Tentang Cinta Kerana Allah, Iddah, Dakwah, Aurat & Quran

Ini adalah koleksi nota daripada beberapa rancangan agama yang disiarkan di televisyen sepanjang Ogos 2016. Jadi saya kongsikan di sini, jika ada penambahan atau pembetulan, boleh komen. Namun sangat disarankan untuk merujuk pada ustaz, ustazah serta mereka yang lebih pakar untuk penerangan penuh. Harap maklum. Terima kasih.


HUTANG

Hutang akan sangkut kalau mati syahid pun.

Hutang sengaja tak bayar:
- Zalim
- Dosa tak diampunkan
- putus hubungan
  • Meminjam kena ada niat nak bayar. Sikit-sikit pun tak apa. Yang penting jangan zalim tak tunaikan hak orang.
  • Yang meminjamkan wang jangan pula ambil kesempatan. Begitu.
CINTA DALAM REDHA ILAHI
  • Malu sebahagian daripada cabang iman.
  • Ujian ini kepahitan di dunia tapi kemanisan di akhirat.
  • Hormat menghormati. Itu membentuk malu.
  • Keinginan manusiawi dikasihi.
  • Bergaduh jangan angkat suara atau mengungkit. Jangan mencela kaum keluarga.
  • Jangan leka.
  • Jaga aurat.
  • Bergurau boleh jangan menghina.
  • Berniaga kena jujur.
  • Jangan dayus. Suami yang membiar isteri buka aurat.
  • Sabarlah dulu.
  • Hormat mertua.
  • Sunat warna kuku dan rambut.
  • Makruh warnakan rambut tua dengan warna hitam.
  • Isteri harus warnakan rambut untuk suami dia. Wajib bila suami suruh.
  • Jangan makeup sangat nanti mungkin terlindung cantik oleh syaitan di depan suami.
  • Cantik ori cantik di hati.
CARA DOA
  • Puji Allah
  • Selawat
  • Doakan kita
  • Selawat
  • Puji Allah
  • Doa tidak memaksa Allah
  • Jangan paksa Tuhan. Minta dengan pengharapan. Tenang.
  • "Aku tahu saat itu Allah pilih kehendak itu."
  • Allah Maha Bijaksana dalam ketentuan.
  • Sebagai peringatan.
  • Allah nak tunjuk cara kita memperbaiki diri kita.
  • Selalu doa Nabi pendek ja.
  • Doa dijawab misalnya dia doa selamat. Allah selamatkan daripada bencana.
  • Minta doa dibolehkan. Dengan syarat orang soleh. Jangan harap doa orang saja. Jangan sampai orang tu timbul ujub tu sebab doa dia.
  • Jangan rasa putus asa dengan Allah.
  • Betul-betul meminta dengan Allah.
  • Doa supaya kita tak takbur dengan tak nak berdoa dah.
PSIKOLOGI
  • Jangan biar budak-budak sukahati baling barang bila marah. Elakkan mereka terbiasa.
  • Ubah persepsi berkaitan psikologi.
SEDEKAH
  • Sedekah bukan tentang berapa banyak jumlah. Tapi berapa yang kita bagi daripada jumlah kita ada.
  • Uruskan harta dengan baik.
AL-KULLIYYAH (VISIT MY IG)
  • Ahli sunal jamaah signnya sebut nama nabi dia selawat.
  • Muruah depa panggil kita panggil maruah.
  • Maqasid tujuan.
  • Al-Quran akan jadi syafaat kita. Bukan IG.
DAKWAH
  • Umat Nabi Muhammad berdakwah.
  • Banyak pintu untuk masuk syurga.
  • Dakwah untuk perbaiki diri.
  • Dakwah adalah sunnah. Dapat syafaat.
  • Kita berdakwah bukan untuk ubah orang, tapi untuk gembirakan Tuhan.
  • Buat sebab manusia akan cepat putus asa.
  • Banyak hubungan untuk memulakan perhubungan.
  • Cara paling baik adalah berkasih sayang; salam.
  • "Saya tumpang pahala apabila tuan-puan buat apa saya pesan."
  • "Dakwah dengan rempit; dah lama tak solat dan bekas menagih jadi hafiz."
  • Kita bukan nak ubah tapi itu kemanisan dakwah.
  • Jatuh cinta dengan akhlak Rasulullah.
  • Mungkin mereka tak beriman sekarang, akan datang mungkin anak cucu mereka yang beriman.
  • Keikhlasan dan kehebatan Rasul.
  • Ibarat pohon. Dibaling batu, dia keluar buah yang harum.
  • Berdakwah dengan perkataan yang baik.
  • Dapat syurga dekat dengan Rasul.
  • Dakwah melalui media massa. Lihat dengar dan rasa.
  • Saham dapat kalau berdakwah.
  • Anak (Ibnu Abbas) bermain boleh jadi dakwah.
  • Orang fakir dan miskin jatuh cinta sebab zakat. Zaman Umar abdul aziz.
  • Mampu berdakwah mana yang mampu.
  • Real dakwah berdakwah pada yang bukan islam.
  • Sebagai pendakwah mesti kita ada sifat benar. Sampaikan kisah benar. Jujur (amanah = bertanggungjawab).
  • Dakwah Nabi rahmat.
  • Buat dakwah sekadar kita mampu.
ANAK
  • Anak ini amanah
  • Biar kita jadi bekas orang jahat tapi kita jadi baik. Bukan kita bekas orang baik yang jadi jahat.
  • Kalau perlu cakap. Kalau tak rahsiakan.
  • Bawa kita ke syurga. Bawa kita ke neraka.
  • Kita hormat ibu selagi dia tak buat yang langgar syariah.
  • "Ibu saya ibu yang baik."
  • Kita tak tahu apa yang berlaku esok apa dia.
  • Yang penting sembahyang tu. Kalau buat tak okay boleh jadi solat tu tidak sempurna.
  • Hargai umur dan ruang.
  • Watak kita dengan mak ayah kita gambaran watak anak-anak kita.
  • Hak anak yang wajib dipenuhi ibubapa:
- Sediakan ibu yang baik.
- Beri nama yang baik.
- Didikan yang baik. Kenal Allah dan Rasul.
- Ajar dia hormat ibubapa
- Beri didikan Al-Quran.
- Beri masa.
  • Banyak muhasabah kalau anak degil.
  • Dah besarkan?
  • Serah pada Allah.
  • Lakonan terbaik adalah menjadi hamba-Nya.
  • Jadi tanggungjawab kita jadilah anak yang baik. Kesusahan tak terbalas. Apa yang dibuat urusan dengan Allah.
  • Setiap perbuatan kita ada balasannya.
  • Istighfar banyak-banyak.
  • Kesilapan dia kesilapan dia. Kena maafkan.
  • Sebagai ujian untuk angkat darjat.
IDAH
  • Idah itu ibadah buat dapat pahala. Bukan adat.
  • Tak boleh tonjolkan diri. Boleh keluar atau merantau atau beli barang keperluan.
  • Ke kubur suami takdak masalah. Boleh solatkan untuk suami. Penghormatan. Jangan meratap.
  • Islam kata tak boleh berhias. Bukan kena pakai baju hitam. Elak menonjol.
  • Berhias untuk orang. Untuk diri tu kebersihan uruskan diri.
  • Idah mati kelahiran anak atau 4 bulan 10 hari. *mati
  • Idah hidup kalau haid tak konsisten. Merujuk kembali kepada yang biasa bagi wanita.
  • Tempat paling sesuai idah rumah sendiri dengan suaminya.
  • Dilarang bernikah dalam idah.
  • Idah ni ibadah. Clearkan nafkah anak-anak. Balik kepada atok atau pakciknya.
  • Kena siapkan diri untuk kehidupan seterusnya. Nostalgia memang ada memori. Tapi kena betulkan balik dan islam beri ruang untuk hidup dalam keadaan bahagia.
  • Idah ni perlindungan.
TAJWID
  • Tajwid perhati huruf tebal dan huruf nipis. Serta huruf lantunan.
  • Jaga betul-betul bacaan.
  • Tajwid adalah ilmu khas untuk baca Al Quran sahaja.
  • Azan itu zikir. Seruan. Jadi tak wajib tajwid.
  • Baca Al-Quran banyak-banyak dan berdamping dengan Al-Quran, masa kiamat dia datang dan beri syafaat. Rakan karib.
  • Penuhilah hidup dengan bacaan Al-Quran. Dan mencari redha Allah.
JODOH

"Orang yang bercerai selalu dipandang rendah masyarakat. Sedangkan pada zaman Nabi, zaman dahulu perkara itu sudah ada. Banyak. Dan diterima ramai sebagai tiada jodoh." - Ustaz.
  • Hak perempuan dijaga.
  • Dah cerai hubungan kasih sayang suami isteri tu dah tak ada. Tapi sebelum cerai fikirlah. Fikir hak jika mahu kahwin lain.
  • Doakan agar anak dan ibu cekal.
  • Kita tak mampu beri hidayah pada orang.
  • Jangan perangai jahilliyah. Jangan jadikan tempat pemuas nafsu.
DOA
  • Cari roh benda baik.
  • Jangan doa laknat dekat orang. Nabi tak begitu. Nabi berdoa kebaikan untuk orang yang buat dia.
  • Doakan hidayah untuk orang kafir.
  • Doa itu maksudnya mengharapkan.
  • Orang yang betul berdoa, dia khusyuk.
  • Doa dan mintalah selalu agar kita tidak menzalimi diri kita sendiri.
  • Doa makbul seorang ibu. Tapi kita tak mengharap.
  • Di antara tempat mustajab waktu sahur atau sepertiga malam. Antara maghrib dan isyak. Asar hari jumaat. Lepas asar khamis. Duduk antara khatib. Antara dia khutbah. Doa makbul insya-Allah.
Ustaz dalam #TanyalahUstaz ni cakap kalau kita nak sesuatu kita cakap "dapat dapatlah, tak pun tak apa," memang susah nak dapat. Sebab kita tak penuh mengharap ke Allah.
- Jadi buat apapun biar bersungguh. Dengan hati.

AURAT
  • Negara majmuk. Maka ikut mazhab Syafie, perempuan islam dengan bukan pakai sesuai tahap kerja.
  • Aurat lelaki bersukan. Yang kuat disukai. Tapi jangan ketat.
  • Jangan terangkan (cerita) aurat walaupun tak tunjuk gambar. Haram.
  • Banyak ruang dakwah yang kena jaga. Jangan kongsi saham tak best (photographer misalnya.)
  • Pre wedding boleh. Tapi kita ambil gambar jadi pendakwah. Jagakan aurat dan hubungan.
  • Ambil peluang berdakwah.
  • Aurat melibatkan keaiban yang perlu ditutup. Suara wanita bukan aurat. Tetapi suara wanita tak boleh sengaja dilenggokkan. Itu menjadikan haram. Sebab menarik orang.
  • Solat tutup aurat. Bukan wajib pakai telekong.
  • Solat bukan boleh ganti ganti gitu.
  • Yang designer boleh buat baju seksi sebab kita tak tau orang tu pakai untuk apa. Kita tak salah. Bagi pandangan bolehlah.
  • Slimming suit ketat haram pakai depan bukan mahram. Kena asing.
  • Spa. Jaga aurat wanita dengan wanita. Tidak halang. Beza dengan sakit. Sakit darurat.
  • Darurat mengharuskan yang haram. Ditemani mahram. Diambik sekadar perlu.
QURAN
  • Kalau tak perlu, tak perlu catat ayat Al-Quran. Dalam kad kahwin misalnya. Kalau ada kerat. Bakar. letak terjemahan ja.
  • Orang lain hina kita kena tegur.
  • Sensitiviti lahir daripada keimanan. Lahir daripada kebiasaan.
  • Larangan ayat Quran sebagai nada dering. Jangan dibuat.
  • Azan pun. Elak. Banyak cara lain kita jaga agama..
  • Quran itu dibaca. Dituntut.
  • Kurang adab baca Al-Quran baring lagi bagus daripada tak mengaji.
  • Kurang adab, kurang pahala.
  • Baca Al-Quran dalam solat paling tinggi pahala.
  • Baca Al-Quran boleh terjemah jika tak berwuduk.
  • Kalau tak suci dengar bacaannya.
  • Pasangan tak solat. Doa dan beri cara. Biar dia dengan ustaz yang boleh in dengan dia.
  • Orang alim pun ada masa silam. Orang berdosa ada masa depan.
  • Jangan malu atau takut untuk buat baik. Tapi malu dan takutlah pada Allah sebelum dimalukan di depan semua makhluk (di mahsyar kelak).
HAK

  • Adab bersosial taaruf, tafahum, takaful.
  • Jaga ikhtilat. Ada batas.
  • Suami isteri cakap terus.

3 perkara syarat hak bebas suara:
- Jika ia menggugat keadilan dan mendatangkan kezaliman
- Tujuannya menolak kejahatan
- Menghormati hak individu lain
- Menjaga elemen daripada masyarakat hancur

  • Bukan menjatuhkan. Untuk hati-hati.
  • Nampak tu ubah. Tegur. Dengan hati selemah lemah iman.
  • Jangan tegur dahsyat nanti memantul.
  • Biar dapat redha Allah.
  • Perbincangan ulama nak tunjuk ilmu Allah itu luas.
  • Faham kepakaran.
  • Ada bangsa jin pindah randah.
  • Manusia sebaik kejadian.
  • Orang hilang jangan buat andaian.

KEMATIAN
  1. Ziarah kematian, balik mandi. Tengok cerita menakutkan, elak sebab takut terlibat dengan penyakit ain.
  2. Air panas bawah sejuk. Mungkin santau.
  3. Bismillahi Allahuakbar 3 kali.
  4. Jangan makan di kedai selalu makan.
  5. Berwuduk jadi benteng.
  6. Jangan menipu dalam ibadah. Buat bukan kerana manusia.
  7. Dunia dan akhirat kita cari yang betul-betul.
URUSAN
  • Apabila kita rasa mudah saja urusan kita hari itu, mungkin sebelum ini kita pernah mudahkan urusan orang. 😊
  • Moga Tuhan selamatkan kita daripada perkara-perkara buruk.
  • Bakhil ni rugi.
Peraturan mengawal kita (ikhtilat).
  • Jumpa di khalayak dan tak datang kecurigaan dibenarkan. Kalau boleh ada teman. Mahram.
  • Jaga batas dan elak curiga dan tertutup dan elak syubhah.
  • Moga kita ada kekuatan.
SOLAT
  • Hadis pukul kalau tak solat Nabi selalu relevan.
  • Usia kena manja masa kecil. Manjakan cara budak.
  • Bukan manjakan.
  • Bagi anak rasa tanggungjawab pada agama dan keluaga dia.
  • Silap manusiawi yang dilakukan para nabi dan para rasul adalah pengajaran pada umat bukan keaiban atau celaan.
TUNANG

  • Tunang tempoh pertunangan. Syaitan selalu ganggu waktu ni.
  • Syaitan buat kita jadi berangan.
  • Agama nombor satu dalam pasangan.
  • Jangan guna nama Tuhan nak berduaan.
  • Syaitan bagi mukadimah ja.
  • Jadilah ayah dan ibu selamanya. Bukan sebab lepas dia sekolah agama lepas. Kahwin pun. Kalau salah tetap kena tegur.
  • Hubungan yang bagus bahagia dan membahagiakan. Bukan bahagiaku deritamu.😅

Cara membahagiakan:
- Beri kasih sayang. Cara Nabi. Panggil manja.
- Pasangan umpama pakaian. TUTUP aurat (aib). Lindungi diri daripada panas dan sejuk (jaga hati). Pakaian lambang kebanggaan.

Yakinkan kalau nak nikah muda:
-Bantu ibu ayah buat kerja rumah.
-Mampu seimbangkan pelajaran dan tanggungjawabnya.
-Beritahu perancangan.

  • Jodoh, ajal dan rezeki adalah hal-hal misteri.
  • Jaga akhlak kita di alam maya pun.
  • Dosa itu adalah sesuatu yang meresahkan jiwa.
  • Agak-agak sikit dalam media sosial.
  • Ada baiknya kahwin muda atau kemudian. Dahulukan agama dan mak ayah. Ada berkahnya.

LABAIKALLAH.
  • Di Mekah Saf rapat.
  • "Berlabaik-labaik dulu, berhaji-haji kemudian. Biar kita nak berubah di sini baru di sana. Itu lebih baik."
  • Labaik tu "baki". Sedih. Tu tengok kaabah kita rasa emosi. Tak dapat pergi, tengok kaabah tu.
  • Orang tak sedia pun rindu. Ini pula yang betul bersedia.
  • "Dengan Allah Taala, hang cakap bahasa apa pun tak apa. Hang minta dan doalah apa saja dekat Dia."
  • "Allah. Kita ni bukan tak tau kita hina macam mana, tapi Allah sudi pilih doa kita untuk dimakbulkan." - Ustaz Don
TAJWID
Benda tu jadi wajib jika buat wajib. Contoh al-quran kena belajar tajwid. Belajar tak wajib. Baca Quran fardu ain. Jadi wajib sebab nak baca Quran.

Wuduk sunat. Tapi solat fardu. Nak solat jadi wajib wuduk.

Rumi boleh dibaca untuk faham tapi kadang tak sama sebenar. Tajwid tartil tertib, tebal atau tak. Wakaf. Panjangnya. Sebutannya.

HATI BERSIH
  • Ikut Nabi
  • Tawakal
  • Baik Sangka
  • Percaya qada qadar


Sekian, moga yang dikongsi ini bermanfaat, insya-Allah. Jika ada kekurangan boleh merujuk pada yang lebih berpengetahuan.

Maaf dan terima kasih.

0 yang menasihati:

Sebarang pendapat , nasihat atau soalan ?

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top