Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Aleppo berdarah, Aceh berduka


Setiap kita diuji, namun ujiannya berbeza-beza. Setiap ujian pula didatangkan hikmah dan pengajaran. Dan kita tidak akan diuji melainkan mengikut kemampuan. Untuk itu marilah kita terus membantu dan mendoakan semua saudara-mara kita. Sama-sama. Moga dipermudahkan semuanya. Insya-Allah.

ALEPPO BERDARAH

Apa itu Aleppo? Dan di mana?
Aleppo adalah sebuah bandar yang terletak di di utara Syria. Dalam sejarah, kota ini merupakan hentian akhir Laluan Sutera yang merentas dari Asia Tengah dan Mesopotamia. Ia merupakan kota terbesar di negara itu menjadi pusat pentadbiran Empayar Uthmaniyyah yang ketiga terbesar selepas Constantinople dan Kaherah.

Jika Melaka makmur sebagai hentian perdagangan Nusantara suatu masa dahulu, Aleppo juga merupakan titik pertemuan pengembara dan pedagang darat dari Timur dan Barat. Sangat kaya dengan tradisi dan terkenal dengan tempat bersejarah dan juga selalu mengadakan festival seni, kini semua itu telah berubah. (rujuk: astroawani)

Malah melalui pengalaman orang ramai yang pernah berkunjung ke tempat yang kaya dengan sejarah tersebut, masyarakatnya sangat sopan, ramah malah dari seusia kanak-kanak juga mereka sangat pandai berbual dan menghormati orang lain.

Apa yang terjadi di Syria sebenarnya?
Bashar Assad di samping gambar ayahnya.
Syria merdeka daripada penjajahan Perancis pada 1945, dan telah diperintah oleh anak bangsa Syria sendiri sehingga zaman Hafez Al-Assad [yang berpegang kepada Syiah Nushairiyah dan menyimpan dendam kepada muslim sunni (Ahli Sunnah wal-Jama'ah)] telah memerintah selama 32 tahun dan diikuti oleh anaknya Bashar Al-Assad yang telah memerintah selama 11 tahun. Syria telah menjadi negara yang diperintah oleh diktator. (Boleh baca sini - hafizamri.com)

Siapa Rejim Bashar Assad?
Sejak kecil Bashar Assad diajar oleh ayahnya membunuh bayi. Pada tahun 1982, peristiwa yang berlaku di HAMA hampir 40,000 rakyat Syria mati dibunuh oleh regim Assad. Selepas itu mereka berterusan melakukan kekejaman terhadap rakyat Syria. (rujuk: abunuha.wordpress)



Kenapa Aleepo diserang?
1. Ada kekuatan ISIS di utara Aleppo yang dapat menjadi justifikasi (alasan) serangan pemerintah. Justifikasi sahaja. Namun serangan Bashar sebenarnya telah mengorbankan ramai rakyat biasa. (Rujuk nombor 3).
2. Menguasai Aleppo akan menguasai wilayah pihak yang ingin diserang Bashar secara sistematik.
3. Penduduk Aleppo yang terdiri daripada muslim sunni (ahli sunnah waljamaah) yang cukup besar di Syria (sekitar 80%).

Rujuk:
Nota: Syiah Nushairiyah adalah kelompok Syi'ah yang paling ekstrim. (Rujuk: mukminun.com)
Bagaimana kita boleh tolong mereka?



Hakikatnya yang lawan Bashar ini bukan pemberontak, tetapi mereka adalah rakyat yang hendak mempertahankan hak dan akidah mereka.

DERMA
Doa untuk Syria


- Menarik tentang negara Syria: http://teachmideast.org
- Perkembangan Syria: - http://syriaberdarah.blogspot.my/
- Juga bacaan lain: Konflik Syria petanda akhir zaman



*****

ACEH BERDUKA



Gempa bumi berkekuatan 6.4 magnitud menggegarkan wilayah Aceh di utara Sumatera, Indonesia awal pagi Rabu (7 Disember 2016) namun tiada amaran tsunami dikeluarkan. Gempa yang berpusat di 10 kilometer utara Reuleuet itu berlaku pada jam 5.03 pagi waktu tempatan, lapor Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS).

Pada Jun lalu, gempa berukuran 6.5 magnitud berlaku di barat Sumatera sekali gus menyebabkan kerosakan bangunan dan mencederakan lapan orang.
Indonesia mengalami aktiviti seismik dan volkanik yang kerap kerana kedudukannya di Lingkaran Api Pasifik, iaitu tempat pertembungan plat tektonik.
*Sebelum ini, Aceh mengalami kemusnahan teruk apabila dibadai tsunami Lautan Hindi pada tahun 2004.




TERKINI (13 Disember 2016):
"Jumlah korban meninggal dunia gempa Aceh adalah 102 orang. Di mana 96 di Pidie Jaya, empat orang di Pidie, dan dua orang di Bireuen. Korban luka-luka 857 orang. Pengungsi 83.838 orang tersebar di 124 titik," tutur Kepala Pusat Data Informasi dan Humas BNPB Sutopo Purwo Nugroho dalam keterangan tertulis di Jakarta, Selasa. - (merujuk: news.liputan6)

CARA MALAYSIA MEMBANTU

Selain kita ada menghantar bantuan pakar perubatan ke Aceh (Rujuk:  Malaymailonline.com | bharian), kita semua ini juga boleh menderma. Apapun teruskan berdoa.

MERCY Malaysia



Untuk negara-negara lain:

Moga baik-baik juga untuk semua saudara-mara kita di Turki, India, Kashmir, Myanmar, Iraq, Mesir, Yaman, Thailand, Palestin dan di semua negara lain. Moga dipermudahkan dan moga terus dipelihara semuanya! Fi hifzillah. Insya-Allah.

الْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا
“Orang mukmin dengan orang mukmin yang lain seperti sebuah bangunan, sebahagian menguatkan sebahagian yang lain.” [Shahih Muslim No.4684]

0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top