Tentang Ujian Hidup, Tawassul, Khurafat & Godaan Syaitan

Ini adalah koleksi nota daripada beberapa rancangan agama yang disiarkan di televisyen sepanjang Mei 2016. Jadi saya kongsikan di sini, jika ada penambahan atau pembetulan, boleh komen. Namun sangat disarankan untuk merujuk pada ustaz, ustazah serta mereka yang lebih pakar untuk penerangan penuh. Harap maklum. Terima kasih.





Halaqah

"Sedih apabila lihat islam hari ini diambil sebagai ritual dan dirai hanya untuk sempena sempena sahaja. Sedangkan ia sepatutnya menjadi cara hidup." - Dr. Danial. 😔

Tanyalah Ustazah: Ustazah Ainun (Mei)

"Aku menurut sangkaan hamba-hambaKu."

Allah pilih kita diuji kenapa? Mungkin jika tak diuji kita rasa benda tu akan selesai dengan tangan kita sendiri. Kita jauh nak sujud dan kembali kepada-Nya.

Dia nak ingatkan;
"Wahai hambaku, aku ini Tuhan kamu. Tunduklah kepadaku. Bergantunglah padaku."

- Sangka baik dengan takdir Allah
- Segera bangkit dengan positif (Boleh menangis tapi jangan sampai negatif dengan Tuhan)
- Syukur atas apa Allah bagi (elak merungut).

Sangka baik (dengan takdir Allah) akan dapat baik walaupun orang nampak buruk. Tapi kita tahu itu terbaik buat kita. Kita yakin. Sebab Allah Maha Baik.

NLKO: SANTAU / SIHIR
  • Syaitan janji nak ganggu sampai bila-bila, takdak cuti. Relevan selamanya.
  • Baca Auzubillahi minal syaitanirajim min zamhi untuk elak.
  • Boleh dihantar jarak jauh.
  • Histeria ke perempuan mudah
  • Perempuan suka berubat tu kadang terlajak. Lelaki pula jenis tak percaya dia sakit tu tak berubat. Pun bahaya. Kena ambil jalan tengah.
Gangguan Syaitan
  • Syaitan goda ni kadang kita tak perasan. Rasa riak beramal contohnya.
  • Masa sakaratul ada godaan syaitan. Ini peluang terakhir syaitan. Dia tak putus asa.
  • Boleh baca An-Nas dan Auzubillahi minassyaitannirrajim. Baca al-Quran dapat pahala dah. Apa ayat kita boleh baca baca. Untuk elak gangguan.
Adakah semua sifat jahat daripada syaitan?
Sifat jahat ni kadangkala daripada syaitan. Kadangkala daripada nafsu. Dalam diri dah sedia faktor penolak daripada buat jahat. Nafsu ni suka kepada benda lazat dan seronok. Yang penting puas. Syaitan ni bagi sokongan dan motivasi kita buat jahat.
  • Kita kawal dengan minta lindung daripada Allah. Minta jauh.
  • Setiap manusia kita tengok berdasarkan siapa kawan dia.
  • Godaan syaitan ni besar. Jaga jangan sampai tergoda dengan tipu daya. Syaitan nak goda sebab nak ramaikan orang dalam neraka. Kena azab.
  • Syaitan bisik. Ada was-was. Semua orang ada gangguannya.
  • Orang miskin diduga supaya tak redha. Orang kaya bagi dia kedekut. Orang sihat supaya dia rasa sihat dan lambat nak mati. Orang sakit supaya dia tak redha. Dia marah. Syaitan datang dalam pelbagai bentuk.
  • Kena ada rasa tawaduk bila nak mengubati sakit kita atau ada ahli keluarga kita. Kemudian keinginan untuk sembuh. Senjata paling ampuh adalah doa.
  • Tindakan awal untuk bayi sawan tepuk / bisik telinga kanan dengan bismillah atau la haula wa quwwata illa billah.
  • Azan dan Iqamahkan di telinga kiri. Jika nak demam mandikan. Sejukkan badannya. Kalau guna ais ais. Kaki ke atas.
Rancangan Mizz Nina
  • Good intentions is good but not good enough.
  • Different between doing and knowing.
Ustaz Ilyas. (Bab Sabar)
  • Tak ada yang terlepas daripada ujian.
  • Belajar lebih baik daripada kejahilan.
  • Tak boleh sabar dalam kemudaratan, kecemasan atau maksiat.
Jika nak hilang sabar elak pendendam:

* Fikir baik-baik. (Sebelum ni OK. Hari tu tak. Sabar ja lah)

* Setiap lelaki ada buat dosa. Setiap perempuan ada dosa.

* Wujudkan kasih sayang dalam rumah.

* Jangan puji orang lain. Jangan rasa kahwin lama kekal. Yang kekal hanya Allah. Perlu muhasabah diri.

***
  • Manusia tidak sempurna. Serba dhaif.
  • Akan ada transformasi.
  • Ubah akhlak perlu ada sabar. Ilmu dan istiqamah.
  • Hidayah ini Allah taala tentukan.
  • Dayus yang biarkan keluarganya lakukan maksiat tanpa didikan dan teguran.
  • Nusyuz maksiat pada Allah dan suami. Tak nak bersama. Taknak anak. Kalau tak nak, minta izin suami. Elak buat maksiat. 

Izhar (Bab sifat Salahuddin Ayubi).

- Bercakap tentang jihad
- Mukanya senyum
- Dia dengar Quran buat orang menangis
- Jaga solat 5 waktu
- Kena ada ilmu

Ustaz Ilyas (Bab muhasabah)
  • Muhasabah, mujahadah
  • Jangan rasa diri tu bagus.
  • Jangan rasa diri hina sebab buat dosa. Sebaik-baik orang yang buat kesilapan adalah orang yang bertaubat, awak.
  • Jom terus bersemangat buat baik!
Nak tenang:
-Pohon (doa) jiwa yang tenang.

Ciri hati tenang:
- Ketaatan dengan sepenuh hati.
- Ingat mati. Orang bijak orang yang ingat mati.
- Orang yang redha.

Doa Khaulah. "Aku keseorang Ya Allah. Bantulah aku ya Allah."

Allah tak sia-siakan hamba yang berdoa pada dia. Sunguh-sungguhlah doa selalu. Walau dalam keadaan apapun.

Istighfar:
  • Kenikmatan istighfar. Kena banyakkan baca walaupun tanpa masalah.
  • Banyakkan istighfar. Bukan saja memadam dosa. Dia bagi kelebihan dan kenikmatan pada diri kita.
  • Dia bukan sahaja ampunkan dosa. Dia akan tutup aib kita.
  • Doa dimakbulkan ini kadang kita tak sedar. Contoh kita doa nak dapat suami soleh. Tapi Allah bagi kita keselamatan.
-- Amalkan Surah Hud. Ayat 21 & Surah Kahfi 30 dan 31.

Ustaz Hisyam. Hadis 39.
  • Allah Taala maafkan kalau tersilap atau terlupa atau terpaksa (darurat jika tak buat mati). Tak apa. Tapi jika sengaja bertangguh tu lain. Tu berdosa. Apa pun keadaannya tetap kena qada'.
  • Tak boleh ambil mudah ungkapan terpaksa. Terpaksa kalau tak usaha bukan terpaksa.
  • Jangan melawan suami. Tapi terangkan.
Al-Quran
  • Jangan kejar nak khatam.
  • Susah baca 2 pahala. Berusaha dan nak baca dengan betul.
  • Yang baca Al-Quran yang buah harum (buat uttrujah. Enak dan sedap).
  • Mukmin yang tak baca Quran macam kurma. Tak ada bau. Tapi rasa manis.
  • Munafik seperti raihanah wangi tapi rasa pahit.
  • Macam labu. Tak ada bau. Pahit. Jika tak baca Quran.
  • Nabi angkat martabat yang baca Quran ni.
TAHAJUD:
  • Tahajud istiqamah:
  • Berwuduk
  • Niat
  • Jangan tamak. Buat 2 rakaat ja
  • Jaga zahir jaga batin. Jangan banyak makan. Tengahari cukup rehat. Niat bangunkan.
  • Bangun ja baca la haula wala tu lepas tu doa minta. Berhajat.
  • Allah lihat siapa minta ampun. Minta hajat.
  • Kita bukan siapa-siapa. Cuma hamba-Nya yang kerdil.
  • 3 rakaat dan takda limit. Tapi takdak 4.
  • Elok berseorang. Di sekolah tu lain, itu tarbiyah memang kena berjemaah.
Terapi. 3 perkataan ajaib:
Maaf. Terima kasih. Tolong.
  • Perlukan keikhlasan.
  • Merasa dihargai.
  • Sayang dan hargai orang jika mahu disayang dan dihargai.
Khurafat.
- Mandi bunga memang tak dinafikan berkait dengan kita. Alam. Tapi jangan sampai kita percaya sebab mandi bungalah kita dapat jodoh.
- Kita untuk pilihan diajar istikharah. Untuk rezeki kita digalakkan solat duha. Amalkan surah al-Waqiah, akan elak kepapaan.

EHWAL ISLAM

Tawassul bermaksud minta sesuatu dengan Allah melalui perantaraan (jalan). Ia dibenarkan.

Ada beberapa.
- Minta Nabi doakan.
- Minta doa orang alim.
- Tawassul dibenarkan sebut amalan kita masa berdoa. Sebut semula amalan kita untuk minta hajat kita. Contoh; "Tuhan aku ini anak yang baik, selalu bantu mak ayah, maka permudahkanlah urusanku." Antara contoh. Insya-Allah doalah, akan diperkenankan. 🌹

Lepas tu Ustaz lai tambah; katanya makan nasi jangan rasa nasi itu yang buat kita kenyang. Boleh jadi syirik. Kenyang dengan izin Dia..
  • Jangan jadi hamba ramadhan.
  • Peperiksaan bawah tanah lagi susah daripada peperiksaan bawah tanah.

Ustaz Alkuliyyah
  • Sedekah perniagaan lan taabur. Tidak rugi selama-lamanya.
  • Baca Al-Quran untuk faham bukan cepat khatam.
  • Kadangkala amalan okay tapi jadi tak okay sebab suuzon. Kita kena husnuzhon.
  • Sungguh sungguh Allah tambah kalau kita bersyukur.
  • Membaca Quran sambil memerhati.
Tanyalah Ustaz
  • Orang mukmin buat dosa kecil dia rasa besar sebab melihat kepada siapa dosa dibuat.
  • Ibarat gunung hempap badan.
  • Hati-hati dengan dosa.

Tanyalah Ustazah; Ustazah Asma'

Jauhi sihir.

- Kuatkan diri. Jaga hubungan dengan Allah.
- Banyakkan baca Al-Quran.
- Banyakkan zikir yang betul.
- Makan kurma 7 biji dan madu sihat. Bukan magik. Ia ada khasiat. Campur zikir lagi kuat.
- Amalkan ma'surat. At least.

Sihir niat baik pun tak boleh. Sebab syirik dosa besar yang tak diampun. Kekal neraka.

Al kuliyyah. Kaya vs Cukup. Ustaz Ilyas. 27/5
  • Merasa cukup untuk kaya.
  • Kawan-kawan positif, ilmu, isteri, anak yang baik pun rezeki.
  • Rezeki lain-lain supaya kita tolong satu sama lain. Bukan untuk sombong. Gunakan ke jalan kebaikan. Gunakan harta sebagai alat, ia akan menyelamat. Jika dijadikan matlamat ia akan memudarat.
  • Biar ia di tangan. Bukan di hati.
  • Kaya itu kaya hati.
  • Nabi layan baik semua orang.
  • Jiwa miskin tak pernah merasa cukup. Miskin hati tak pernah puas.
Kita selalu melihat pelangi atas kepala orang. Sampai terlupa kita juga memiliki pelangi yang sama di atas kepala.
Jaga kabel dengan Allah kuat. Kita punya semua Allah akan jaga. Dia naikkan darjat dalam hidup.

Tanda miskin hati:
- Tak pernah rasa cukup (tengok orang lebih dari dia)
- Dia berkira dalam ibadah
- Penyakit hasad dengki
- Dia pelik kalau orang tak puji. Menagih pujian
- Dia kedekut, bakhil
- Qanaah.

Batal puasa.
- Minum dan makan sengaja. Melainkan terlupa.
- Bersetubuh dengan sengaja
- Mengeluarkan mani sengaja. Mimpi tak apa.
- Memasukkan dalam rongka terbuka. Inject tak.
  • Fidyah tak perlu ganda kalau dah ganti puasa.
  • Sakit ada harapan sihat maka perlu qada. Tapi tak perlu bayar fidyah.
  • Hanya anak sahaja boleh ganti puasa ibubapa.
  • Rasulullah lebih banyak bersedekah masa bulan ramadhan.
INGAT MATI
  • Jangan lambatkan kebumi jika boleh.
  • Mengaku umat Nabi ikut cara Nabi.
  • Lepas mandikan mayat disunatkan balik tu kita mandi. Elak benda khurafat sebab ada benda kita tak tahu.
  • Khairat kematian dibuat masjid ni bagus sebab boleh membantu keluarga jenazah. Kos tu ada baiknya untuk membantu. Tapi tinggi sangat bukan semua mampu.
  • Persedian kematian bukan sahaja untuk batin malah zahir (kewangan).
  • Setiap apa ada atas muka bumi ni akan hancur. (Surah Ar-rahman). Bumi ini menipu daya hanya permainan.
  • Mati itu sakit seperti gunung diletak di atas tubuh.
  • Sesungguhkan semua akan mati.
  • Muhasabah dan renunglah balik kehidupan kita.
  • Kita boleh kira umur, tapi kita tak boleh kira berapa lama tinggal umur tu.
Sekian perkongsian. Ada penambahan, dan teguran; dipersilakan. Terima kasih.





2 yang menasihati:

  1. Nice info... ^^ mmg bnyk bnda yg xtahu sebelum ni, hehe.. bila baca ni dpt jgk kita tmbah2 pengetahuan. Thanks yaa

    balas kunjungan dari addinaisyah.blogspot.com

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top