Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Kapal Korek Tanjung Tualang 5

 


Pemandangan Kapal Korek Tanjung Tualang 5 (TT5) iaitu kapal korek terakhir yang masih wujud di Malaysia. 

TT5 yang terletak di Jalan Tanjung Tualang, Batu Gajah, Perak itu adalah kapal korek kelima digunakan di Tanjung Tualang yang suatu ketika dulu menjadi antara lokasi penting perlombongan bijih timah dalam negara dan seterusnya menjadi pengeluar bijih timah terbesar dunia ketika itu.








TT5 yang menjadi warisan sejarah Perak dan digelar `The Last Dredge' atau warisan kapal korek terakhir yang masih wujud di negara, kini dalam proses pemuliharaan semula dan ditambah baik dengan pelbagai kemudahan bagi menjadikannya antara kawasan tarikan pelancongan sejarah di Perak dalam sektor perlombongan.

 

Mengikut sejarah, kapal itu diserahkan kepada Perbadanan Menteri Besar (MB Inc) pada 2016 dan ia dibaik pulih sebelum dibuka kepada pengunjung pada Jun 2017.

 

Terletak kira-kira 30 kilometer dari Ipoh, pengunjung yang datang masih dapat melihat kapal korek yang masih dikekalkan dalam keadaan sebenar.

📸 Sharul Hafiz Zam / BERNAMA



https://twitter.com/bernamadotcom/



0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top