Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Minat membaca, mengambil gambar dan menulis (terkini; 2017, menulis untuk blog iluvislam.my & terlibat dengan buku antologi puisi kemerdekaan: Bianglala Melukis Syurga)

Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Jika ada sebarang pendapat boleh tinggalkan di ruangan komen atau e-mel ke arnamee (at) gmail.com. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian.

Tentang yakin, pasrah, keluarga bahagia dan rahmat Allah


Ini adalah koleksi nota daripada beberapa rancangan agama yang disiarkan di televisyen sepanjang Januari 2017. Jadi saya kongsikan di sini, jika ada penambahan atau pembetulan, boleh komen. Namun sangat disarankan untuk merujuk pada ustaz, ustazah serta mereka yang lebih pakar untuk penerangan penuh. Harap maklum. Terima kasih.

Tanyalah Ustaz : Runtuh Mahligai.

- Tak perlu cerita kisah lalu untuk menjaga keharmonian. Tutup aib. Syak daripada pasangan adalah sifat syaitan. Sumpah dengan Quran pun elak mengaku. Nanti taubat.
- Pilih pasangan ini yang beragama. Pilih mentua yang baik.
- Minta maaf tak semestinya sebab memang kita salah tapi kita nak jaga keharmonian. Jaga hubungan.
- Sayanglah kerana Allah.
- Cara untuk mengurangkan rasa marah pada pasangan adalah dengan cinta. Kita tahu marah sangat tu tak mengubah apapun. Jadi kita uruskan baik-baik rasa tu. Minum air misalnya.
- Doa sungguh-sungguh daripada hati.
DOA MOHON BEROLEH ISTERI DAN ZURIAT BAHAGIA
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً
Rabbana hab lana min azwajina wa’zuriyyatina qurrata a’yunin waj’alna lilmuttaqina imama(n)
“Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada pasangan dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa”. (Surah Al-Furqan: 74)
- Selalu istighfar. Ya latif. Ya Shahid. Baca. Jika ada yang panas baran. Atau pasangan pernah curang.
- Buat banyak kerja amal. Walaupun kita susah, tetap bantu orang.

Tanyalah ustaz : Jom Ke Masjid. (Ustaz Jafri dan Dai Izzhar)

- Pahala jaga anak istimewa dah berterusan dah. Dengar majlis ilmu jauh pun pahala lagi. Pahala jaga ibu sakit pahala dah. Besar.
- Nabi suruh witir sebelum tidur. Buat 4 rakaat sebelum dan selepas zohor. Masjid persekitaran buat kuat. Kalau di rumah sukar. Itu digalakkan ke masjid.
- Niat baik bagus. Tapi buat lagi bagus.
- Solat jemaah digalakkan untuk lelaki. Nabi marah sungguh jika tak solat jemaah.
- Masa suami lafaz akad itu, dia dah mula ambil tanggungjawab nak didik isteri dah. Jika dia tak mahir sangat bab agama, dia kena lorongkan isteri ke arah itu. Untuk belajar.
- Buat dewan atau tempat event di masjid. Untuk perempuan dan OKU kena ada.
- Ilmu yang tak berkat, tak dapat manfaat. Bagaimana nak dapat berkat? Beri perhatian penuh pada guru. Kalau dapat, duduk depan. Elakkan bersembang.
- Kalau kita sayang kita akan bersungguh pandang orang itu. Begitulah dalam bab menuntut ilmu.
- Berjemaah, jangan duduk terlalu belakang. Takut ke syurga jalannya terhalang.
- Paling kurang berjemaah waktu sejuk subuh, asar (waktu malaikat tukar shift). Dan isyak macam sepertiga malam pahalanya.
- 2 orang pun kira solat berjemaah. Ajak kawan.
- Ada pahala dalam semua benda baik yang kita buat. Walaupun kita dah meninggal.
- Insya-Allah jika kita soleh kita akan dapat anak soleh.
- Biar rumah Allah jadi tempat selesa untuk kita. Pupuk cinta.

**

"Cantiknya islam, sebab ia ada batasan."

Tanyalah Ustaz // Masa berkualiti. (Ustaz Jazlan & Dai Azrin)

Masa berkualiti
-Beribadah
-Belajar
-Muhasabah
-Membesarkan Allah taala
-Kehidupan sempurna

Nabi contoh terbaik.
Ada etika kerja.
Zaman pak maun itu zaman dulu. Boleh ganti balik dengan taubat dan beribadah.
Menjaga masa sebaik-baiknya. Urus.
Ada jadual. Uruskan baik.

Tanda cinta:
  • Rasa bersama.
  • Ingat selalu kena sebut. Membela orang yang kita cinta.
Jaga akhlak

Tanyalah Ustaz: Sihat tanpa maksiat.
  • Pentingnya mencari kawan yang baik.
  • Perkara kebaikan kita buat maka setiap perbuatan itu insya-Allah menghapuskan dosa kecil yang kita buat.
  • Jaga solat jangan tinggal solat.
  • Siapa mampu jaga lidah dia, Nabi jamin dia masuk syurga.
  • Lidah ini penting. Besar kesannya. Jadi jaga.
KLINIK DHIJRAH -Pergaulan dalam keluarga

- Perempuan belakang dalam jemaah. Lelaki depan.

- Tahniah tahu anak itu baligh. Jangan malu-malu tanya.

NLKO (Hawa Nafsu) -Ustazah Asmak

Hawa - Lebih kepada keduniaan
Nafsu - dorongan ada baik dan buruk
Syahwat - Lebih kepada over

9 akal 1 nafsu, bukan hadis tapi cerita Hasan Al-Basri dan Rabiatul Adawiyah. Tak shahih. Baru 10 tahun. Tidak ada asas.

Hadis berkaitan banyak wanita di neraka. Kurang akal dan kurang agama. Kekurangan akal kerana lebih kepada emosi (lebih sesuai mendidik). Lelaki lebih kepada akal lebih sesuai memimpin.

Siti Aisyah hebat. Perawi hadis. Wanita kurang agama sebab ada haid bukan sebab iman tak cukup.

Panduan mengawal hawa nafsu. Imam Al-Ghazali pesan kena kawal nafsu makan dan kemaluan.

Air. Angin. Makanan. Jaga. Tak makan malam.

Train nafsu kita. Nafsu ni macam budak-budak. Nak dipenuhi. Dah awal mula lawan okay tak ada masalah.

Nafsu banyak makan
Amarah bilsuk. - Tak buat rasa tak boleh. Lifestyle.
Lawamah - nafsu ada kesedaran. Buat tapi ada penyelesalan.
Mutmainah - nafsu yang sangat suka kebaikan. Seronok. Dia faham. Dia tinggal rasa tak sedap.

Baca Al-Quran (Ustaz Asraff Ayub dan Dai Farhan).
  • Bacalah Al-Quran di mana pun.
  • Digalakkan baca untuk beri sedekah kepada orang lain. Kita pun digalakkan selawat dulu sebelum doa.
  • Tampal dekat dinding ada 2 pendapat. Ada ulama tak benarkan. Ada benarkan namun untuk peringatan bukan nak halau itu ini atau tambah rezeki.
  • Orang yang ikhlas dengan Allah, syaitan giveup dengan dia.
  • Untuk permulaan baca Quran rumi awal dibenarkan. Mudah pembelajaran. Dah lama belajar janganlah.
  • Rumi bukan apa, banyak salah tajwid.
  • Baca al-Quran macam orang arab. Lahjah arab.
Kenapa kita kena doakan untuk orang?
Apabila kita doa untuk orang, itulah peluang doa-doa yang kita sedang di-KIV kan untuk dimakbulkan.

Sekarang senang nak belajar tajwid, kita dengar di youtube. Baca ikut balik.
Bacalah Al-Quran dengan bertartil dan bertajwid.
Quran lama jika rasa boleh nak dibaca (tak nampak huruf / lusuh teruk) hapuskan dengan bakar dengan tertib.
Lintasan hati rasa riak nak buat baik, atau mengajar quran misalnya:

Jika rasa riak tu guru saya pesan:
- Cerita dalam hati ini antara kita dengan Tuhan. Biar Tuhan saja yang mengadili. Riak tak riak Dia yang menilai.
- Riak pada awal tak apa, buat. Riak ni datang awal ja. Lama-lama tak dah.
- Kerja syaitan ini bagi was-was terutama benda ke arah baik-baik ni. Dia panas. Kita jangan ikutkan. Teruskan perkara yang baik kita buat.

Jika tajwid tak cantik tapi bersemangat baca Al-Quran, dapat 2 pahala. Sebab mencuba dan membaca. Tapi belajarlah untuk upgrade ilmu bacaan Quran.

6326 jumlah ayat Quran.

Senjata utama kita doa. Nabi Musa selamat sebab doa. Banyakkan doa dengan keyakinan Tuhan akan bantu. 

Tok guru bukan semua wali. Bersangka baik dengan tok guru. Dia ada kelemahan, perbaiki. Bagilah buku ke apa.

Baca Qurun luruskan niat kerana Allah. Supaya dapat rahmat dan kejayaan.


Tanyalah Ustaz - Ustaz Abdullah Mahmud (Yakin dan Pasrah) Pengacara: Dai Hilman.



  • Hidup kena sederhana. Yang susah akan senang. Yang senang akan susah.
  • Risaulah jika orang berserah pada Allah. Risaulah jika orang tu tak balas. Sebab kalau Allah balas kekuatan dia tiada batas.
  • Tunggu apa Allah nak buat apa pada kita sia-sia. Itu sia-sia. Tak bermakna dalam hidup. Kena usaha. Ada pergerakan.
  • Jangan ingat Allah waktu susah saja. Kena selalu panggil Allah. Bermula daripada hati.
  • Selain usaha, kita kena doa. Minta Allah beri kekuatan pada kita kalau kita tak tahu atau tak mampu buat ibadah Dia suruh. Selalu. Kita ada Dia tempat mengadu.
  • Kalau boleh bernazar (puasa terutamanya) biarlah puasa tu dulu supaya berkat untuk capai benda tu. Bukan dah dapat baru puasa / bayar nazar.
  • Kena ada adab
  • Kena redha dulu baru kita layak minta sesuatu daripada Allah. Baru layak. Sebut inalillah wa inna ilaihi rojiun setiap kali kita diduga.
  • Harap Allah kita takkan kecewa. Jangan harapkan manusia.
  • Allah uji ada tujuan. Takdak saja-saja. Orang tak beriman nak uji buat apa. Dia dah kalah sebelum perang.
  • Berdoa ini ada tertib dia. Jangan tunggu doa kita makbul semata. Kena puji Allah dulu dalam berdoa. Buat apa Dia suruh (ibadah). Ada adabnya.
  • Kita tak boleh beriman dengan rasa ragu-ragu kena yakin.
  • Kena usaha sungguh-sungguh.
  • Kita kena redha baru Allah lepaskan dia.
"Kehidupan bukan kejadian terjadi. Ia dijadikan. Kita pun dijadikan Allah. Itu kita kena usahakan hidup dengan cermat, yakin dan pasrah."


Bahagian 2: Tanyalah Ustaz Yakin & Pasrah.

- Syukurlah bangun pagi. Berapa ramai tak bangun pagi.
- Sebab akad jadi kuat hubungan kita dengan suami.
- Takut Allah. Hormat suami.
- Tanda taubat diterima. Apabila kita diduga. Sakit. Jatuh miskin. Orang tak nampak. Kena yakin. Sangka baik dengan Allah.
- Kena pilih jalan baik. Baik dan pasrah.
- Hilang keyakinan dengan orang kita tak berurusan dengan orang. Dengan diri bahaya. Sebab dia tak dapat nak uruskan diri. Susah nak menjadi apa dia buat. Kena yakin.
- Bisikan tu gangguan. Biasanya syaitan. Syaitan nak kita lemah dan tak buat apa kita patut buat. Bukan ujian tu. Kena dapat rawatan. Bisikan buat kita down. Ujian sakit, hilang barang. Hilang benda dia sayang. Kita kena tahu membezakan bisikan syiatan dan dugaan Allah. Jangan pakai agak agak.
- Kadangkala Allah uji kita, kita tak perasan. Masa tak cukup. Ajak buat baik, dia sibuk.
- Orang bujang kena fikir dia nak kahwin tak boleh tak fikir langsung.
- Kena buat istikharah. Kena siasat. Risik.
- Layan tetamu ni masuk waktu solat solat. Bukan rosakkan tetamu.
- Lihat solat dan cara dia layan mak ayah dia. (Pilih pasangan). Lelaki ada panduan. Perempuan kena pilih yang taqwa kepada Allah.
- Ibu bapa tak lari daripada rasa nak harapkan anak. Tapi kena harapan letak dekat Allah. Biar Allah buka hati. Jangan harapkan anak. Kita akan kecewa. Harapkan Allah. Anak tu dia nak bantu kita sejauh mana kefahaman ilmu dia. Mak ayah wajib didik dan jaga. Namun anak dituntut membantu mak ayah. Namun bergantung pada ilmu anak.
- Janganlah marah dan kata anak, tak jadi apa.
- Bukan tugas kita ubah hati orang. Itu urusan Allah. Doalah agar Allah buka hati orang tu.
- Perlu mengharapkan kesenangan ada di hadapan. Kena yakin. Jangan terlalu kecewa. Ada di akhirat jika tak di dunia. Allah tak beri satu hala saja.
- Allah melihat cara kita beribadah tu. Cuma kalau boleh bahasa yang indah. Suara yang lunak. Dia nak dengar.
- Orang mengeluh ni Nabi paling tak suka. Alahai semua ni. Mengeluh ni amalan syaitan. Cari kebaikan dalam masalah. Ada hikmahnya. Berdoa tapi mengeluh tu tak pasrah. Kita berdoa kena yakin.
-Was was sifat syaitan.
- Ambil waktu rehat. Tenangkan diri sat.
- Jangan yakin dengan diri tak boleh. Kena berserah pada Allah juga. Berharap Allah saja tak usaha pun tak boleh.
- Banyak jerangkap samar di keliling kita. Kita kena usaha. Elak. Itu kena harap pertolongan Allah.
- Sedekah boleh elak banyak musibah dalam hidup kita.
- Usaha kita elak. Doakan supaya sedekah itu terhindar daripada dugaan.
- Baca Quran ni bagus. Quran akan datang tolong ketika manusia tak boleh tolong kita di akhirat nanti.
- Nak sedekah bacaan Quran pada sesiapapun okay. Takdak halangan. Doa agar Quran akan dapat bantu kita dan keluarga kita.
- Doa minta diringankan ujian. Jangan sombong sangat dengan Tuhan. Minta tawar menawar. Contoh ya Allah. Aku tak mampu Tuhan. Kau kata kau uji yang mampu. Doa macam tu. Yang Allah janji, tuntut.
- Tapi kena pasrah dan redhalah.
- Lalai dengan maksiat. Itu ujian. Tapi ada satu masa manusia akan kembali. Sedar.
- Manusia ni sifatnya pantang ada larangan.
- Saidina Umar rekod ni macam-macam. Tapi Allah lebih berkuasa dan mengetahui. Nak tunjuk manusia boleh berubah.
- Minta pendapat orang ni boleh. Supaya pastikan tak salah. Elak tak puas hati sendiri. Kalau 3 pandangan kawan tak sama dengan kita mungkin lebih betul. Jangan harapkan kawan nanti kita salahkan. Sedangkan itu pilihan. Iu krisis keyakinan. Kena tengok kawan.
- Moga Allah terangkan hati kita seperti matahari terangkan bumi.

Tanyalah Ustazah: Ustazah Asni. (Tahfiz moden)

- Moden itu ada juga ilmu lain. Pandai letakkan diri dalam masyarakat.
- Pandai berdakwah dengan remaja sendiri.
- Fitrah alam, minta air dapat cawan sekali. Kejar akhirat dapat dunia sekali.
- Rezeki datang daripada Allah pemberi rezeki.
- Malaysia ni makmur. Dakwah tersebar luas.
- Orang bertaqwa dapat rezeki tak disangka.
- Orang tahfiz dan ajar Quran tak pernah fakir. Sebab kerjanya kerana Tuhan.
- Baca Al-Quran ini makin baca tak jemu.
- Mak ayah ajar lebih baik. Jika tak mampu hantarkan pada guru. Hormat dan hargai guru.
- Nanti anak akan bacakan Quran untuk kita.
- Al-Quran bukan hanya dibaca / dihafal, tapi untuk difaham dan diamal.
- Mak ayah kena sabar. Bukan anak saja.
- Dengan ilmu kita belajar dan faham.
- Guru juga kena dimuliakan. Kena hormat. Jangan tinggi suara.
- Amalan akan berjariah. Jika terus panjang dan ajarkan.
- Digalakkan lepas sekolah rendah. Sebab pandai berdikari.
- Hormati Al-Quran.
- Sokong jangan bantah. Kalau pun kita tak menyumbang.
- Kalau tak buat sesuatu untuk agama. Sokonglah.
- Doa baik-baik. Moga Quran beri syafaat untuk kita yang membacanya.

Klinik Dhijrah: Kehidupan sementara

Hari yang dibalas. Masa di antara zohor dan asar saja perasaan orang beriman.

Tanyalah Ustaz: Ibadah yang dilupakan.
  • Bersih yang menoreh getah atau berkebun. Bukan najis.
  • Di masjidil haram dah ditentukan kawasan boleh solat. Walaupun tak nampak kaabah. Lain cerita jika di rumah kita.
  • Qada sembahyang wajib jika tinggal.
  • Utama qada dari sunat.
  • Tanam azam. Yang penting tanam azam. Buat saja. Insya-Allah Allah terima taubat dan solat kita.
Tanyalah Ustaz; Bagaimana mendapat rahmat Allah. (1) (Dai Annas & Ustaz Nizam)

- Ikhlas berdakwah.
- Tutup aib.
- Nak nasihat baik-baik.
- Kena berusaha.

Jangan putus asa. Rahmat Allah besar.
Teruskan usaha.

- Allah tak bagi putus asa. Percayalah Dia penyayang. Dan Pemberi Rahmat.
- Rahmat Allah luas.
- Kita yang rugi jika tak yakin dengan itu.
Hargailah baik-baik apa kita sedang ada ketika ini. Kerana apa kita ada, mungkin harapan bagi orang lain.
  • Allah taala suruh kita berusaha. Bekerja.
  • Patuh perintah Allah. Ingat Allah dengan berzikir.
  • Rendahkan suara dengan ibubapa. Tanggungjawab anak. Berdosa jika abaikan.
  • Allah sekalikan perintah taat pada Allah dan buat baik pada ibu bapa. Redha Allah dalam redha ibu bapa. Murka Allah dalam murka ibu bapa..
  • Usahalah nak kusyuk dalam ibadah.
  • Niat baik nak baca Quran walaupun tak pandai. Dapat pahala.
  • Buat-buat menangis jika tak boleh menangis ketika baca Quran.
  • Istidraj macam nikmat tapi buat ia berkekalan dalam dosa.
  • Rahmat confirm baik. Kadangkala tak layan permintaan dikira rahmat. Antara sebab mungkin azab akan disegerakan.
  • Lihat makin mendekatkan atau makin jauh dengan Allah.
  • Rahmat rahsia Allah.
  • Pelaris itu khurafat.
  • Nabi pun diuji.
  • Allah sayang semua.
Pamoga Kopi bersama Ustaz Kazim (Penunggang agama).

Jangan gunakan agama untuk sesuatu. Elakkan menipu tentang agama. Mempergunakan agama untuk nama, pangkat misalnya. Kerana nilai agama lebih besar daripada itu.

- Jangan guna untuk kepentingan peribadi.
- Agama itu satu nasihat. Pengalaman orang lain untuk memberi pengajaran pada kita.
- Berterima kasih pada pihak bertanggungjawab. Beritahu maklumat yang menyalahi hukum.
- Jadilah orang yang peka.
"Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit, lalu mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah. Sesungguhnya amat buruklah apa yang mereka kerjakan itu."- (Taubat: ayat 9).
Salam Dhuha.

Ujian akan tetap ada. Cuma kita kena faham dugaan itu lambat, cepat atau dibalas di sana kelak. Kalau kita redha dengan Allah, insya-Allah Allah redha dengan kita. - Prof Madya Dr Mohd Noor Mamat.

Semua datang dari Dia.

- Jika jita istiqamah. Dan tak persoal. Insya-Allah kita akan redha.

Untuk doa boleh lihat di sini: Kompilasi himpunan Doa Doa Islam: 40 Rabbana – Koleksi Doa-Doa Para Anbia Di dalam Al-Quran

*****

Sekian, moga yang dikongsi ini bermanfaat, insya-Allah. Jika ada kekurangan boleh merujuk pada yang lebih berpengetahuan.

Maaf dan terima kasih.



0 yang menasihati:

Sebarang pendapat , nasihat atau soalan ?

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top