Resepi bubur asyura dari pelbagai negeri (JOHOR, KEDAH, TERENGGANU , KELANTAN , PERAK & PENANG )

Salam semua .Dalam Muharram ada dari hari Asyura . Jika di Malaysia ni, selain berpuasa, ramai yang akan bergotong-royong memasak bubur Asyura. Kaitan antara makanan ini dengan Asyura adalah ketika peristiwa Nabi Nuh dahulu yang suruh mengumpul bahan untuk dimasak. Arahan itu diperoleh setelah umat manusia di landa banjir besar pada ketika itu, itu adalah makanan pertama setelah kejadian tersebut. Dan dijadikan amalan sunat oleh kita. Penghayatan tu penting. Bukan bermaksud sambut hari Asyura dengan bubur je, tapi lebih kepada mengingati peristiwa Nabi Nuh itu serta sedekahkan bubur dengan fakir miskin dan berkongsi dengan jiran tetangga, itu lebih afdhal , in shaa ALLAH.

Sebenarnya artikel resepi-resepi ini Anem telah kumpul-kumpul dari blog-blog kawan- kawan lain . Jadi untuk memudahkan Anem sendiri dan kawan-kawan yang tercari -cari resepi bubur asyura ni , Anem pun kumpulkan semuanya menjadi satu entri sahaja. Kepada yang berkenaan ,  jika rasa perkongsian ini buat anda sangat tak berkenan, boleh terus ajukan ketidakpuasan.

Kepada yang ingin bertanya soalan , sila rujuk penulis asal resepi berkenaan . Ok, jom kita mula satu -satu . Kita mulakan dengan negeri Johor, dikuti Kedah, Terengganu, Kelantan, Perak dan Penang.

RESEPI BUBUR ASYURA JOHOR/ BUBUR LAMBUK
[ Resepi dari Ida : http://idaddapur.blogspot.com ]



Bahan-bahan:
-2 cawan beras
-2-3 senduk santan ( ida letak 1 cawan jer )
-1 labu bawang besar*
-4 ulas bawang putih*
-1 inci* bahan * dikisar
-2 cawan / lebih daging lembu kisar / daging ayam kisar / yg cincang ( ida letak ayam je, boleh juga letak dua2 sekali )
-1 sk serbuk lada putih
-1 sk / lebih serbuk lada hitam 
sedara mara kekacang (kacang tanah, kacang kuda dll – direndam semalaman).....ida tak letak pon sbb tak der stok kt dapur & tak plan nk buat ari tu )
-sedikit daun sup / jika tak der boleh letak daun saderi..dipotong halus
-Kentang n carrot secukupnya – dipotong dadu
-Garam+gula secukup rasa
-Bawang goreng
-4 sb rempah soto ( jika tiada, boleh letak serbuk rempah sup + serbuk rempah kurma )
-1 pkt sup bunjut
-Rempah 4 sekawan
-Air secukupnya
-Serbuk perasa jika suka cth serbuk pati ayam 
-1/2 sk serbuk jintan putih ( ni ida tambah )


Bahan hiris :
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 labu bawang besar

Cara membuat :
-Panaskan sedikit minyak, tumis set rempah 4 sekawan, kemudian masukkan bahan hiris, tumis seketika baru masukkan bahan kisar.....tumis hingga sedikit garing & naik bau. 
-bancuh perencah soto / sup ngan ½ cawan air, masukkan dlm tumisan tadi.....tumis seketika 
-masukkan daging ayam, masukkan lada hitam/putih n sup bunjut dan sedikit air dulu.,...kacau seketika masukkan beras, kekacang jika suka, air secukupnya, sedikit garam dulu, sikit gula & serbuk pati ayam jika suka......biar ia mendidih 
-Apabila nampak beras hampir kembang, baru masukkan kentang+carrot 
-slps kentang, carrot n kekacang lembut, masukkan santan dan tambahan air masak jika nampak terlalu pekat.( masak cam buat bubur nasi gitu ) 
-perasakan dgn garam secukupnya 
-bila dah masak, tabur bawang goreng dan daun sup / daun saderi.... (*keluarkan set rempah 4 sekawan n sup bunjut dari bubur ) 
-Sedia dihidangkan panas2 cthnya bersama telur dadar halus, daun sup/daun saderi dan serunding ikan/daging/ayam ( ida tambah serunding ikan ) 


RESEPI BUBUR ASYURA KEDAH
[ Resepi dari haidzir84 : http://medanselera84.blogspot.com ]

BAHAN-BAHAN  

-1 cawan tepung beras  
-2 1/2 cawan santan campur garam  
-gula pasir ikut manis  
-gula merah utk mewarnakanya  
-1 btg jagung  
-1 biji pisang dadukan  
-1 biji keledek dadukan rebus 1/2 masak  
-1/2 cawan kacang hijau rebus  
-dan lain2 bahan yg anda suka
CARA MEMBUATNYA
  1. campurkan tepung gula santan kacau sebati
  2. panaskan dengan api yg perlahan
  3. setelah mendidih masukan kesemua bahan-bahan tadi
  4. kacau sehingga pekat dan rasa manisnya kalu keras tambah sikit lagi santan.
  5. angkat dan tuang dalam loyang , sejukkan dan potong.

RESEPI BUBUR ASYURA TERENGGANU
[ Resepi dari : hanieliza :http://hanieliza.blogspot.com/ ]



RESEPI BUBUR ASYURA KELANTAN (SURO)
[ Resepi dari asiyah hasan : http://asiyahhasan04.blogspot.com ]



  1. Beras 3 pot- dimasak terlebih dahulu.
  2. Kacang hijau 1 cawan-mesin hampir hancur.
  3. Jagung manis 1 tin- separuh dimesin hampir hancur dan separuh lagi tak perlu. Terpulang kepada selera masing-masing sebab saya lebih suka menggigit jagung manis tersebut kerana rasanya yang enak.
  4. rempah Asyura-1 cawan(ikut selera-sebab ada orang tak sukakan bau rempah, jadi boleh kurangkan)-di jual di kedai yang menjual rempah di Kelantan
  5. Bunga lawang- saya sukakan aromanya, w/pun resepi asalnya iaitu yang dimasak dengan kawah, tak semua orang masukkannya.
  6. halia, serai, bawang merah dan putih- dimesin dan ditumis.
  7. Gula, garam, santan dan gula melaka(jika suka).
  8. Daging ayam/lembu-direbus dan dicarikkan kecil-kecil
  9. Kerisek-setengah cawan
Semua bahan dimasukkan ke dalam rice cooker .Disebabkan apinya yang agak perlahan, tak perlulah selalu dikacau. Apabila hampir kering dan agak susah dikacau, masukkan ke dalam kuali.Kacau sehingga likat. Tuangkan atas bekas beralaskan daun pisang.Tabur sedikit kerisek di atasnya.

Ada juga orang yang masukkan semua bahan tanpa menumisnya terlebih dahulu. Apabila hampir masak, masukkan bawang putih dan bawang merah yang telah digoreng terlebih dahulu.

RESEPI BUBUR ASYURA PERAK
[ Resepi dari: drzeze ;http://drzeze.wordpress.com ]

Bahan-Bahannya:
1kg tepung beras
1kg gula pasir
½kg gula merah (masak dan ditapis)
½kg kacang kuda (direbus)
1kg kacang hijau (direbus)
½kg kacangtanah(digoreng tanpa minyak)
2kg ubi keledek (dipotong kecil dan direbus separuh masak)
2kg pisang
3 tongkol jagung segar
1kg pati santan
Garam secukup rasa
2 helai daun pandan

Cara-Cara
1.Bancuh tepung beras bersama 7 liter
air,kacau di atas api.
2.Masukkan pati santan dan daun
pandan.Kacau lagi sehingga pekat.
3.Masukkan gula pasir,gula merah dan
garam.
4.Masukkan kacang hijau,kacang kuda,
jagung dan keledek.
5.Masukkan kesemua bahan yang lain dan
kacau sehingga masak.
6.Bila sudah masak tuang ke dalam acuan
dan sejukkan sebelum dipotong.


p/s : boleh dimasukan isi durian..lagi bertambah sedap

RESEPI BUBUR ASYURA PENANG (PULAU PINANG)
[ Resepi dari Tok Wan : http://blogtokwan.blogspot.com ]



Mula2 bahan2nya:

300 gm. kacang tanah
300 gm. kacang merah
300 gm. biji sagu
300 gm. kacang hijau
3 ketul ubi keledek merah atau kuning
6 batang jagung mentah / 1 tin jagung
1 ikat pisang raja yang masak
4 helai daun pandan
300 gm.biji gandum (gandum untuk dibuat bubur)
100 gm gula melaka / gula kabung
200 gm. gula putih
500 gm pati santan ( 2 biji kelapa diambil santan nya)
Garam secukup rasa

CARA CARA MEMBUATNYA:
1. Kesemua kekacang tadi yakni kacang tanah, kacang merah, kacang hijau dan biji gandum direbus hingga empuk.
2. Setelah semua kacang empok baru masukkan gula putih, gula kabong atau gula melaka dan sedikit garam.
3. Kemudian masukkan jagong, pisang raja atau pisang tanduk yang telah dipotong nipis serta ubu keledek yang telah dipotong dadu.
4.Setelah ubi keledek lembut barulah kita masukkan biji sagu serta santan.
5.Setelah puas hati agak2 sejam atau 2 jam dari waktu masukkan biji sagu maka bubur asyura akan pekat. Pekatnya sehingga jika ia sejuk ia akan beku dengan cepat (macam, bekunya agar2 jer...bukan beku keras macam air batu) bolehlah dicedok dan masukkan dalam bekas seperti dulang atau talam.
6. Dah siap....kalau nak hantar ke Surau atau Masjid masukkan dalam bekas plastik cantik2....mudah2an sedekah anda dikira pahala ibadah juga kerana tak semestimnya pada hari asyura saja kita dibenarkan buat bubur asyura kan.

So bila terasa nak buat bubur asyura samaada nak makan sendiri atau nak hantar kepada jiran tetangga. Buatlah kerana setiap pekerjaan yang bermula dengan niat kerana Allah ta'ala akan diberikan ganjaran kebaikan jua.

Nota Kaki: Selamat mencuba!! Resepi ini boleh dimakan seramai 2 keluarga atau lebih. Jika nak masak untuk dimakan oleh 50 orang (50 bekas plastik) maka gandakan bahan2nya kepada 2 kali ganda.

-------------------------
sekian

Banyakkan ? Ini pun mungkin berbeza mengikut citarasa peribadi mereka yang memasak dan pengaruh setempat , apa yang lagi menarik, anda boleh berkunjung melihat komen yang pelbagai dari Blog Kaytieze ni, pelbagai komen tentang bubur asyura di tempat masing-masing. Malah di Sarawak juga , cara penyediaannya dikata berbeza. Ada link lain ingin berkongsi untuk resepi ni?  Silakan . Terima kasih dan harap maaf . :)




9 yang menasihati:

  1. Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.
    Kami menjual secara runcit pukal dan dropship.
    Harga serendah RM1.00/pcs.
    Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri
    Untuk keterangan lajut lawati blog shop kami:
    http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Salam Anem,

    thx sharekan resepi bubur asyura...mmg tgh mencari, sy tau mmg pelbagai variasi bubur ni, esok nk cuba msk yg versi manis sbb versi savory dah biasa di buat :)

    -hana-

    ReplyDelete
  3. tq....kerana tlg dpt kan resepi bubur lambuk terengganu....dah puas mencari...akhirnya dapat disini...hari ni nak try buat..

    ReplyDelete
  4. tq....kerana tlg dpt kan resepi bubur lambuk terengganu....dah puas mencari...akhirnya dapat disini...hari ni nak try buat..

    ReplyDelete
  5. wah ngeliat buburnya kayanya rasanya enak banget tuh. harus dicoba dibuat nih, kebetulan orang dirumahku jago banget baca resep.

    ReplyDelete
  6. bgun pg nie tetibe je rse nk mkn bubur nie..ermmm.nk tgu asyura taun dpan lmbt sngt.masak sndri aje la.nk try yg perak tu.

    ReplyDelete
  7. sedapnyaa... mmg favorite bulan2 puasa...

    ReplyDelete
  8. Sedap ..nak cuba buat la...

    ReplyDelete
  9. semoga ada kurang saya, tegur-tegur ya ?:)

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.


Protected by Copyscape Plagiarism Detection Personal Blogs :)
Diubahsuai oleh : Anem Arnamee