Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Hari Malaysia: 16 September - Semenanjung & Sabah Sarawak (Malaysia, happy birthday !)


Sesekali Anem cuba mendengar teliti dan memahamkan apa butir percakapan mereka itu. Lain .Memahamkan perbezaan dan menerima keunikan adalah salah satu nikmat kesyukuran. Loghat dan percakapan penduduk semenanjung atau yang dikenali Tanah Melayu , yang merdeka selama 56 tahun ini belum lagi dikhatam. Namun keterujaan untuk belajar nada percakapan Sabah Sarawak yang mula bersatu hati dengan Semenanjung semenjak 50 tahun lalu sehinggalah diberi nama Malaysia adalah sangat tinggi.

Dulu pandangan agak skeptikal, melihat peta ada jurang dan semacam kejauhan dengan Sabah Sarawak. Namun Anem boleh kata rancangan televisyen (seperti realtivi tv ), radio , internet (pendek kata media baru & media massa) , selain aktiviti dan program seperti Khidmat Negara (PLKN) (selain BTN) adalah memungkin Anem terasa dekat dan mengenali budaya sebelah sana selain diketahui melalui mata pelajaran sejarah dan pengetahuan am.


"Sia nda kisah , tatap sayang kau bha" .  Keterasaan yang mana Sabah , negeri cantik , indah dan permai itu sebahagian dari Malaysia dan jiwa raga sangat disematkan. Cita-cita untuk ke sana, jangan cerita. Bukan mahu memeluk Gunung Kinabalu saja , malah Pulau-pula tercantik dunia juga mahu diselam ke dasarnya. Haish, banyak lagi ni tempat cantik, bukan yang popular diperkata sahaja. Kena kumpul duit lah jika ada kemahuan mahu jejak kaki di tempat yang mahu dirasa. Ye, dak ?

Dulu Anem pernah cerita tentang kemahuan mahu jejak kaki ke Sarawak, banyak keunikan yang mahu dijilat kunyah. Bila dah mahu, jauh susah bukan kira. Artikel Sarawak [sini] itu mendapat bacaan ramai juga, seronok usah dipertikan . "Kamek mahu belajar kelakar Sarawak tuk ".

+ Sejarah penubuhan Malaysia baca di sini : artikelnya.

Semenanjung + Sabah + Sarawak = Malaysia.

+ Video Malaysia Kau Ku Cinta Adibah Noor & Dina  [ lirik ] : 




+ Video Lagu Saya ANAK MALAYSIA 2011



Sekian jom layan lagu satu Malaysia satu bahtera: 


Baiklah untuk semua, rasa sama dan bangga Anem kongsikan , selamat Hari Malaysia semua ! Semoga Tuhan sentiasa memberkati dan melindungi kita apa adanya . Anem sayang semua- Semenajung Sabah Sarawak!


p/s : Anem berasal dari Selangor , namun kini tinggal di Perak :)

4 yang menasihati

  1. As-salam anemm.. moga sihat2 selalu.. [^^,].. rindu dkat anem... apa akiviti anem skang... keje or smbung belajar smula?

    ReplyDelete
  2. wow comelnye pakai cap cenggitu...

    btw, i mis cik faarihin :D

    ReplyDelete
  3. hai..saya follow awk..

    ples... help me.. http://oneniezuka.blogspot.com/2012/09/help-me-again-bloggers.html

    ReplyDelete
  4. Moga sihat Cik gu..haaa

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top