Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Bersahabat cara Hidayah #TributeToHidayah (Al-Fatihah)

Dia menyedarkan kita bahawa ukhwah fillah  itu , tidak perlu kenal lama pun boleh terasa dekatnya. Tak pernah berjumpa pun, boleh terasa betapa indahnya.


Pagi tu seperti biasa, kelihatan seorang insan yang rajin berkongsi baca tasbih zikir dekat susur masa twitter. Kemudian ditegurnya seorang-seorang kawannya dengan mesra. Beberapa ketika dia akan retweet tweet islamik untuk dikongsi bersama . Itulah dia @mylurve91 atau sebenarnya Nur Hidayah Binti Abu Marshah.

Saya mengenali dia kerana ditakdir Tuhan, kami menulis dalam lembar sama buku puisi seratus mulut keluaran bukstor bersama 98 sahabat lain. Dia begitulah, ikhlas dan dengan senang berkawan sesiapa. Tiada buruk sangka dan menerima apa adanya. Demikianlah betapa sehingga kini masih ramai yang merindui kebaikannya.


Seorang yang peramah - sangat gemar mengusik dan paling tidak senang jika kawan lain kelihatan sedih . Dia akan tegur, bergurau, mensi atau paling tidak, ajak kawannya berkongsi . Dan dia suka pesan begini , kalau nampak smiley sedih " :'( " -

"Aipp, tamo sedih-sedih. Kenapa ni ?". Sungguh dia mahu rasa sekali rasa sedih kita. Allahu.

Peribadinya pula, pemalu, sukar mengadu susah , seorang yang tenang menghadapi masalah dan menyerahkan keberantungan sepenuhnya kepada Allah, membuatkan dia kelihatan kuat dalam menghadapi jua dugaan yang menerpa.

Seorang yang sangat rajin memberi tazkirah, berkongsi intipati usrah -, sangat menjaga aurat , solat ( di awal waktu ) dan berkongsi sama perasaan seluruh ummah.

Malahan dia juga sangat merasai tempiasnya kehilangan MH370 , gusarnya, sedihnya memang ketara. Dan perbualan terakhir kami di mesej twitter juga ada berkaitan itu . Dan satu yang saya rasa indah  dan syukur, di akhir kalam , Allah izinkan saya sempat menuturkan rasa terima kasih di atas perbualan kami pada malam hari itu. Dan dia sempat menitip pesan ' jaga iman, jaga hati, jaga diri '. Kenangan dan nasihat awak akan terus bersemadi dalam hati semua kami yang mengenali. Insyaallah . Terima kasih sungguh-sungguh dari hati.

Al-Fatihah

Buat awak yang kadangkala akak usik dengan panggilan 'Yayang' (Yaya) -sungguh awak banyak mengajar kami tentang ukhwah yang ikhlas kerana Allah. Semoga tenang bersemadi di sana. Semoga dipermudahkan semuanya. Dan semoga keluarga Hidayah juga akan terus dipermudah , insyaallah.
--
Ya Allah, ampunkan dosa-dosa Hidayah, moga beliau ditempatkan di kalangan mereka yang beriman. Insyaallah, Ameen ya Rabbal A'lamin.


"Sayang awak kerana Allah, adik". Send
- "Sayang akak juga kerana Allah". Received.
 
Rindu :')


4 yang menasihati

  1. amin. moga dayah ditempatkan bersama golongan orang beriman dan beramal soleh. insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. sabar ye anem...Ujian Allah SWT untuk awak...moga terus tabah ye...Doakan roh Arwah didalam golongan yang DIA redhai...Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah kak Iva. Keluarga dia kuat. Kita apatah lagi. Sama-sama ea doakan dia. :D

      Delete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top