Animonsta Studios ini berjaya mencatat sebanyak  RM 29.60 juta.



BoBoiBoy Movie 2 adalah filem komedi superhero komputer animasi Malaysia yang diarahkan oleh Nizam Razak. Filem ini mengikuti BoBoiBoy dan rakan-rakan kerana mereka harus melawan penjahat kuno bernama Retak'ka yang mahu mengambil alih kuasa-kuasa elemental BoBoiBoy.

Ia adalah filem kedua yang akan dihasilkan oleh Animonsta Studios selepas BoBoiBoy: The Movie (2016). Ia merupakan sekuel yang berdiri sendiri untuk musim pertama BoBoiBoy Galaxy. Ia ditulis bersama oleh Nizam sendiri dan Anas Abdul Aziz. Ini adalah filem pertama yang menggunakan tetapan dan watak dari BoBoiBoy Galaxy.

Ia dikeluarkan secara serentak di 4 negara, termasuk Malaysia, Indonesia, Brunei, dan Singapura pada 8 Ogos 2019. Versi dub Vietnam itu dikeluarkan di Vietnam pada 30 Ogos 2019.

BoBoiBoy dan kawan-kawan Yaya, Ying, Gopal, dan Fang adalah remaja berusia 14 tahun yang semuanya mempunyai kuasa besar unik yang berbeza. BoBoiBoy mempunyai tujuh kuasa asas: Api, Air, Kilat, Angin, Daun, Bumi dan Cahaya. Spheres Power adalah robot yang mengandungi kuasa dan pelindung galaksi. Bersama-sama mereka melancarkan dunia galaksi dalam angkasa untuk menyelamatkan Spheres Daya yang dikendalikan oleh kejahatan.


Ejen Ali The Movie


- Dengan kos sebanyak 6.5 juta, filem yang dihasilkan WAU Animation ini berjaya mencatat sebanyak  25 juta (dan sewaktu artikel ini ditulis filem ini masih lagi ditayangkan).



Ejen Ali: Filem ini adalah filem aksi filem pengintip animasi komputer tahun 2019 di Malaysia. Filem ini mengikuti ejen remaja pengintip Ali kerana dia perlu mendedahkan misteri yang mengancam bandar Cyberaya dan mempertaruhkan kesetiaan kepada agensi rahsia MATAnya.

Ejen Ali memegang peranannya sebagai perisik MATA dan satu-satunya tuan IRIS sekarang. Tetapi tidak diketahui Ali, MATA sedang membangunkan versi baru IRIS, IRIS Neo. Apabila IRIS Neo mula digunakan untuk semua ejen, Ali mula mempersoalkan kegunaannya kepada MATA. Dia didatangi oleh seorang misteri yang bernama Niki yang mendakwa mengetahui tentang keberadaan ibu bapa yang hilang. Meningkatkan kesetiaannya kepada MATA, Ejen Ali kini akan mengejar mengejar mendesak untuk membongkar pautan misteri itu

Sumber- https://en.wikipedia.org/wiki/Ejen_Ali:_The_Movie

Tahniah di atas kejayaan membanggakan ini! Moga filem kita terus mendapat sambutan masyarakat dan menjadi semakin dikenali di peringkat antarabangsa.

Sumber lain:
- https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest-grossing_films_in_Malaysia
- https://twitter.com/cartoonbrew/status/1207757612017737729
- https://twitter.com/FilemKita

Berita:
- Filem animasi Malaysia kini di tahap membanggakan

0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top