Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Pemergian CM Tan Sri Adenan Satem

Takziah, Sarawak. Berita pemergian Ketua Menteri Sarawak yang kelima, Tan Sri Datuk Amar Haji Adenan bin Haji Satem pada 11 Januari 2017 lalu sangat mengejutkan seluruh rakyat Malaysia, khususnya kepada rakyat Sarawak sendiri.


Dikenali sebagai Tok Nan ataupun CM Nan di kalangan rakyat Sarawak, beliau seorang yang mudah didekati dan tidak menyukai protokol yang panjang di dalam menyebut namanya. Juga merupakan satu-satunya anak jati berketurunan Melayu Sarawak yang pertama memegang tampuk kepimpinan jawatan No. 1 di Sarawak.

Beliau bukan sahaja dikenali sebagai seorang yang menepati janji serta mendengar masalah rakyat, malah seorang yang rendah hati untuk mendengar nasihat dan pandangan rakan-rakan pemimpin lain selain seorang yang menyayangi keluarga & sering memuji isterinya.

JASA DAN SUMBANGAN TOK NAN KEPADA SARAWAK


1. Memastikan tiada lagi bangsa “lain-lain” di dalam borang rasmi untuk kaum yang bukan Melayu, Cina, India sebaliknya diletakkan “Dayak”.

2. Usaha yang lebih aktif untuk memastikan tanah adat yang menjadi hak kepada kaum pribumi Sarawak disukat dan mendapat dokumen yang sah.

3. Tarif elektrik industri dan awam diturunkan.

4. Mendaulatkan keutuhan integriti di kalangan ahli politik dan juga penjawat awam. Setiap ahli politik mempunyai pengistiharan integriti.

5. Memerangi habis-habisan kesemua pembalak-pembalak haram dan juga mana-mana kilang yang bersekongkol dengan mereka.

6. Memperjuangkan pembangunan luar Bandar agar mereka terus berdaya saing.

7. Tiada lagi pengeluaran lesen balak di Sarawak dan tiada lagi pembukaan ladang kelapa sawit kerana hutan di Sarawak harus dipelihara.

8. Memperjuangkan hak autonomi seperti yang termaktub di dalam Perjanjian Malaysia 1963 seperti dasar pendidikan dan sebagainya dikembalikan kepada Sarawak daripada Kerajaan Persekutuan.

9. Tiada isu mana-mana kaum dikatakan sebagai “kaum pendatang” kerana bumi Sarawak ini luas untuk semua.

10. Memperjuangkan royalti minyak untuk Sarawak kepada 20% dan perundingan terus berlangsung sehingga sekarang.

Sebenarnya ada banyak lagi yang telah dilakukan oleh beliau. Ini sejajar dengan pantun yang sering beliau laungkan apabila mengakhiri ceramah-ceramahnya yang menunjukkan beliau tidak akan mudah berputus asa.

Read HERE: HE WALKS THE TALK -  10 reasons Adenan Satem winning hearts Sarawakians

BIODATA TAN SRI ADENAN SATEM
Gambar: Themalaymailonline
Beliau dilahirkan pada 27hb Januari 1944 di Kuching, Sarawak. Menyelusuri latar belakang beliau, beliau bukan berasal daripada keluarga berada. Cuma orang kampung biasa-biasa saja. Bersekolah di St Joseph School, Kuching. Pernah menyertai kugiran yang bernama Vagabond sekitar tahun 1960an yang sering mengadakan konsert selepas persembahan bangsawan di sekitar kampung-kampung di Kuching dahulu sebagai penyanyi utama dan pemuzik.

Memulakan alam pekerjaannya setelah tamat sekolah menengah sebagai seorang guru. Dan beliau juga pernah menjadi wartawan. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran di dalam pengajian Undang-undang di University of Adelaide. Sekitar tahun 1969, beliau menjawat jawatan sebagai Peguam di Pejabat Pendakwaraya Adelaide Australia. Dan atas kegigihan beliau juga pernah menjawat jawatan sebagai Majistret di negara orang.

Sekitar tahun 1970an, Tok Nan kembali ke tanahair. Pada ketika itu beliau terus ditawarkan sebagai Peguam di Mahkamah Tinggi Borneo iaitu sekitar tahun 1975. Siapa menyangka, pada masa yang sama beliau mula berjinak-jinak dengan dunia politik.

Baca di sini, jawatan-jawatan lain dalam bidang politik sebelum dia dilantik menjadi Ketua Menteri Sarawak: Siapakah Adenan Satem Ketua Menteri Sarawak ke-5

Pada 28 Februari 2014, beliau menjadi Ketua Menteri Sarawak yang kelima setelah Pehin Sri Tan Sri Hj. Abdul Taib Mahmud menghantar surat perletakan jawatan pada akhir Februari 2014.

Allahyarham telah menghembuskan nafas terakhirnya pada jam 1.24 petang, 11 Januari 2017 di Pusat Jantung HUS akibat komplikasi jantung. Allahyarham meninggalkan seorang balu dan 5 orang anak.

Perkongsian:@datukhensem
KATA-KATA ADENAN SATEM
"To young Sarawakians, whatever you do, give it your all. I hope our young people get accustom to overcoming challenges. Life is not a bed of roses, thus if you have the capacity to overcome (challenges), you can build character & determination. You have the whole future ahead of you. Looking at you , I'm very confident that Sarawak has a great future ahead of us."
Gambar:@Dzulfiqkhar
Rujukan:
FACEBOOK: CM ADENAN SATEM
WIKI ADENAN SATEM

Didoakan agar kepimpinan beliau menjadi teladan kepada kita yang lain. Insya-Allah

Inalillahi wa inna ilaihi rojiun. Semoga roh allayarham Haji Adenan bin Haji Satem dirahmati Allah. Semoga beliau tenang dan dipermudahkan di sana. Ameen. Al-fatihah.

1 yang menasihati

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top