Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Minat membaca, mengambil gambar dan menulis (terkini; 2017, menulis untuk blog iluvislam.my & terlibat dengan buku antologi puisi kemerdekaan: Bianglala Melukis Syurga)

Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Jika ada sebarang pendapat boleh tinggalkan di ruangan komen atau e-mel ke arnamee (at) gmail.com. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian.

Tentang ketentuan, umrah, khurafat, solat dan berleter


Ini adalah koleksi nota daripada beberapa rancangan / segmen agama yang disiarkan di televisyen sepanjang Mac 2017. Jadi saya kongsikan di sini, jika ada penambahan atau pembetulan, boleh komen. Namun sangat disarankan untuk merujuk pada ustaz, ustazah serta mereka yang lebih pakar untuk penerangan penuh. Harap maklum. Terima kasih.

Tanyalah Ustaz: Ustaz Nizam dan Dai Fuad (Adab dalam beramal)

- Perempuan berhadas boleh pegang Quran terjemah.
- Kalau sakit dan ingat wajib ja tak apa tak ingat sunat. Yang penting usaha tu. Misalnya mualaf tahu al-fatihah 2 ayat. Tak apa baca 2 ayat. Tapi usaha perbaiki bacaan.
- Jangan takbur dengan Allah. Doa biar bersungguh. Bukan nak, tak dapat tak apa. Bukan. Namun jika mahu merendah diri boleh.
- Allah yang murah / sempitkan rezeki.
- Minta Allah pilih terbaik itu istikharah. Jika ada pilihan itu hajat.
Dan (ketahuilah), apa sahaja yang kamu belanjakan (dermakan) atau apa sahaja yang kamu nazarkan maka sesungguhnya Allah mengetahui-Nya dan (ingatlah), orang-orang yang zalim itu tidak ada sesiapa pun yang dapat menolongnya. - (Al-Baqarah 2:270)
- Minta maaf. Dan beradab.
- Belajar terima nasihat.
- Prinsip belajar ilmu. Bukan belajar buku.
- Wajib qada tinggalkan solat dengan sengaja.

Tanyalah Ustazah. (Tak Jadi Cerai) - Dr. Robiah K Hamzah .



Tanyalah Ustaz (Belum Bayar lagi).

- Elok ditulis walaupun kecil
- Kena betul sebut bagaimana. Diadili semula jika tak jelas kena bayar atau tak
- Dengan orang kafir atau badan tertentu pun wajib bayar. Kita dah tahu risiko.
- Zaman Nabi juga pernah Nabi pernah berhutang. Dia letak cagaran. Baju besi selagi belum bayar tamar.
- Beri hutang juga sedekah. Tuhan lebih adil.
- Derma sepuluh pahala. Jika beri pinjaman, pahala 18. Sebab kita ada risiko tak dibayar. Dan menyenangkan urusan orang. Sebab memang mereka perlukan.

Tanyalah Ustaz: Umrah makbul - Ustaz Ghazali

- Kenduri doa selamat untuk pergi umrah tak wajib
- Cuma jika mahu umrah dan haji mabrur bagi makan dan cakap baik-baik
- Jadi beritahu jiran dan sedara untuk tahu. Adab musafir pun begitu
- Janji ada kehampiran kepada nazar
- Jangan riak
- Bersihkan hati
- Orang tua dulu kata pergi kati. Tukar mindset. Haji dan umrah dah lama diseru.
- Kena rancang.
- Orang muda perlu pergi sebab keadaan di sana dengan ramainya. Kena tough
- Kalau kaki krem sebelum buat saie boleh suruh pakcik situ upahkan saja. Balik hotel panjang prosudernya. Atau kalau dah okay sambung
- Kena bersedia. Di sana nanti perlu khusyuk

Tanyalah Ustaz: Dai Luqman dan Ustaz Suhaimi Rozali - (Dengan izin-Nya)

- Lebih baik baca Al-Quran berbanding memilih satu ayat amalkan banyak kali tapi terlupa baca Quran
- Tidak mengingati Allah juga berdosa
- Jangan tinggal semua walaupun tak buat semua
- Jaga kebersihan. Jangan meludah dan sepahkan pad jika nak elak histeria. Jika ada orang pandai dalam bacaan ruqyah baik suruh dia. Jika tak ada, asingkan. Pastikan yang nak pegang biarlah yang mahram. Tenangkan mereka. Basuh muka dan anggota wuduk. Ramai ramai baca al-fatihah. Ruqyah risau berlawan. Jadi baca al-fatihah.
- Jin islam pembersih. Kadang buat sesuatu melampau.
- Letak husnudzon sebelum apa-apa.
- Nak sandar pada Allah. Biiznillah. Dah buat. Insya-Allah itu perkara belum buat tapi jika Allah izinkan.
- Jangan main-main dengan insya-Allah.

Tanyalah Ustaz: "RUPANYA ITU KHURAFAT": Dai Luqman dan Ustaz Suhaimi Rozali

- Tangkal walaupun ayat al-Quran elok tak perlu pakai. Yang penting amalan kita. Pakai pendinding elok amalkan ayat / doa.
- Ijazahkan bacaan ayat quran di tv atau buku itu umum. Jika khas depan-depan. Sama ada baca semula atau ikut. Elok berdepan.
- Mimpi adalah topik besar. Jika mimpi buruk elok jangan cerita dulu dekat orang. Boleh jadi doa.
- Tiada masalah ziarah kubur orang alim yang jadi masalah ambil karamahnya. Mandi dengan air misalnya. Tak boleh.
- Hebat mana pun orang itu. Kita hanya perlu sujud kepada Allah. Orang sekarang mudah terlajak.
- Call dan jumpa lain. Macam dengan mak kita. Jadi tak apa ziarah kubur.
- Memang ada makhluk yang ada sensor kesan makhluk halus.
- Amalkan surah jin ayat 1-10. Tampal dekat bilik yang tak diguna. Yang tak diguna rumah atau bilik membolehkan jin datang.
- Viral tak pasti jadi 2 dosa benda forward (surat berantai) ni. Khurafat moden.
- Jika boleh elak ketagih main game. Sebab mereka khayal. Marah anak tak boleh. Kena lihat asbab. Perbaiki rohaninya.
- Apa berlaku kejap lagi adalah rahsia Allah. Hukuman tali gantung pun tak tahu saatnya.
- Jangan tafsir membabi buta. Kena ada ilmu.
- Bukan semua ustaz pandai ilmu perubatan. Masing-masing ada ilmu masing-masing. Perlu saling menghormati.
- Khurafat, Tahyul dan syirik adalah kepercayaan. Memperbaikinya dengan keimanan. (Kena kenal Allah. Kenal Al-Quran itu panduan)
- Tenang akan dapat jika dia bahagia. Itu kena beriman.
- Dalam hidup ini, akan ada bom jangka. Itu kita perlu tingkatkan iman. Hanya perlu dapat dengan ilmu pengetahuan.

Tanyalah Ustaz. Salam. Dai Izhar dan Dato Seri Ustaz Abu Hassan Din.

- Dalam salam "taala" tak ada.
- Dia bukan "mu". Sama ada wa atau alaikummussalam.
- Syaitan tak suka azan, orang mengaji dengan orang beri salam.
- Alaika alaihissalam. Alaiki alahassalam. Untuk sampaikan salam
- Elaklah beri salam pada bukan muslim
- Makruh beri salam pada orang tengah makan, dalam tandas.
- Orang dekat kubur pun kita kena beri salam. Ada salamnya.
- Boleh peluk salam dengan mertua macam dengan ibu ayah
- Dari kecil ajar kenal saudara mara
- Salam ini ucapan orang ahli syurga (dalam syurga nanti).

Dai Farhan & Ustaz Mat Esa Deraman - Banyaknya Dosaku

- Orang bertaubat walaupun dia buat balik dosa dan kemudian taubat, maksudnya masih ada iman dalam hatinya
- Allah Maha Pengampun, dosa kita apapun Dia tetap ampunkan.
-Taubat tak diterima dua tempat : Nyawa di kerongkong dan matahati sebelah barat
- Orang bertaubat buat dosa dia akan rasa bersalah dalam hatinya sebab dia dah pernah bertaubat
- Rezeki bercampur masih halal sebab kita tak tahu sumber
- Pesan berpesan perlu setiap hari. Sebab kita tak tahu bila pintu hidayah dibuka
- Kekuatan taubat perlu ikhlas mahu bertaubat. Dan perlu menambah ilmu. Jangan lalu atau mengimbau tempat lalu yang dosa itu. Jangan terfikir untuk ulang.
- Zikir. Istighfar. Tinggalkan terus perkara dosa itu.
- Secara umumnya dosa kecil atau besar tetap terampun dengan taubat. Tak solat taubat pun boleh asal saja dia sedar itu dosa dia. Taubat nasuha.
- Jangan rasa diri maksum dan bangga. Sombong.
- Cara mohon taubat (dosa besar): hukuman hudud (sebarang hukuman akan mengampunkan dosa). Barangsiapa yang dikenakan hukuman di dunia berdasarkan dosa itu, dia diampunkan. Orang yang dibunuh secara zalim (disengajakan) dosanya diampunkan.
- Dosa tergantung jika kita tak bertaubat (walaupun kita solat). Jika kita menyimpan duit, kita kena fikir juga dosa pahala sebab ada timbangan di akhirat.
- Allah bersifat pemurah akan mengampunkan dosa.
- Jaga hati. Selalu ingat mati.
- Yang mati syahid pun tak boleh masuk syurga selagi dia tak bayar hutang. Caranya hanya boleh jika dipulangkan haknya. Jika dengan manusia, kena selesaikan dengan manusia.
- Banyakkan mohon ampun untuk diri kita dan diri orang yang kita buat salah.
- Selesaikan dengan waris jika orang tu sudah meninggal.
- Jika malu contoh curi duit tabung masjid. Senyap senyap bayar balik pada masjid.

ALLAH Tempat meminta

- Doa adalah pergantungan makhluk kepada Allah. Punya ilmu dan kita akan bersungguh-sungguh.
- Boleh doa bagaimanapun. Insya-Allah makbulkan. Cuma jika daripada buku usahakan perbaiki cara kita berdoa. Sebutan.
- Solat jenazah itu doa. Kita ikhlaskan untuk sesiapapun moga dimakbulkan.
- Mulakan doa dengan pujian kepada Allah dan selawat kepada Nabi. Adabnya mengadap kiblat. Suci (tak ada wuduk boleh tapi jika boleh beradab lebih baik). Tangan angkat tinggi tanda kehambaan , kehinaan.
- Doa kepada saudara itu mustajab. Ada malaikat akan ameenkan. Keluasan rahmat Allah.
- Ada tempat berkat doa.
- Dah buat baik berdoalah lepas tu.
- Doa hari jumaat dan bulan ramadhan antara doa dimakbulkan.
- Ketika sakit juga. Sebab hati benar mengharap Allah.
- Boleh minta umur panjang, boleh minta apapun selagi tak dosa. Kerana doa kepada Tuhan tiada keterbatasan. Tapi untuk apa kita panjang umur itu?
-Boleh doa jangan tua sia-sia. Boleh.

Tanyalah Ustazah -Pesan Rasulullah (ustazah Ainun Mardhiah)

- Lembut dengan suami
- Doa untuk dia. Sebut nama pasangan untuk lembutkan hati terutama bab solat
- Design hidup kita untuk akhirat yang baik.
-Jangan jadi seorang yang cenderung membawa seseorang ke dalam maksiat.
-Peluk anak-anak. Cakap baik-baik.
- ajar anak sebelum umur 7.
- Sabar ni buat lagi baik-baik. Doa. Jangan putus asa dengan anak tu.
- Memang ibu bapa kena tegur anak. Walaupun tiap hari.
- Jadi solehah kena tutup aurat. Jangan peluk bukan mahram. Jangan lawan cakap suami jika benda baik.
- Yang Allah pandang yang taqwa.
-Jadi isteri yang baik. Suami yang baik. Nabi pesan ingat mati. Kena fikir kita nak meninggal keadaan yang jadi apa. Baik atau tidak.
- Mohon Allah perbaiki hidup kita. Serahkan semuanya kepada Allah kerana di akhirnya yang kita mahukan adalah syurga. Sungguh-sungguh.

Tanyalah Ustaz. Berleter. Ustaz Hanafi & Dai Hilman.

-Positifnya perempuan kurang sakit jantung. Sebab suka berleter. Luah.
-Kena luahkan supaya tak penat simpan dalam.
-Psikologi: Anak nombor 2 & 4 tak suka leteran. Dia suka ringkas.
-Nombor 1, 3, 5 dia tak kisah.
-Leteran dan nasihat ini berbeza.
-Kena hati-hati
-Mak kena hati-hati supaya syaitan tak buat mak marah dan anak tu jadi derhaka.
-Kena sedar untuk buat yang terbaik.
-Masakan berpuluhan tahun ibu tak sama dengan isteri yang baru kahwin beberapa tahun.
-Kata kesat dalam ayat panjang kita cakap marah bukan leter.
-Malulah dengan Tuhan.
-Marah tu percikan daripada api neraka. Kena kawal. Kerana ia boleh membakar amalan kita.
-Diizinkan jadi AJK masjid atau apa saja adalah lantikan yang diizinkan Tuhan.
-Pekerja itu pembantu bukan pekerja semata. Kalau mereka tak bantu kita kita tak senang. Walaupun kamu bayar banyak kamu tak layak maki hamun dia. Pekerja bukan hamba.
-Tulis betul-betul.
-Berleter ada pro dan kontra. Ada kebaikan. Namun masa kena tepat dan kena sesuai pada orangnya. Insya-Allah akan jadi nasihat. Elak leteran banyakkan bentuk nasihat.

* Prof Muhaya (MHI) - Anda menilai kecemerlangan dalam hidup.

-Bukan denial. Cuma cara menerima itu diolah. Tak terima negativiti.
-Cara Rasulullah: orang beri jahat. Kita beri baik.
-Membina syurga dalam jiwa. Jika tiada syurga dalam jiwanya sukar nak menemukan syurga di sekelilingnya.
-Ada baik beri baik dapat baik.
-Maafkan orang.
-Kepelbagaian kecerdasan.
-Bagus solat.
-Penuh aura sayang dalam diri kita. Itu yang kita akan dapat.

Daya Tahan Iman. Tanyalah Ustaz
-Marah kesannya sangat dalam.
-Doa kita makbul kadangkala dengan cara kita diuji hari ini untuk menyelamatkan kita daripada mudarat yang lebih besar di masa depan.

Tanyalah ustazah. Ustazah Asmak. (Wanita Dan Solat).

- Ambil wuduk seeloknya bukan di tempat yang ada tandas adalah adab. Jika tak, cukup tutup / tidak memandang arah tandas. Wuduknya sah.
- Kalau sakit yang ada kantung najis atau usus di luar, bersihkan dulu. Orang sakit begitu, dibenarkan lewatkan solat (memudahkan).
- Keputihan kalau memang terlalu kerap kena buat macam cara orang ada istihadah solat.
Namun kalau biasa saja datangnya, bersihkan dulu. Sebab mazi tu najis. Kena pandai beza jenis keputihan.
- Bawa botol spray untuk solat memudahkan boleh solat duduk atas kapal terbang. Namun ada juga kapal yang dibenarkan berdiri solat.
* Cara Kusyuk solat:
-Hadirkan hati
-Kena faham
-Kena rasa kebesaran Allah
-Rasa takut dengan kehebatan Allah
-Ada harap dan yakin Allah terima
-Kena malu kerana Allah

* Ehwal islam: Iman vs nafsu (Ustaz Ravi & Ustaz Izhar)
-Jangan tinggal solat
-Baca Quran
-Banyakkan zikir
-Banyakkan sabar
-Tingkatkan ilmu

- Banyakkan muhasabah
- Ingat mati
- Sentiasa rasa syukur.

(Alkulliyyah: Ustaz Elyas. Dhuha)

-Kita semua pendosa.
(Iaitu) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji, kecuali salah silap yang kecil-kecil (yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu dimaafkan). Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas keampunanNya. Ia lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak Ia mencipta kamu (berasal) dari tanah, dan semasa kamu berupa anak yang sedang melalui berbagai peringkat kejadian dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa.
(An-Najm 53:32)
-Jangan tengok orang macam kita rasa kita ahli syurga sangat. Lelaki dan perempuan semua ada dosa.
-Perempuan banyak dosa mulut lelaki dosa mata.

Kelebihan solat Dhuha:
-Diampunkan dosa (sebab waktu Dhuha ini biasanya orang susah nak ingat Allah, sibuk kerja atau uruskan hal).
- Allah akan cukupkan rezeki kita.
- Ucap tahniah sunnah. Elak dengki.

"Harta kita belum tentu rezeki kita. Rezeki itu sesuatu yang kita dapat ambil manfaat daripadanya."

  • Rasa cukup.
  • Jenis yakin dengan dhuha ni jenis berlapang dada.
  • Bersyukur apa yang ada.
  • Kalau pegang kepala bayi, doakan dia pandai tafsir Quran.
  • Pahala dhuha macam sedekah.


*****

Sekian, moga yang dikongsi ini bermanfaat, insya-Allah. Jika ada kekurangan boleh merujuk pada yang lebih berpengetahuan.

Maaf dan terima kasih.



0 yang menasihati:

Sebarang pendapat , nasihat atau soalan ?

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top